Minulla on paljon hyviä muistoja 90-luvun lapsuudestani, joista yksi on Apulanta. Elokuvaa odotin innoissani jo senkin takia, että siihen liittyvä aikakausi toi mieleeni tuon ajan uusia ilmiöitä kuten tv:stä tutun musiikkiohjelman Jyrkin, kaikkine juontajineen kuten Molli-Ollin, Katja Ståhlin jne. Olihan ohjelma merkittävä meille tuon ajan nuorille, joille oikeastaan ensi kertaa tarjottiin omaa ohjelmaa. Näissä yhteyksissä sain ensikosketukseni myös Apulantaan, joka suorasukaisuudellaan pyöritti pienen tytön sukkia jaloissa. Vuosien varrella Apulannan taustat jäivät kuitenkin aina jonkinlaisen hämärän peittoon, eikä edes pari vuotta sitten ilmestynyt kirja avannut juuri mitään. Mutta ehkäpä elokuva täyttäisi tämänkin aukon.
Kerronta lähti loogisesti liikkeelle jäsenten taustoista, sekä asioista jotka olivat heihin vaikuttaneet. Hieman ärsyttävää oli 90-luvun laman jatkuva tyrkyttäminen, luultavasti tuon ajan heinolalaisilla nuorilla - kuten kaikkien pikku kylien nuorilla tuolloin - on ollut ankeaa, oli sitten lamaa tai ei. Maisemista päätellen tilanne ei ole juurikaan muuttunut. Kieltämättä jäi vähän sellainen maku, että kaikella tällä yritettiin luoda kuvaa siitä, miten Apulannan runosuoni olisi suorastaan laman seurausta. Ehkäpä nämä Apulannan jäsenten henkilökohtaiset kasvukivut olisi voinut esittää toisella tavalla, avaten ovia syvemmälle sieluun. Tämä pinnallisuus olikin oikeastaan elokuvan kerronnan ainoa puute ja jätti Apulannan edelleen kellumaan ikuisten mysteerien mereen. Toki elokuvassa oli suuria tunteita, mutta tuntui että niiden tarkoitus oli vain peittää se todellinen filosofia ja maailmankatsomus, mistä kaikki on kummunnut ja saanut alkunsa.
Näyttelijäsuoritukset olivat varsinkin Tatu Sinisalon osalta suorastaan virtuoosimaisia, eikä Harri Mosiokaan jäänyt epäuskottavaksi. Todellakin piristävää vaihtelua. Tosin odotin, että Lotta Backlundilla olisi ollut isompi rooli Tonin äitinä. Hahmona taas Risto Santapukki liikkui jonkin verran uskottavuuden rajamailla. Vanhemmat, Ilona ja Elli ovat epäuskottavia yksiulotteisuutensa vuoksi.
Jos taas tarkastelemme elokuvaa puhtaasti suomalaisena elokuvana, niin antaisin viidestä tähdestä kolme ja puoli. Toisin sanoen hyvä kokonaisuus, jota katselee mielellään maanantai-iltana televisiosta. Tekninen toteutus oli keskivertoa kivempaa katsella, ja vain ilmakuvaa olisin kaivannut enemmän.
Elokuva on merkittävä juuri siksi että, se muistuttaa katsojia että, meistä jokaisesta voi tulla menestyjiä taustasta huolimatta.
Ja sitten vielä eräs muisto niiltä vuosilta kun Apulanta saavutti minut:
Olin noin 13-vuotiaana kesäleirillä ja sinne sitten sattui siviilipalvelusmies, jonka perään suurinpiirtein kaikki pienet tytöt kuolasivat. Hän näytti lähinnä lipputangolta, jolla oli pitkät ohuet punaiset hiukset. Kuntoutuskeskuksen aulassa, jossa kesäleiri pidettiin, oli pieni kauppa. Ostin sieltä joka päivä Eskimo-jäätelön, sekä itselleni että punatukkaiselle Tuomakselle. Itselleni ostin sen siksi, että saisin Tuomaksen varmasti syömään sen toisen puikon. Hän yritti aina saada minua syömään jäätelöt yksin, mutta puolustauduin sanomalla että minulla oli jo yksi puikko. Näin sain myös kahdenkeskistä aikaa Tuomaksen kanssa.
Olin itselleni tyypillisesti suora ja ehkäpä liiankin päällekäyvä. Etsin Tuomaksen puhelinnumeron numerotiedustelusta. Koulukaverini Sami seurasi tilannetta sivusta. Hänen näkökulmastaan se oli varsin hyvää viihdettä. Hän totesi jossain vaiheessa, että se miten roikuin Tuomaksessa ja se miten suorastaan jahtasin häntä ja kuinka tämä hämmentynyt nuori mies kirjaimellisesti juoksi karkuun minut nähdessään toi hänelle mieleen Apulannan Viivakoodit kappaleen. Muistan Samin aina sanoneen että ”Pitääkö sun aina roikkua perässä?”. Hän jopa lauloi sitä ” Minä annan kaiken ja enemmän. Tuli polttaa uskon mihinkään. Mitä sitten jos sielun menettää. Mutta on vain pakko roikkuu perässä.”
Kun tuli yleiseen tietoon, että minulla oli Tuomaksen numero, Samia käskettiin varmistamaan, että olin poistanut sen puhelimestani. Niin teinkin, mutta kirjoitin numeron leiriohjelman taakse. Varmaankin se löytyisi vieläkin jostain arkistojen kätköistä jos vain jaksaisin kaivaa. Välillä olin niin turhautunut siihen ettei kukaan ympärilläni ymmärtänyt rakkauttani, että hakkasin päätäni neuvotteluhuoneen massiivipuiseen pöytään.