Ote William Nicholsonin kirjasta `Toisten maassa`:
"Niin kauan kuin muistan olen ollut jonkinlaisessa koulussa. En usko oppineeni yhtään mitään. Vähän niin kuin olisi puolella korvalla kuunnellut turvaohjeita, niitä joita annetaan lentokoneessa ennen lähtöä. Ääni sanoo että tämä on erittäin tärkeää, olkaa hyvä ja kuunnelkaa tarkkaavaisesti, mutta et kumminkaan kuuntele, koska sitä ei tapahdu, ja jos tapahtuu, henki lähtee joka tapauksessa."
Tuossa on perää, ainakin omalla kohdallani. En toki väitä ettenkö mitään olisi kouluvuosina oppinut, mutta loppupeleissä melko vähän tosiaankin. Eikä se johdu siitä ettäkö opetuksessa sinänsä olisi mitään vikaa ollut; mä aiheutin ihan itse oppimattomuuteni. Siis kyllä ala- ja yläasteella jonkinlainen pohjatieto varmasti muodostui mutta esimerkiksi lukiossa mä en hirveästi uutta oppinut, siis koulun puolesta. Toki siihen nyt vaikuttaa kaikki ne ongelmat joita mulla tuolloin oli henkilökohtaisessa elämässäni, eikä vähiten se, että koulu ahdisti mua vielä sataprosenttisesti lisää. Lintsasin ihan järjettömästi ja silloinkin kun paikalla olin, en juurikaan muuta tehnyt kuin mietin omiani tai luin kirjoja joilla ei ollut mitään tekemistä koulukirjojen kanssa.
Mä olen aina ollut todella huono opiskelemaan asioita joihin en tunne mielenkiintoa. Olen siis hirveän valikoiva siinä, mitä opin ja mitä en, ja usein on tuntunut suorastaan mahdottomalta perehtyä asioihin jotka eivät ole herättäneet minkäänlaisia intohimoja. Puhuinkin tässä eräänä päivänä yhdelle ihmiselle siitä, miten mä en kestä puolinaisia asioita, vaan mun pitäisi kaikkeen tekemääni ja kokemaani tuntea jotain suurta intoa jotta se ylipäätään onnistuu. Tiedän että tämä piirre on melko huono, mutta on siinä kai hyvätkin puolensa. Ainakin tekee täysillä sitten niitä asioita joihin tuntee sitä intohimoa.
Mutta takaisin asiaan. Mä olen elämäni aikana käynyt koulua tähän mennessä vajaat 13 vuotta, ja silti tuntuu että valtaosan oppimastani olen omaksunut ihan muualta kuin koulusta. Siis toki elämä opettaa ihmistä ihan jokaisessa tapauksessa, mutta en mä nyt niinkään mistään elämänkokemuksesta puhu vaan ihan puhtaasta faktatiedosta. Kun tunnen kiinnostusta jotakin asiaa kohtaan, otan siitä selvää riippumatta siitä, onko kyseinen asia tullut esille koulussa vai ei. Ja kun jokin taas ei kiinnosta, en sen eteen tee juurikaan mitään vaan lähinnä vain suljen korvani koko jutulta. En tosiaankaan ole ylpeä tästä ominaisuudestani mutta itseään on vaikea pakottaa näissä asioissa. En toki sitä kiellä ettenkö kouluvuosina olisi joutunut joitakin asioita pänttäämään sitten viimeisenä iltana lähinnä vain siksi että pääsin kokeista läpi. Siinä kyllä auttoi melkoisesti semivalokuvamuistini.
No juu, nyt meni kyllä taas aiheen vierestä niin että soi, enkä mä muutenkaan enää ihan tiedä, mikä pointti koko tässä kirjoituksessa on, mutta eipä kai tuolla niin väliä ole. Tuon kirjan katkelma vain sai ajattelemaan näitä asioita ja väistämättäkin löysin siitä melko paljon itseäni. Ei siinä kai sen kummempaa.
6 kommenttia
animisti
2.6.2007 16:17
Niin tuttu juttu. Mulla on aina ollut kaikki koulussa saadut arvosanat suoraan yhteydessä siihen, kuinka kiinnostunut oon ollut mistäkin aiheesta. Ja niistä aiheista, joista oikeasti oon ollut kiinnostunut, oon suurimman osan tiedoista hankkinut jostain muualta kuin koulukirjoista.
Ja tää tosiaankin on huono piirre, mut mitä vanhemmaksi oon kasvanut, sitä paremmin oon oppinut käymään käsiksi ja perehtymään niihinkin asioihin, jotka ei ollenkaan kiinnosta. Nytkin on yks koulujuttu, joka ei kiinnosta kilinkään vertaa, ja joka piti palauttaa toukokuussa, mut mä oon jo puolet siitä saanut tehtyä pelkästään itseäni pakottamalla. On niin helppo sulkea silmät ja unohtaa koko työ, kun se on niin vastenmielinen. Ehkä joku päivä mä rustaan sen valmiiksi.
Vastaa kommenttiin
Satu
2.6.2007 17:06
animisti: Juu. Allekirjoitan ekan kappaleen ihan täysin :)
Vanhemmiten tuossa on ehkä se, että kun vihdoin opiskelee alaa joka kiinnostaa, niin sitten ehkä pystyy paremmin tekemään myös niitä juttuja jotka ei suoranaisesti mielenkiintoa kutittele. Siis kun on jokin selkeä päämäärä johon se koulutus tähtää, niin on ehkä vähän helpompi asennoitua koko hommaan kuin esim. lukiossa.
Tsemppiä, kyllä se sun koulutyö vielä jonain päivänä valmistuu ;)
Vastaa kommenttiin
animisti
2.6.2007 17:23
Totta, nyt mulla on päämäärä, johon tartten tietyn määrän opintopisteitä ja siksi ne epäkiinnostavat hommatkin hoituu, mut siltikin tuntuu, että osaan nyt jotenkin paremmin kuin aiemmin suunnata mielenkiintoni sellaisiin asioihin joista en tykkää. Se on joku henkinen juttu, jolle en nyt vaan löydä oikeaa termiä.
Kiitos tsempistä, kohta mää asennoidun vakavasti ja teen sen :)
Vastaa kommenttiin
Satu
2.6.2007 17:24
Se on oikea asenne :D
Vastaa kommenttiin
Myrttiyrtti
2.6.2007 18:23
Musta kanssa tuntuu, että mä en lukiossa oppinut mitään. Nyt kun mietin taaksepäin ihmettelen, miten niin pienellä panostuksella ylipäätään sain kaikki kurssit suoritettua.
Niistä aineista mitkä kiinnosti minäkin opin paljon, en muista. (Mä kyllä kiinnostavista aineista opin myös koulussa paljon, muistan, kun olin ihan intopiukeena joillain tunneilla:)
Nyt opiskelen kuitenkin alaa, mikä kiinnostaa. Koulutukseen kuuluu lähinnä "tekemistä", vähemmän teoriaa. Vaikka ala kiinnostaa ihan aidosti, mulla on välillä vaikeuksia seurata sitä teoriaa. Johtuu tosi paljon opettajien opetustyylistäkin, sellainen monotominen paasaus käy vaan väsyttämään.
Mulle sopii ehdottomasti paremmin tekemällä oppiminen. Pitää olla supermielenkiintoinen aihe (ja hyvä puhuja), että jaksan istua aloillani ja vain kuunnella.
Mutta se kyllä motivoi tylsyydenkin keskellä, kun opiskelee alaa, mikä ihan oikeasti tuntuu omalta. Tsemppiä sen oman alan löytämiseen ja koulunpenkille palaamiseen!:)
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
5.12.2021 11:24
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin