Miten cooleina me katselemmekaan muiden asiakkaiden sekoiluja ruokakaupan kassajonossa! Pitäisikö joskus purskahtaa hysteeriseen nauruun? Tai huutaa jollekin tyypille että "yritä nyt jumalauta saada se säpinäs loppumaan!"
Tässä muutamia klassisia tapauksia sekä käyttäytymisehdotukset:näiden mulkkujen takana jonossa odottaville:
1. Tyyppi, jolle tulee täytenä yllärinä, että hänen pitää maksaa ostoksensa. Hahmo latoo kuppaset kamansa kassanauhalle ja vasta sen jälkeen kun kassa on lyönyt ne koneeseen ja ilmoittaa summan, tyyppi havahtuu etsimään korttiaan tai rahojaan.
Käyttäytymisehdotus "Luulitko oikeesti saavas noi ilmaiseksi?"
2. Tyyppi, joka säpisee jotain aivan käsittämätöntä, niin että kaikki toiminta pysähtyy. Yleensä tällaisella hiipparilla on mukanaan joku kassalle tuntematon paperi, esim. lehdestä leikattu alennuskuponki, joka on vanhentunut puoli vuotta aikaisemmin.
Käyttäytymisehdotus "Hei, tääl ei oikeesti kukaan ole kiinnostunut sun leikekokoelmistasi."
3. Tyyppi, joka ei ole muistanut punnita tuotetta.
Käyttäytymisehdotus Tämä on kiperää, koska meille jokaiselle on joskus sattunut näin. Joutunemme tyytymään hyytävän ivalliseen virnistelyyn ja kyseisen unohtajan tuijottamiseen.
4. Tyyppi, joka käyttäytyy kassajonossa jollakin muulla oudolla tavalla. Esimerkiksi eräs äijä huomasi ladottuaan kolme tuotetta työntökärryistä kassanauhalle, että hänen kaksi banaaniaan oli punnitsematta (Tyyppi 3) ja sitten käytyään hyvin verkkaisesti astellen punnitsemassa ne hän tuli takaisin kassalle ja työnsi kärrynsä, jossa oli vielä paljon tuotteita, kassan ohi ja sanoi syyttävään sävyyn: "Onko nämä muka maksettu?"
Käyttäytymisehdotus "Mitä sä nyt sekoilet! Yritä koota itses."
5. Tyyppi, jonka ostokset ovat ihan käsittämätön kokoelma toinen toistaan ala-arvoisempia eineksiä. Tsekatkaa joskus oikeasti kanssaihmistenne ostoksia!! Tulee mieleen eräs pyylevä täti, jolla ei ollut mitään muuta ostoksia kuin kymmenen tölkkiä olutta. Kun hän oli saanut ne maksetuksi, hän parahti: "Ai, mä unohdin lihapiirakan!"
Käyttäytymisehdotus Osoitellaan edellä olevan asiakkaan ostoksia ja ulvotaan hysteeristä naurua.
19 kommenttia
Anonyymi
5.7.2010 17:06
Entäpä millaisen rangaistuksen keksimme kolumnistille, jolla ei ole suuria ongelmia ja joka siksi kirjoittaa tylsiä juttuja?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
5.7.2010 17:13
Kiitos näistä! XD
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
5.7.2010 18:31
Joo niin avaudu vaan vanhoille tädeille. Sekakäyttäjien läheisyydessä on ehkä parempi, että hipsit ihan vaan karkkihyllyn taakse. Eli kuolleena syntyneitä käyttäytymisehdotuksia. yt. Make
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
5.7.2010 18:36
Parhautta!!Voisin kirjoittaa näistä ääliöistä bestsellerin...takuuvarmaa viihdettä..lol
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
6.7.2010 17:05
Ja taas tänään joku sankari hävisi kassalta ja kassaneiti joutui sanomaan kymmenelle asiakkaalle, jotka yrittivät tunkea tyhjälle kassalle, että tässä on vähän hommat kesken, kun asiakas katosi jonnekin. Ei näin!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
6.7.2010 18:55
Itse kassaneitinä lauon surutta päätäni asiakkaille, etenkin aivonsa solmuun juoneille bodareille. Sekä " mä olen maailman tärkein asiakas" tämän maitonpurkin kanssa tyypeille. Mustalaiset ja känniläiset oli duunin suolaa kun tulivat avoimesti "leikkimielellä" ja peli oli täten rehellistä eikä rumaa. 99,95 % jengistä on hyviä tyyppejä - tai nokkelia varkaita.
Vastaa kommenttiinEhkä voitaisiin sen verran eurooppalaistua, että kunnioitettaisiin asiakaspalvelutyötä ja positiivista vittuilua. Mikä on sosiaalista jalostamiste sekä kasvattamista, vaikka mielenterveystapaustenkin uhalla ..
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
7.7.2010 14:50
Työskennellessäni abivuonna -94 Tikkurilan Prismassa lämpimänä kesäpäivänä kassalle asteli kaksi keski-iän ohittanutta 'laitapuolen kulkijaa' sänkisinä, verestävin silmin ja vanhalle viinalle (lue: Lasolille) haisevina.
Ostokset käsittivät 6 pakettia sokeria ja hiivaa.
Taisivat pojat suunnitella rupeavansa leipomaan ;)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
7.7.2010 14:52
Jätit muuten pois asiakastyypin, joka maksaa 19,90 ostokset "tasarahalla" ruuhka-aikaan vain huomatakseen, että niitä v*tun viissenttisiä olikin vaan 19,85:n edestä. Jonka jälkeen maltetaakin sanoa jäähyväiset sille jo alussa kädessä olleelle kahdenkympin setelille, joka tungettiin toiveikkaasti takaisin lompakkoon kun loppusumma oli selvinnyt.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Walter de Camp
7.7.2010 16:10
Jep Lisätään kolikoilla maksajat (Tyyppi 6)
Käyttäytymisehdotus "Rikoitko lapses säästöpossun?"
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
8.7.2010 15:25
KIITOS!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
8.7.2010 15:35
"eräs äijä huomasi ladottuaan kolme tuotetta työntökärryistä kassanauhalle, että hänen kaksi banaaniaan oli punnitsematta (Tyyppi 3) ja sitten käytyään hyvin verkkaisesti astellen punnitsemassa ne hän tuli takaisin kassalle ja työnsi kärrynsä, jossa oli vielä paljon tuotteita, kassan ohi ja sanoi syyttävään sävyyn: "Onko nämä muka maksettu?""
Mahtava asenne! Ainakin, jos asennetta arvioiva ei ole samassa jonossa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
8.7.2010 18:00
Molumnisti voisi mennä vähäksi aikaa vaikka Intiaan opettelemaan kärsivällisyyttä. Mitä sitten, jos siinä kassajonossa kuluu minuutti enemmän kuin normaalisti?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Walter de Camp
8.7.2010 20:04
Intia on loistava paikka opetella kärsivällisyyttä, mutta ostokset siellä saa hoidettua vaivattomasti, koska siellä voi aina palkata muutamalla kymmenellä sentillä tai maksimissaan parilla eurolla intialaisen henkilön tekemään ostokset matkailijan puolesta.
Muistan eräänkin kerran Delhissä, kun monivammainen kääpiö nostettiin polkupyöräriksan kyytiin ja lähetettiin hakemaan paria olutta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
9.7.2010 13:14
No, tulipa monivammaiselle kääpiöllekin jotain hyötykäyttöä! :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
concord09
9.7.2010 18:28
Pari viikkoa sitten satuin kassajonossa kiinnittämään huomion edellä olevan "isännän" ostosvalikoimaan: Makkaroita oli kolmea-neljää eri sorttia,lihapiirakoita,palvilihaa,suolalihaa,hernekeittoa,possunpihvejä, pari purkkia punasta maitoa,ranskanleipä ja paketti jotain becelin tyyppistä kolesterolin alentajaa :)
Aatteli isäntä ottaa sen terveellisemmän vaihtoehdon :!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
9.7.2010 19:41
Ärsyttävin tai ehkäpä junttimaisin kohtaamani asiakas oli sellainen, joka "vahingossa" pudotteli jotakin vierasta valuuttaa edustavia kolikoita hihnalle ja kommentoi myyjän ja jonossa odottavien asiakkaiden ratoksi, kuinka on tullut palloa kierrettyä niin, ettei meinaa muistaa, mitä rahaa missäkin käytetään.
Kaupassa työskennellessäni huvittelin minäkin usein kurkkimalla asiakkaiden kärryihin. Uskomatonta sontaa ostetaan ihan lapsiperheissäkin! Välillä näki jotain samasta laardista veistettyjä 5-henkisiä perheitä, joissa viikonloppuostosten perusteella eletään kekseillä, eineksillä ja limuilla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.7.2010 01:57
Kaupan palvelutiskiltä löytyy aina ruuhka-aikana helmiä. Porukalla on muutenkin kiire eikä henkilökuntaa yleensä ole tarpeeksi homman jouhevaan toimintaa jos asiakas mokailee. Silti, ihan joka ikinen kerta, oli se palvelutiski ihan mikä vaan, siellä on se 1+x paviaania jotka alkavat harkitsemaan ostoksiaan vasta kun se oma numero huudetaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
11.7.2010 18:50
Komppaan edellistä!
Vastaa kommenttiinOn todella surullista katsoa, kun ylipainoiset ihmiset siirtävät epäterveelliset elintapansa ja täten ylipainonsa lapsiin.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
20.7.2010 13:31
"Itse kassaneitinä lauon surutta päätäni asiakkaille"
Oho, nyt on Cittarin kassa pahana! Kyllä sun pitää ommella työasuusi prosenttimerkki, että tietää varoa. Mähän tuhoutuisin, jos tuollainen siideripossu alkais lukea mulle lakia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin