Suomen hallituksen asettama työryhmä päätti kaikessa viisaudessaan eilen, ettei lisätiukennuksia alkoholimainontaan tarvita. Olen asiasta harvinaisen samaa mieltä. Itse en edes usko, että alkoholimainonta lisää alkoholin kulutusta. Se vain jakaa markkinaosuuksia.
Lähtöajatus koko työryhmän asettamiselle oli ymmärtääkseni se, että alkoholin mielikuvamainonta (Tämä bisse tekee sinusta vastustamattoman seksikkään!) on aivan erityisen syntistä. En ole koskaan aivan ymmärtänyt miksi näin on. Onko pahempaa, jos kiskaisen kännit sen vuoksi, että kuvittelen sex appealini kohisevan korvissa, vai pelkästään sen takia, että satun pitämään Jaloviinan mausta?
Suomessahan alkoholin kokonaiskäyttöä ei ole koettu niinkään suureksi ongelmaksi kuin ns. humalahakuista juomista. Sellaista, jossa nollataan työviikko kiskaisemalla puolitoista pulloa kirkasta. En usko, että ns. nollauskännien juomiseen vaikuttaa ruotsalaisen mainostoimiston luoma kuva siitä, kuinka naiset näkevät minut seksipetona otettuani 4cl itsevarmuutta sitruunanviipaleen kera. Siihen vaikuttaa aivan yksinkertaisesti se, että pitkän duuniviikon jälkeen haluaa tyhjentää päänsä toimarin kotkotuksista ja markkinointinilkkien powerpointsulkeisista. Exit bullshit. Enter sweet Jallu.
Sen verran humanistia minussa piilee, että uskon ihmisen kykyyn päättää omista asioistaan ja erottaa mainonnan todellisuudesta. Jos uskoisin, että juotuani tiettyä colajuomaa, luukkuun paukkaa puoli tusinaa kiimaista mallikissaa, tai että tietty energiajuoma tuo mukanaan lentotaidon, imuroisin varmasti kyseisiä juomia litratolkulla.
Tuhansien vuosien altistuminen jatkuvalle tyylikkäästi paketoidulle kusetuksille on opettanut ihmisen erottamaan keinotekoisesti luodut mielikuvat todellisuudesta. Ei siihen erityistä lainsäädäntöä tarvita. Lapset, seniilit vanhukset ja vammaiset ovat sitten eri asia, mutta ei kai siiderimainoksia Tehotyttöjen mainostauolla näytetä?