Jokainenhan tietää, että Intian liikenteessä on vain yksi liikennesääntö: vahvempi voittaa heikomman.
Nokkimisjärjestys on siis
1. Bussit
2. Rekat ja kuorma-autot
3. Henkilöautot
4. Riksat
5. Härkävankkurit
6. Polkupyöräriksat
7. Vetoriksat
8. Työntökärryt
Tästä puuttuu moottoripyörät, koska en osaa sijoittaa niitä. Ne ovat toisaalta heikkoja, ja bussit voivat tilaisuuden tullen liiskata ne. Mutta ne ovat nopeita ja ketteriä ja pystyvät ruuhkissa tunkeutumaan pienistä raoista eteenpäin ja pääsevät useimmiten ensimmäisinä perille.
Kaikkia luettelossa olevia yhdistää pyörät. Niiden alapuolella ovat ne, joilla ei ole pyöriä.
9. Vuohilaumat
10. Lehmät
11. Jalkaisin kulkevat ihmiset.
Katuja etenevä vuohilauma on verrattavissa moottoripyöräjoukkoon. Vuohet eivät koskaan pysähdy, vaan tunkeutuvat kaikkien muiden kadullaolijoiden väleistä eteenpäin.
Lehmät ovat niin tyhmiä, että mikään tööttääminen ei vaikuta niihin, joten kaikkien on kierrettävä ne.
Lehmienkin alapuolella säntäilevät säikkyinä meikäläisen kaltaiset jalkaisin etenevät katujen luuserit eli jalankulkijat. Intiassa ei yleensä ole jalkakäytäviä, vaan jalankulkijat joutuvat kävelemään liikenteen seassa. Jalankulkija on jatkuvan tööttäämisen kohde ja alinomaisessa kuolemanvaarassa.
Väitänkin muutaman viikon kokemuksella, että Intian vaurastumisen seurauksena lisääntynyt auto- ja moottoripyöräkanta on paitsi saastuttanut ilman yhä pahemmin myös kasvanut niin suureksi, ettei jalankulkijana pysty kävelemään enää kahtakaan metriä joutumatta väistelemään ajoneuvoja. Se on sietämätöntä.
Ovatko koirat liikenteessä jalankulkijan ala- vai yläpuolella, sitä en osaa sanoa. Koirat saa armotta tappaa, mutta ne ovat jalankulkijoita nopeampia pakenijoita.
Oli ilo palata Suomeen.