Niin siis ei mulla :D Mutta juttelin tuossa yhden tutun kanssa jolla on kolmen kuukauden ikäinen lapsi, ja pakko sanoa että alkoi jokseenkin ärsyttää. Ei se, että sillä on lapsi, vaan se, että puheenaiheet pyörivät lähes pelkästään tuon vauvan ympärillä. Sain pikaisesti kerrottua omat kuulumiseni mutta sitten kuulin taas että miten se lapsi jo yrittää kääntyillä, miten se pärisyttää huuliaan, missä rytmissä se syö ja nukkuu, ja mihin leluihin se on yrittänyt tarttua. Joo, ja viimeisin neuvolakäynti kuvailtiin kanssa ihan yksityiskohtia myöten, kun kyllähän mä palan halusta tietää että miten se lapsi reagoi rokotuspiikkiin ja millä volyymilla se huusi.
Toki mä ymmärrän että tuoreet äidit ovat innoissaan jälkikasvustaan mutta en voi olla pitämättä hiukan itsekkäänä sitä, ettei enää osata puhua mistään muusta kuin siitä, miten ihmeellinen se pikku päivänsäde on. Siis luulevatko nämä ihmiset että kaikki ulkopuolisetkin ovat aivan järjettömän kiinnostuneita siitä, millainen ilme sillä mussukalla milloinkin on, ja kuinka usein sen vaippa täytyy vaihtaa? Kun ihan rehellisesti sanottuna: ei mua kiinnosta! On ihan jees, että lapsi on välillä jutuissa mukana, kun tajuanhan mä sen, että äitiyslomalla ollessa elämä pyörii pitkälti sen ympärillä, mutta luulisi näiden ihmisten oivaltavan senkin, että etenkin lapsettomat ihmiset voisivat välillä haluta puhua jostain muustakin. Ja eivätkö ne muka huomaa sitä kuinka ovat itse aivan jatkuvasti äänessä ja kuinka innottomalta esimerkiksi juuri minä kuulostan ynähdellessäni juuta ja jaata loputtomiin vauvajuttuihin?
Samaisen tutun raskausaikana vietin paljolti aikaa hänen kanssaan ja meno oli silloin ihan samanlaista. Mulle esiteltiin vaatekappale vaatekappaleelta kaksi isoa muovikassillista vauvanvaatteita, ja sitten mulle luettiin ääneen, mitä milläkin raskausviikolla tapahtuu, ja miten se lapsonen siellä mahassa kehittyy. Toisinaan olisi tehnyt mieli kirkua, mutta olen kai liian kiltti, kun ainoastaan yritin sitkeästi vaihtaa puheenaihetta. Kyllähän se aihe aina pari minuuttia pysyikin muualla, mutta palasi sitten taas vauvaan. Hyvä puoli oli se, että mä saatoin samalla katsella TV:tä tai lukea lehtiä kaikessa rauhassa kunhan vain muistin murahdella sopivin väliajoin sen merkiksi että muka kuuntelin.
Joo, ja ei tuo kyseinen ihminen ole edes ainoa tapaus. Tällainen toimintaa tuntuu olevan hyvin yleistä äideillä tai tulevilla sellaisilla. En nyt yleistä että kaikki näin käyttäytyisivät mutta itse olen kyllä törmännyt liian moneen tapaukseen. Sanokaa äidit mitä sanotte, mutta jos sellainen ihme tapahtuu että mä joskus saan lapsen, niin en tasan kyllästytä tuttujani paasaamalla siitä loputtomiin. Luulen jopa, etten edes haluaisi, kun kai siitä lapsesta saa ihan tarpeekseen muutenkin...
24 kommenttia
Hippi-Ronda
31.5.2007 17:48
tollastahan se on ekan lapsen kanssa...ja luulenpa,että kaikki on just tollasia ekan kanssa...
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 17:51
Tuskinpa kaikki ovat. Ja mä nyt ainakin odottaisin aikuisten ihmisten ottavan hiukan myös muita huomioon, olivat sitten miten innoissaan lapsestaan hyvänsä.
Vastaa kommenttiin
Hippi-Ronda
31.5.2007 17:54
no tuskinpa tää sun kaveris sitä pahuuttaan tekee...ja kyllä tuo vauva intoilu menee ajallaan ohi..
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 17:56
En mä hetkeäkään epäillyt että kukaan tuota pahuuttaan tekisi, mutta kyllä toi nyt vaan mun nähdäkseni melko itsekästä touhua on. Siis kun vaikka mä itsekin olisin miten innoissani jostain asiasta niin tajuan kyllä välillä puhua muustakin ihan jo siksi, että ystävyys on vuorovaikutteista.
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 17:58
Pionki: Juu, varmasti osasyy on tuossa, mutta kun nämä ihmiset eivät vaivaudu kuuntelemaan edes sitä, mitä ehkä mulla olisi kerrottavaa. Omat jutut lähinnä keskeytetään koska pitää saada sanottua että mikä vaippamerkki on parasta pikku-Viljamin pyllylle. SE on jokseenkin ärsyttävää.
NtiNokkonen: Juu, melkeinpä mitä tahansa muuta! :)
Vastaa kommenttiin
avatar
31.5.2007 17:59
Mulla tuli myös ekana mieleen se, että aina valitetaan kun jätkät puhuu vaan inttijuttuja kun ovat intissä. No vittu sillon on niin OriginaNoLife, että ei todellakaan ole mitään muuta mistä puhua.
No, ehkä se sitten jonkun mielestä pätee niihin kakaroihinkin, mutta luulis sitä nyt jotain muutakin ajateltavaa joskus kehittävän. Onneks mun tuttavapiiriin ei juurikaan kuulu mitään sinappikoneiden omistajia.
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 18:00
Niin ja sanon vielä sen, että vaikka intissä olevat lähinnä vain inttikokemuksistaan puhuvatkin, niin kyllä ne jopa joskus hetken kuuntelevat sitäkin, mitä toisella osapuolella on sanottavanaan.
Vastaa kommenttiin
avatar
31.5.2007 18:02
Ja siis jos jätkät jatkaa sitä inttijuttujen jauhamista intin jälkeenkin niin SE on jo säälittävää. Itse pidän yleensä sääntönä, että kerran tai maksimissaan kaksi kertaa siitä voi jauhaa sitten kun sekin reissu on ohi.
Hyvin kyllä ymmärrän, että ketään naista ei kiinnosta. Joskin kolme juhannusta sitten mun sisko oli neljän jätkän (eli minun, mun veljen ja parin kaverin) kanssa mökillä ja me jauhettiin sitten yks ilta inttijuttuja. Sisko kuunteli ihan mielenkiinnolla kun se ei ollut joutunut sen rääkkäyksen uhriksi koskaan aiemmin vaikka oli jo yli 30!! :O
Vastaa kommenttiin
avatar
31.5.2007 18:04
Niin, no kyllä mä ainakin jotain muutakin puhuin intin aikana mun tyttöystävän kanssa vaikka varmaan se kärsikinmun löpinöistä ihan liikaa.
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 18:05
No se on kyllä aika saavutus jo :D
Ja mitä tulee tuohon intin jälkeiseen elämään, niin miehet kyllä yleensä tosiaan alkavat siinä kohtaa pitää turpansa kiinni armeijajutuista. Sen sijaan nämä äidit monesti jauhavat lapsistaan yhtä soittoa vielä sittenkin, kun paluu työelämään on jo tapahtunut ja muksu alkaa olla tosiaankin muksu eikä mikään vaippaikäinen.
Kaikkein käsittämättömintä on se, että jotkut pariskunnat kutsuvat luokseen istumaan iltaa ja sittenkään ei puhuta muista kuin niistä pikku kullanmuruista!
No joo, täytynee lopettaa kun jo aiheen ajattelu aiheuttaa maksimaalista vittuuntumista :D
Vastaa kommenttiin
avatar
31.5.2007 18:08
Niin no siis kyllähän mä nyt käsitän, että jollekin äitylille se sinappikone on kaikki kaikessa ja siitä pitää jauhaa vielä vaikka se ois jo 28 eli sinänsä ihan ymmärrettävää, että se jatkuu "hiukan" pidempään kuin inttiajatustotalitarismi, mutta kunhan edes ymmärtäisivät katsoa, että kenelle jauhavat. Pitäisivät niitä kivoja vauvakeskusteluiltoja sitten joidenkin samanlaisten kanssa, mutta kun ei. Tai no, kait jotkut osaa.
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 18:11
No siis joo, en mä nyt sitä tarkoittanutkaan että sen pitäisi äitiyslomaan päättyä, mutta luulisi että siinä kohtaa olisi edes VÄLILLÄ edes JOTAIN muutakin ajateltavaa ja niin ollen myös muita puheenaiheita.
Ja todellakin voisivat katsoa että kelle sitä vauvatarinaa jauhavat, kun mä nyt ainakaan en ole ollenkaan otollinen kohde sille. Enkä nyt tarkoita etteikö niistä ollenkaan saisi puhua mutta liika nyt vain on liikaa.
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 18:19
No toi oli kyllä jo aika hyvä...tai paha :D On ne niin lutusia noi lapsi-intoilijat :)
Vastaa kommenttiin
Myrttiyrtti
31.5.2007 19:33
Musta tossa on pointtina just se, että kaverinkin kuulumisia on kuunneltava ja niistä oltava kiinnostunut. Vaikka toisen kuulumiset tuntuisivatkin vierailta, on ystävyys tosiaan vastavuoroista.
Se on sitten eri asia, jos omiin kuulumisiin ei tosiaan kuulu mikään muu kuin lapsen asiat, se on sitten varmaan oma ongelma, mutta ei lapsen saaminen ole mikään syy puuttuviin sosiaalisiin taitoihin, eli että jos keskustelukumppani näyttää nukahtavan hetkellä millä hyvänsä, kannattaa varmaan vaihtaa puheenaihetta.
Itse henk koht kaipaan muitakin aktiviteetteja kuin lapseni (vaikka se onkin niin ihana ja suloinen ja tui tui..:), joten väittäisin, että minun lähipiirini ei ole IHAN KAUHEASTI kärsinyt puheenaiheiden yksipuolisuudesta.. Tai ainakin mulla on vielä melkein sama kaveripiiri kuin ennen lasta, että jos se jotain kertoo..:) (Mahdollisesti sen, että mulla on harvinaisen pitkäpinnaisia kavereita:)
Ainoastaan dokausjutut olivat sellaisia, mistä en jostain syystä jaksanut kiinnostua yhtään silloin, kun olin raskaana. Ne vain tuntui niin kaukaisilta.
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 19:35
Ihan ymmärrettävää.
Ja tosiaan, korostan vielä että toki mä ymmärrän että vauvajutut ovat ehkä päällimmäisenä mielessä ja niistä tulee puhuttua ehkä paljonkin, mutta joku raja siinäkin touhussa olisi hyvä pitää :)
Vastaa kommenttiin
Hippi-Ronda
31.5.2007 19:45
no siis vaikka mä vähän puolustelinkin sun kaveriis,ei tarkota sitä että mä puhuisin vain mun muksuista,tai että se ois oikeen tommonen käyttäytyminen...
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 19:47
Juu :)
Vastaa kommenttiin
Jazzman
31.5.2007 19:54
Son vaan niin että tuo lapsi pistää ihan kaiken muun elämän seisaalleen joksikin,pitkäksikin aikaa ettei sitä oikeen muuhun maailmaan edes reagoi. Ei sitä välttämättä itse huomaa puhuvansakkaan lapseen liittyvistä asioista mutta aivan varmasti minäkin teen niin. Varmaan ärsyttää, mutta täytyy ymmärtää myös koska oma ajatusmaailma ja prioriteetit muuttuu niin paljon että on vaikea tunnistaa välillä myös oma minuutensa ja kysyä kuka minä olen. Tämä varmaan myös syy siihen miksi niin monelle tulee ero kun lapset on pieniä - vaikka tuleehan niitä kun lapset on isompiakin. Suuria juttuja sano.
Vastaa kommenttiin
Hippi-Ronda
31.5.2007 20:00
Jazzman kiteytti sen mitä tarkotin!!
Vastaa kommenttiin
avatar
31.5.2007 20:02
Varmaan ärsyttää, mutta täytyy ymmärtää
No eikä varmaan täydy.
Vastaa kommenttiin
Satu
31.5.2007 20:05
Joo, siis kun mä nyt vain olen sitä mieltä että aikuisten ihmisten pitäisi ymmärtää pitää yllä myös niitä sosiaalisia taitoja huolimatta siitä, onko niillä se pikku mussukka siellä kehdossa vai ei. Kuten sanottu, oon mäkin ollut innoissani esim. uudesta parisuhteesta joskus, mutten silti ole pelkästään hehkuttanut sitä ihmisille, vaan olen tajunnut puhua myös muusta ja kuunnella niitä muitakin osapuolia.
Sori, mutta mä vaan en millään ymmärrä tuota.
Vastaa kommenttiin
Hippi-Ronda
31.5.2007 20:08
no juu...ymmärrän niin lapsettomii ku lapsellisiakin..;D
Vastaa kommenttiin
Mika
1.6.2007 07:43
Mummuni kertoi eilen sukulaisten kuulumisia ja menemisiä. Aikalailla samanlainen fiilis tuli mutta suoraan tapaani kysyin häneltä, mitä teen näillä tiedoilla. Mummu tajusi pointin, onneksi. :)
Ihmisen omat isot asiat oikeasti ovat tärkeitä ja niistä tuppaa puhumaan. Muiden ihmisten asioista tulee isoja asioita, jos ei ole omaa elämää. Näin luulen. Ugh.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
5.12.2021 11:24
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin