Sikamaista joulua

  • Tuomas Vimma

Kun Oikeutta eläimille –järjestö julkaisi joulun alla uutta kuvamateriaalia suomalaisten sikatilojen deekiksestä, pysähdyin ensimmäistä kertaa oikeasti pohtimaan teollisuuseläinten kohtelua. Olen tähän saakka monen kunnon oikeistolaisen tavoin pitänyt keskustelua suomalaisten maatalouseläinten kohtelusta lähinnä viherpipertäjien piipityksenä, mutta jouduin – monen muun kaltaiseni tavoin – muuttamaan käsityksiäni.

Vaikka on selkeää, että julkaistu kuvamateriaali on sieltä karmeimmasta päästä, en jaksa enää uskoa selityksiä yksittäistapauksista. Iltauutisia seurasi kymmenen minuutin keskustelu, jonka tuloksena meidän perhe teki päätöksen lopettaa suomalaisen sianlihan ostamisen silloin kun kyse ei ole luomusta.

Päätös ei ole helppo kahdesta syystä; ensinnäkin possu on hyvää, vaikka se olisikin pyöriskellyt ruumiiden ja paskan seassa. Toiseksi, sianlihan hankinta muuttui juuri huomattavasti hankalammaksi. Peruskaupoista luomupossun löytäminen ei nimittäin helppoa ole.

Tässä olisikin selkeä sauma hyvin asiansa hoitaville pientiloille markkinoida Onnellisen possun filettä, jota ostamalla kuluttaja voi olla varma siitä, ettei osallistu televisiouutisissa näytettyjen kaltaisten kamaluuksien tukemiseen. Itse olisin ainakin valmis maksamaan vaikka tuplahinnan mielenrauhastani, ja uskoisin että Suomen kokoisesta maasta löytyy hengenheimolaisiani.

Ravintolassa syömisen yksi ongelma on se, ettei parempia paikkoja lukuun ottamatta tarjoiluhenkilökunta yleensä osaa vastata kysymyksiin raaka-aineiden alkuperästä. Itse olen jo pitkään jättänyt kalan tilaamatta mikäli en saa selkeää vastausta siihen, onko lohi kasvatettua vai pyydettyä. Näkisinkin mielelläni huippuravintoloiden tavan nimetä lihan alkuperä yleistyvän arkisempiinkin ravintoloihin. Haudutetun sianniskan tilaaminen olisi huomattavasti mukavampaa, jos listassa lukisi annoksen kohdalla Hirvimäen tilan porsasta.

7 kommenttia

awwy

17.12.2009 12:54

Mitä se sitten oikein pelastais sua, vaikka tietäisitkin mistä se possu tai lohi tulee, ja kuka sen on tappanu?
Toi kuulostaa selittelyltä, et muitten pitäis parantaa laatua, et mä voisin syödä hyvällä omalla tunnolla possua koska mä sitten tietäisin et mistä se tulee, jne.
Joku muu kuin sä sen kuitenkin on teilannu. Söisitkö, jos sun pitäis itse se tailata? Varmaan jos kyse olis elämästä ja kuolemasta, mutta kun ei ole.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

17.12.2009 12:59

Eläimen tappaminen ruuaksi ei ole mikään ongelma. Teen sen tarvittaessa, eikä aina tarvitse olla kyse elämästä ja kuolemasta, joskus pelkkä lihanhimo riittää syyksi.Valitettavasti mulla ei yksinkertaisesti ole aikaa metsästää/kalastaa kaikkea proteiiniani, eikä ammattitaitoa tai mahdollisuutta pitää teuraskarjaa kaupunkiasunnossa. Sen takia joudun kääntymään ammattilaisten puoleen melko usein liha-asioissa. Se ei tarkoita sitä, että hyväksyisin minkä tahansa kohtelun eläintä kohtaan. Hyvin hoidettu eläin maistuu myös paremmalta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.12.2009 13:26

Suomessa nyt on tollanen melko pieni ja melko äänekäs vegaaniparty, jonka mielestä lihan syöminen on murhaamista. Tekopyhää porukkaa joiden mielestä eläinten kohtelulla ei juuri ole merkitystä jos ne kerran kuitenkin syödään ja tapetaan sitä ennen. Tavoitteena heillä on yksinkertaisesti eläintuotannon lopettaminen, kaikki muu on heille liian vähän.

Tosiasia kun on että jos eläimiä kohdellaan hyvin, niin suurin osa ihmisistä ei ole valmis tuomitsemaan eläinten syömistä. Jos taa shokkimateriaalia riittää, saadaan lisää kiihkouskovaisia vegaaniuskontoon.

Jos kuitenkin mahdollisimman moni ihminen söisi vaikka enimmäkseen kasviksia, tuotantoeläimiä ei teurastettaisi niin paljon. Tämä ei vegaaneja kiinnosta. Vain absoluuttinen lihattomuus on oikea valinta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.12.2009 16:08

Itse kasvissyöjänä olen samaa mieltä siitä, että on täysin eri asia syödä onnellista luomusikaa, kuin tehotuotettua sikaa. En tuomitse metsästystä ja kalastusta, koska se on luonnollista toimintaa. Itse koin helpommaksi siirtyä kasvissyöntiin kokonaan, kuin tutkia jokaisen lihanpalan alkuperä ja disney piirretyt on tehnyt tehtävänsä enkä pysty näkemään possua pihvinä tai hirveä paistina. Mutta ymmärrän, että on ihmisiä, jotka näin tekevät. Ihminen on sekasyöjä, joten kuhan kaikki vaan siirtyy kotimaiseen luomuun ja itse metsästykseen, niin maailma pelastuu. Ei kaikkien tarvitse elää vain rehuilla, mutta eläimet ansiatsevat silti elää hyvin, vaikka ne joku joskus söisikin. Ruuassa on tärkeämpiäkin asioita kuin pelkkä hinta. Tehotuotannon lisäksi vastustan vain karitsaa ja vasikkaa, ei lapsia saa syödä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

17.12.2009 16:40

Ymmärrän, että on paljon ihmisiä jotka kiskovat sitä tehokasvatettua hunajamarinoitua broiskua aivan tyytyväisinä, mutta uskoisin että (ainakin suuremmissa kaupungeissa tai isoissa automarketeissa) olisi mahdollista tarjota paremmat olosuhteet kokeneiden eläinten lihaa. Itse olen ainakin valmis maksamaan kaksinkertaisen hinnan (ja enemmänkin) luomulihasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

17.12.2009 17:32

Samaa mieltä. Siirryin jo vuosi sitten yhteen kasvisannokseen päivässä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

MAgrippa

17.3.2011 06:15

Rouvan kanssa kokeiltiin pitkään lakto-ovo-kasvissyöntiä ilman mitään ongelmia.

Jopa RANSKASSA tuli ilmi hullun lehmän aikoihin miten ammuja kohdeltiin. Nyt Suomessa on netistä nähnyt sikalat jo kahdesti: miten eläinlääkärin käynnin jälkeenkin kahlataan paskassa mahaa myöten katkenneella jalalla betoniahtaudessa. Suurin osa lehmistä elää edelleen kaula rautatankojen välissä 24/7 läpi vuoden, pihatot ja luomu on vähemmistöä.

Meille ei enää vuosiin ole tullut kuin aussien ja Kiwien lammasta, Etelä-Amerikan nautaa, ja Maatilatorin kukkoa. Reiniltä joskus hakee sitä metsässä elävää nautaa.

Suurin osa niistä (harvoista) jotka säälivät sikoja ym. ei välittäisi luomusta vaan eettisestä kasvatuksesta. Suuret lihatalot vastustavat "eettistä", koska se leimaisi kaiken tehotuotetun "epäeettiseksi". Luomunkin menestystä pelätään tästä syystä, ja siksi luomumakkarat ovat paitsi harvassa myös mauttomia ja brändittömiä. Eettinen Vilhelmi saattaisi räjäyttää markkinatilanteen uudella myyntiargumentilla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi