Briteissä on nykyään transihmisten laitonta harrastaa seksiä ilman, että kertoo taustastaan etukäteen. Ihmisiä on jopa joutunut jo vankilaan tämän takia. 17-vuotias McNally-niminen henkilö harrasti seksiä 16-vuotiaan tytön kanssa ja sai siitä kolme vuotta linnaa. McNally on loppuelämänsä ajan seksirikollisten rekisterissä.
McNally syntyi naisena mutta kokee, että tämä sukupuoli on hänelle väärä. Häntä voidaan kutsua siis transmieheksi. McNally pukeutui kuin pojat ja kutsui itseään Scottiksi. Tiede on viime vuosina osannut selittää transsukupuolisuuden sillä, että kyseisen identiteetin omaavat ovat syntyneet vastakkaiselle biologiselle sukupuolelle ominaisilla aivoilla.
Scott tapasi internetissä tytön ja he seurustelivat yli kolme vuotta kunnes tapasivat ensimmäisen kerran. Kun he tapasivat, Scott antoi tytölle suuseksiä ja tyydytti tämän strap-on dildolla. Jonkin ajan kuluttua tytölle paljastui Scottin biologinen sukupuoli. Hän raivostui ja haastoi tämän oikeuteen.
En tiedä tarkalleen miten paljon Suomessa tapahtuu transihmisten pahoinpitelyitä ja murhia, mutta ulkomailla tilanne on karmiva. Olen lukenut tapauksista, joissa transihmisiä on hakattu jauhelihaksi ja tapettu, vain koska toinen osapuoli on saanut tietää “totuuden”. Puhumattakaan siitä, että transihmisten itsemurhayritysprosentti on hälyttävän suuri, jopa 41 prosenttia.
Mikä helvetti siinä on, että ihmiset taistelevat niin kovaa omasta heteroseksuaalisuudestaan? Jos rakastut toiseen ihmiseen, rakastut häneen juuri sellaisena kuin hän sillä hetkellä on. Miksi tieto siitä, että unelmiesi puoliso on joskus edustanut jotakin muuta sukupuolta kuin tällä hetkellä, ajaa hirmuisiin tekoihin kuten julkiseen loanheittoon ja tappamiseen?
Jos taas haluat harrastaa vain villiä yhden yön seksiä toisen ihmisen kanssa, joka sattuu silloin himottamaan sinua aivan valtavasti, niin luulisi, ettei koko egosi surkastuisi jos kumppanisi onkin transihminen. Jos surkastuu, niin sitä kutsutaan transfobiaksi. Se on yhtä kaamea ja tappava tauti kuin homofobia.
Suomalaisten transfobiasta kertoo jotain se, että kun ystäväni linkittivät kirjoituksistaan palkitun transsukupuolisen Paris Leesin kolumnia Facebookissa niin johan kommentteihin ilmestyi heti heteromiesten autovertauspaskaa. Heidän mukaansa McNallyn tapaus on samanlainen, kuin ostaisi Mersun ja konepellin alla olisikin Ladan moottori. Hieno homma teille hermannit, jotka vertaatte tuhansien eurojen arvoista kaupankäyntiä ja ihmisten seksuaalista kanssakäymistä keskenään.
Samaan aikaan briteissä voi huoletta harrastaa seksiä kertomatta todellista ikäänsä, suhdestatustansa tai sukupuolitautiensa tilaa. Entisestä sukupuolesta tulee valtion väkivaltakoneiston mukaan kuitenkin tiedottaa etukäteen.
Kirjoitettaessa soi Charli XCX - You Ha Ha Ha
62 kommenttia
kommentoija
5.7.2013 12:28
Pointsit kirjoittajalle oikeiden termien käytöstä! :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
qwerty420
5.7.2013 18:11
"hermannit"?
Colaptes
5.7.2013 19:14
Paitsi, ettei käytä, vai eikö aivot ole osa "biologista sukupuolta"? Sitä paitsi McNally ei syntynyt naisena, mutta hänet luokiteltiin naispuoliseksi.
shiwan8
8.7.2013 15:43
Lukematta juttua, miten niin ei syntynyt naisena? Jos vauvalla on naissukupuolen elimet niin silloinhan kyseinen henkilö on syntynyt naisena. Tässä ei ole mitään epäselvää. Onko jossain kohtaa syntymätodistukseen merkattu sukupuoli joka on eri kuin se mitkä fyysiset sukupuolielimet McNellyltä löytyi syntyessään?
taistos
5.7.2013 17:38
Hyvä ettei maailmasta vielä ole järki kadonnut.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Sarkastinen ihminen
5.7.2013 18:50
Tämä kommenti sisältää ivaa, sarkasmia ja ironiaa, osa sisällöstä ei varmasti sovellu uskovaisille ja sisältö taastusti pahoittaa jonkun mielen. Lue omalla vastuulla.
Jos transmies on heteronaisen kanssa kertomatta kuka oikeasti on, ei hän ole sama ihminen, jonka kanssa nainen meni sänkyyn. Siispä transmies on pettänyt naista ja petos on tuomittava rikos.
Jos transnainen menee heteromiehen kanssa sänkyyn, mies on tyhmä, koska ei ole tunnistanut naista "mieheksi". Tyhmiä - erityisesti rikkaita - miehiä on pakko suojella, miten kukaan muuten uskaltaisi enää rikastua?
Pahinta mitä ihmiselle voi tehdä on rikkoa hänen illuusionsa siitä mitä hän on ja saada hänet epäilemään itseään. Sehän kauheaa jos "väärä" seksi tuntui hyvältä. Siis onhan se nyt herravarjele selvää, että ihminen joka haluaa vaihtaa sukupuoltaan on jonkin sortin kummajainen - homo ja tulla nyt leimatuksi sellaisista pitäväksi - perverssiksi homoksi - on aivan kamalaa. Eikä se taatusti ole oma vika, jos se on laissakin sanottu! Eli mitä ihmeen epäselvää tässä muka oli?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Colaptes
5.7.2013 19:17
Minulla on bakteerikammo. Haastan oikeuteen ja vaadin vahingonkorvauksia kaikilta, jotka koskevat minuun eikä ole steriilejä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kaikkea sitä
5.7.2013 20:10
Samaan aikaan briteissä voi huoletta harrastaa seksiä kertomatta todellista ikäänsä, suhdestatustansa tai sukupuolitautiensa tilaa.
Kyllä se vaan on ihan laitonta lähes kaikissa länsimaissa, että harrastaa suojaamatonta seksiä toisen kanssa tietäen, että itsella on sukupuolitauti. Ja kyllä siitä alaikäiseen sekaantumisestakin tulee toiselle sanktioita riippumatta kertooko toinen asiasta vai ei. Että kyllä se kaikki kannattaa kertoa. Varmaan jutun kirjoittajaa ei haittaisi harrastaa seksiä toisen kanssa ja myöhemmin selviää, että oho, kyseessä olikin 13v ihminen joka NÄYTTI vanhemmalta, oli henkisesti vanhemman oloinen, ja halutti ihan helvetisti. Ei kaikkea vaan voi aina hyväksyä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Lieto
6.7.2013 11:55
Täs vertaukses pitää tajuta, ettei ole laitonta harrastaa seksiä transihmisen kanssa. Sen sijaan on laitonta harrastaa seksiä alaikäisen kanssa.
ukkonen420
6.7.2013 20:22
Herätys. UKssa suojaikäraja on 16. Tuomittu oli 17.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suojaikäraja
shiwan8
5.7.2013 22:49
Mahtavaa heterovihan esiin tuomista Melissalta. Myös mahtavaa (hetero)miesvihan esilletuontia. :D
Miltäköhän homosta tai lesbosta tuntuisi jos huijattaisiin panemaan vastakaisen sukupuolen edustajaa? Veikkaan että se olisi aika hanurista se tunne.
Melissa, miksi haluat kieltää heteroilta oikeuden olla pettynyt silloin kun heitä johdetaan harhaan seksuaalisissa asioissa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Soilla
6.7.2013 01:37
Olet käsittänyt väärin: Kyseessä ei siis ole huijaus. Transihmisen oikea sukupuoli on hänen itse kokemansa sukupuoli. Monet transihmiset pitävät syntymäanatomiaansa fyysisenä virheenä, jonka onneksi voi korjata; vertailun vuoksi voi miettiä, pitäisikö henkilön ehdottomasti kertoa vaikka syntymässä olleesta huulihalkiostaan ennen seksin harrastamista, jottei tulisi haastetuksi oikeuteen petoksesta.
Lisäksi "kumppani on vähän pettynyt" on hiukan eri asia kuin "oikeusjärjestelmä tuomitsee sinut vankilaan ja loppuiäksesi seksuaalirikollisten rekisteriin". Pettymyksen tunteita ei kielletä keneltäkään, ei edes heteroilta. :-)
Nyt vittu.
6.7.2013 02:44
Kyse ei ole siitä, etteikö kuka tahansa saisi loukkaantua mistä ikinä tahtookaan mielensä pahoittaa; kyse on siitä, että tiettyä, jo muutenkin sorrettua väestönosaa sorretaan vielä lisää LAITTAMALLA SEN EDUSTAJIA VANKILAAN siksi, etteivät nämä ilmoita erikseen muuten täysin suostuvaiselle henkilölle poikkeavansa muiden mielestä "normaaleista" sukupuolikäsityksistä.
Sori, mutta maailmassa, jossa transihmisiä vainotaan, murhataan ja VALTION TOIMESTA PAKKOSTERILOIDAAN ei sen pitäisi millään järjellä hetkauttaa ketään hevonkullin vertaa, jos jollekin itseään heterona pitävälle* tulee paha mieli, kun täti olikin setä.
* Pitäisikö transihmisen kanssa petiin päätyneen ilmoittaa tästedes kaikille olevansa tämän määritelmän mukaan "ei-hetero", sillä joku saattaisi pahoittaa mielensä siitä, että luuli päätyvänsä vällyjen väliin täysin heteroseksuaalisen henkilön kanssa? Jep jep, didn't think so. NYT VITTU JOKU ROTI JA CISHETEROT HILJAA RIVISSÄ. Vituttaa kuunnella etuoikeutettujen pullamössöulinaa, kun eivät ole koskaan kokeneet millaista on tulla oikeasti sorsituksi ja syrjityksi itsemurhan partaalle tai erittäin valitettavan usein jopa partaan ylitse.
tsiu
6.7.2013 02:51
Ai että oikein heterovihaa? Hassua, kun tässä jutussa esiintynyt Scott oli hetero. Hmm.
Joo, en mäkään tykkäisi jos joku mies huijaisi olevansa nainen (mikä muuten on aika hankalaa), mutta toisaalta tää tapaus ei oo ihan sama juttu koska periaatteessa Scott oli mies, sillä vaan oli vielä naisen keho. Ei mua haittais jos joku transnainen ei kertois taustaansa, jos seksi yhtäkaikki tuntui hyvältä. Eri asia jos se olisi oikeasti mies. Ymmärrän kyllä että joitakin haittaa, ja olis kohteliasta kertoa asiat etukäteen, etenkin jos ihan seurustelemaan ryhtyy, mutta kolmen vuoden linnatuomio on aika raju - etenkin kun monet raiskaajat selviää vuoden ehdollisella.
Dia
6.7.2013 13:03
Saahan sitä olla pettynyt. Fyysiset kostotoimenpiteet ovat jo oikeuden ottamista omiin kätösiinsä, ja siitä koituu yleensä enemmän pahaa kuin "luonnon tasapainon palauttamista". Yksi paha ei oikeuta toista.
Enkä havainnut tekstistä heterovihaa.
ukkonen420
6.7.2013 20:12
Missä näet juttussa "(hetero)miesvihaa"? Tuomittuhan on heteromies, vaikka ei sellaisena syntynyt.
Sulla taitaa loppua käsitys mittasuiteista pahasti kesken jos oikeasti haluat valtion väkivaltamonopolin puuttuvan ihmisten seksielämään tällaisissa tapauksissa missä yhden osapuolen lääketieteellinen historia ei miellytä toista, ei tarttuvalla tavalla.
Haluaistko myös antaa miehille oikeuden "pettyä" valtion avustuksella naisiin, jotka valehtelevat neitsyydestä? Mikä olisi tässä sopiva rangaistus? Vankila, 120 raipaniskua vai 30 päiväsakkoa? Entä naisille oikeus "loukkaantua" miehen peniksen koosta, sitäkin varmaan haluat?
shiwan8
6.7.2013 23:31
Soilla, ihmisen sukupuoli on se johon hän on syntynyt. Ainoa aiheeseen liittyvä poikkeus on tilanne jossa ihmisellä on molemmat sukupuolielimet jolloin homma menee vähän arpomiseksi. Se, kumpaa sukupuolta ihminen haluaa olla "normaalissa" tilanteessa on täysin eri asia kuin se, kumpaa sukupuolta hän on. Sukupuolensa vaihtanut ihminen on edelleen juuri sitä sukupuolta johon on syntynyt. Hänen kroppaansa on vain muokattu siten että se muistuttaa enemmän toista sukupuolta. Näin ollen mies joka harrastaa seksiä sukupuolensa naiseksi vaihtaneen henkilön kanssa harrastaa nimenomaan homoseksiä täysin riippumatta siitä tietääkö hän asian olevan niin vai ei. Ei sukupuoli ole mikään mielipideasia. Tämän voi tarkistaa hyvin helposti syntymätodistuksesta jokaisen ihmisen kohdalla.
----------------------------
Nyt vittu, kyseessä on petos ihan samalla tavalla kuin toisena henkilönä esiintyminen, jonkun muun luottokortilla maksaminen tmv. Petos on rikos. Rikoksista tuppaa olemaan laissa nimetyt sanktiot. Ei se ole sortoa, ettei jollekin ryhmälle anneta erityiskohtelua. Se on tasapuolisuutta, yhdenvertaista kohtelua. Huomaan, että otat tämän henkilökohtaisesti ja yrität yleistää jonkun keskiajalla elävän valtion touhuja IHAN KAIKKIIN JA KAIKKEEN NIINQ AINA JA IKUISESTI NIINQ. Sinun kuitenkin tulisi ehkä ottaa aiheeseen vähän etäisyyttä jotta sinulla olisi toivoa keskustella siitä objektiivisesti. Se mitä nyt teet on silkkaa tunnehuttua jota koitat kieltää oikeuden tunteisiin niiltä ihmisiltä jotka joutuvat tässä yhteydessä esimerkkitapauksen rooliin joutuneen petoksen kohteeksi.
* Ei, koska kyseessä ei ole petos. Jos joku harrastaa bi’n kanssa seksiä on kyseisen aktin nimike juurikin se miksi sen varmasti hyvin helposti mukana olleista sukupuolista päätellä. Ei homoseksuaalinen akti muutu heteroseksuaaliseksi tai päinvastoin sillä, että toiselle tai molemmille osapuolille sattuu sopimaan kumppaniksi useamman sukupuolen edustajat.
Chillaa nyyppä, chillaa.
--------------------------------------
tsiu, miten se, että nainen harrastaa seksiä naisen kanssa tekee seksistä heteroseksiä? Nimestään huolimatta Scott on edelleen nainen vaikka ulkoisesti muistuttaisikin miestä. Tuossa sun kirjoituksessa ei sikäli ole paljonkaan järkeä, ettet kokisi ikäväksi asiaksi jos mies ei kertoisi olevansa mies mutta kuitenkin pitäisi kertoa jos on mies. Kirjoituksesi sisäinen ristiriita on kauhean vaikea saada räikeämmäksi. Siitä olemme samaa mieltä, että tuomio oli naurettavan suuri. Sakot tai päivä ehdollista nimellisenä "näpäytyksenä" on ihan riittävä eikä siinä ole mitään järkeä, että tuosta joutuu seksuaalirikoksen perusteella rekisteriin kun kyseessä ei ole seksuaalirikos oikein millään mittapuulla. Siinä on johdettu ihmistä tietoisesti ja tarkoituksella harhaan, mutta kaikki osapuolet ovat olleet täysin vapaaehtoisia eikä minkään sortin väkivaltaa ole käytetty prosessissa. Ei siis verrattavissa vakavuudeltaan vaikkapa raiskaukseen.
shiwan8
6.7.2013 23:31
Dia, kostaminen on toki väärin. Se ei kuitenkaan tee tuossa tapauksessa "Scottin" toiminnasta mitenkään hyväksyttävää.
----------------------
Ukkonen420, tuomittu on kyllä kaikin puolin nainen, mitä nyt vähän muokattu sellainen.
Melissa kyseenalaistaa ja värittää negatiivisesti vain heteroihmisten sukupuolisesta suuntautumisestaan kiinnipitämisen, ei homoseksuaalien vastaavaa. Tämä jo yksin kertoo, että Melissa pitää homoseksuaaleja korkeammassa arvossa kuin heteroseksuaaleja. Kyseessä on tasan sama asia kuin joidenkin uskonnollisten hihhulien ajatukset siitä, että homojen pitäisi tehdä parannus ja kääntyä "takaisin" heteroiksi. Kyllä, kyseessä on vihan osoitus kyseistä seksuaalista suuntautumista kohtaan molemmissa tapauksissa.
Hän myös väittää, että ihminen joka esittää olevansa toista sukupuolta kuin miksi syntyi olisi juurikin sitä sukupuolta jota esittää. Hän väittää, että tämä illuusio johon toinen ihminen rakastuu on sitten se "todellisuus" minkä valheelliseksi paljastuminen pitäisi vain norata. Ensinnäkin tuo ei pidä paikkaansa, koska todellisuus on se, että kyseinen ihminen on yhtä sukupuolta ja pyrkii olemaan toista sukupuolta mikä ei oletustilanteessa ole tullut esille. Sanotaan vaikka, että joku heteromimmi törmää baarissa Buck Angeliin, käy muutamilla treffeillä, ihastuu ja vielä rakastuukin tähän ihanaan lihaksikkaaseen ja seksikkääseen mieheen, vain huomatakseen sitten vihdoin vällyjen välissä että sen "sykkivän sauvan" tilalla onkin "hilloviiva". Minun mielestäni on ihan kohtuullista kokea harmistusta asiasta. Melissa kuitenkin suoraan sanoo, ettei hän pidä kyseistä tunnetta hyväksyttävänä JOS kyseessä on hetero joka sen kokee. Tämä myös on heterovihan osoitus.
Melissa myös toteaa, että haluttomuus harrastaa seksiä ihmisen kanssa joka ei vastaa oman sukupuolisen suuntautumisen mukaista sukupuolta on yhtä kaamea ja tappava tauti kuin homofobia. Tässä nyt ei sinällään ole mitään heterovihaa, mutta järkyttävä asennevamma siitä kyllä huokuu.
Heteromiesvihasta taas kertoo se, että hän ei hyväksy heteromiesten argumentteja siitä, miksi haluavat harrastaa seksiä nimenomaan naiseksi syntyneen naisen kanssa vaan kutsuu tätä näkemystä "paskaksi". Kyseessä ovat heteromiehet. Heteromiehet tuppaavat haluamaan kumppaneikseen naisia aika säännönmukaisesti ihan samalla tavalla kuin homoseksuaalit oman sukupuolensa edustajia. Kuitenkin VAIN heteromiesten kanta on "paskaa" ja voi aivan perustellusti olettaa, että koska homoseksuaalien vastaavia näkemyksiä ei ole mainittu ne ovat täysin hyväksyttäviä. Minä olen törmännyt vuosien varrella niin netissä kuin livenäkin melkoiseen määrään naisia ja miehiä jotka haluavat vain oman sukupuolensa edustajia seksuaalisesti. Vielä kukaan näistä ei ole kertonut että olisi kiva panna tietämättään eri sukupuolen edustajaa tai tietoisesti eri sukupuolen edustajaa joka esittää saman sukupuolen edustajaa. Olen varma, että Melissa on kuullut vastaavia lausuntoja omilla elämän taipaleellaan. Kuitenkin hän korostaa sitä, että heteromiesten halu panna vain naisia on paha asia.
Kokonaisuutena se heteroviha ja heteromiesviha mikä tuossa on hyvin esillä on melkoisen huolestuttavan vahvasti ilmentynyt Melissan kirjoituksessa. Mitään muita kohtuullisia päätelmiä tekstistä ei voi tehdä, niin näkyvästi siinä noita kahta asiaa negatiivisesti korostetaan. Tästä voisi johtaa kohtuullisesti spekulaation, että Melissan mielestä heteronaiset ovat ok koska voi olla, että he "kääntyvät" jonain päivänä ja heteromiehet perseestä koska ovat jollain vääristyneellä tavalla mukana skabaamassa samoista naisista Melissan kanssa, mutta se olisi vain spekulointia.
faara
8.7.2013 14:42
Jos harraistaisin seksiä miehen kanssa ja myöhemmin selviäisi, että kyseinen henkilö olikin syntynyt joskus naisen ruumissa, ei se minua haittaisi. Ihmettelisin vain, miten on voinut sukupuolen korjaus onnistua niin hyvin etten huomannut mitään.
shiwan8
8.7.2013 15:40
Hieno homma. Onko se kuitenkin mielisaurautta jos joku ei koe asiaa samalla tavalla kuin sinä?
faara
10.7.2013 15:23
En nyt ihan ymmärtänyt tuota mielisairausjuttua? Kaikkien ei todellakaan tarvitse haluta seksiä transsukupuolisen kanssa tai olla ihan fine jos näin pääsee käymään. Mutta vankilatuomio moisesta on niin väärin kuin olla ja voi. Jos tälle linjalle lähdetään niin pistetään samalla linnaan vaikka aviorikoksen tekijät.
piimäbimän
6.7.2013 02:37
Itse olen biseksuaali, ja sen takia on tullut ihan molempien sukupuolten kanssa seksuaalisessa kanssakäymisessä ollut. Vaikka olenkin sitä mieltä, että oikeuteen haastaminen tollasesta, on hieman liioittelua, niin pitäisi tollaisista asioista kyllä etukäteen kertoa, ja mielestäni tuo huijattu, ei ole mitään väärää tässä tehnyt. (ei ainakaan tuon informaation perusteella, mitä tästä luin). Ja huijaus on huijaus, olen aina ollut sitä mieltä, oli sit nainen, mies tai vaikka hermafrodiitti. Jos huijaa toista seksiin, tai seksin aikana omaksi hyväkseen, niin silloin mielestäni ansaitsee rangaistuksen tai sietäisi edes hävetä. Tässä nyt enemmän tuodaan esille sellaista syyllistävää ilmettä koska vankilaan menijä on trans. Mutta entä jos olisikin kyseessä ollut ihan normaali nainen, joka valehtelisi miehelle jostakin. Varmasti olisi ihan erilainen reaktio. Eli mielestäni tässä on tapahtunut seksiin liittyvä petos.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jaa jaa.
6.7.2013 11:05
Jos kyseessä olisi "ihan normaali" nainen, joka valehtelisi kumppanilleen jostain, ei kenties yhtä poikkeusta (tarkoituksellista sukupuolitaudin tartuttamista) lukuunottamatta häntä laitettaisi vankilaan. Vai oletko kuullut, että esim. iästään tai siviilisäädystään valehdeltu oltaisi laitettu kaltereiden taakse ja loppuelämäkseen seksuaalirikollisten rekisteriin? Lisäksi luultavasti jutussa esiintyneen Scottin juridinen sukupuoli *on* mies. Miksi häntä tulisi lain edessä kohdella toisin kuin ketään muutakaan miestä?
shiwan8
6.7.2013 23:33
"Miksi häntä tulisi lain edessä kohdella toisin kuin ketään muutakaan miestä?"
Koska hän on oikeasti nainen? Miksi häntä pitäisi kohdella ylipäätään jollain tietyllä tavalla sukupuolensa perusteella?
Kinney
6.7.2013 03:05
Yksi kysymys: tytölle paljastui Scottin biologinen sukupuoli vasta jonkin ajan päästä siitä, kun he harrastivat seksiä, mitä hemmettiä? Eikö strap-on antanut jo viitettä tästä?
Loistavasti kirjoitettu teksti muuten, olen samaa mieltä kaikesta!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
jefer
6.7.2013 04:36
Hohhoh, mitä transfobiaa! Ihan takapajuista meininkii! Voi sieltä housuista paljastua vaikka mitä ylläreitä ihan cissukupuolisilta (mm.mikropenis yms.) Jos nyt kauheasti pelkää että mitähän sieltä pöksyistä löytyy, niin voi vaikka kysäistä sitä ennenku lähtee petipuuhiin!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
6.7.2013 23:37
Njoo. Kokeillaanpa ajatuksena skenaariota. Mies tapaa naisen baarissa ja kysyy heti kärkeen "onko sulla kulli vai pillu". Vähän veikkaan ettei heru. Todennäköisesti ei heru vaikka sukupuolet kääntäisi päinvastaiseksi. Panemiseen päätyminen edellyttää ilmiömäistä tuuria tai sosiaalisia pelejä. Ei ole mitään muita vaihtoehtoja. Koska käytännössä poikkeuksetta kyseessä on jälkimmäinen uusien tuttavuuksien ollessa kyseessä voi tuon kyselemisen ihan suoraan jättää pois mahdollisuuksien kirjosta jos on tarkoitus päästä harrastamaan seksiä.
Jolzzz
6.7.2013 07:44
Shiwan8: Ero sattuu nyt vaan olemaan se, että trans-ihminen on nainen/mies siinä missä muutkin ihmiset. Alkuperäinen sukupuoli on sivuseikka, jos muuten elää täysin uuden, oikean sukupuolensa kanssa.
Vastaa kommenttiinEli jos nainen harrastaa seksiä transmiehen kanssa, niin ei se ole lesboseksiä, vaan ihan heteroseksiä siinä missä sekin, jos tuo transmies olisi syntynyt alunperinkin pojaksi.
Vastaa kommenttiin
shiwan8
6.7.2013 23:42
Olet yksiselitteisesti väärässä. Ihan jo siksi, että mikään kirjoittamasi pidä paikkaansa minkään objektiivisen arvion perusteella. Nainen on nainen vaikka esittäisi miestä, mies on mies vaikka esittäisi naista. Tästä ei pääse mihinkään. Se, kumpaa sukupuolta on fyysisesti alunperin on se, mikä määrittää sen miksi seksiaktia toisen ihmisen kanssa kutsutaan akselilla heteroseksuaalinen akti/homoseksuaalinen akti.
Stanzara
21.10.2013 16:42
Vastaan nyt tässä oikeasti shiwan8:lle sit.
Ei transnainen ESITÄ naista, eikä transmies ESITÄ miestä. Hän kokee olevansa nainen ihan siinä kuin minä cisnaisena koen olevani/kokee olevansa mies siinä kuin shiwan8 oletettavasti cismiehenä kokee olevansa mies. Muilla ei ole oikeutta kyseenalaistaa tätä kokemusta, sillä oma sukupuolikokemus määrittelee sukupuolen riippumatta siitä, millaisen kropan on sattunut saamaan. Samoin kuin seksuaalisen kiinnostuksen kokeminen tiettyä sukupuolta/sukupuolia edustavaa/edustavia ihmistä/ihmisiä kohtaan määrittelee seksuaalisen kiinnostuksen suunnan de facto riippumatta siitä, minkä kropan kanssa on sattunut syntymään.
Sen sijaan jokaisella on kylläkin oikeus valita, kenen kanssa haluaa seksiä. Jos tyttö oli jälkeenpäin pettynyt siihen, että Scottilla ei ollut hänelle tarjota kuin strap-on ja suunsa, hänellä oli pettymykseensä täysi oikeus. (Hauskaa silti, että asia on ilmaistu niin, että tyttö tuli tyydytetyksi näillä keinoin, en itse näkisi tässä sinänsä valittamisen aihetta.) Jos asia ei tullut esille syystä jos toisesta, niin on kieltämättä hyvin ikävää (sekä Scottin että hänen eksänsä kannalta) ettei läheiselle ihmiselle voi asioiden laitaa kertoa - silloin suhde ei ole kovinkaan rehellisellä pohjalla (eri asia, kuinka vakavasti ja rehellisesti voi pelkästään internetin kautta seurustella).
Ymmärrän sinänsä, ettei Scott halunnut välttämättä kertoa pelätessään saavansa p*skaa niskaansa, mutta mielestäni rehellisyys omasta taustasta on ihan kaikkineen hyvä asia suhteen aidolle pohjalle rakentamisen kannalta. Jos joku jättää transtaustan vuoksi, niin miksi olla sellaisen ihmisen kanssa muutenkaan? Maailmassa on paljon sellaisia ihmisiä, jotka asian ottavat vastaan kuten se on. Lisäksi toki tulee ristiriitaa siitä, että vaikka osalle ihmisistä ei ole merkitystä sillä, minkämerkkisellä kropalla toinen on sattunut syntymään, vaikka se olisi erilainen kuin nykyinen keho, niin osalle sillä on niin hitosti väliä. Mutta oikeuteen haastaminen on turhan vahva reaktio mielestäni silti.
Afrosetä
6.7.2013 11:30
Tajuan sinällään, miksi jotakuta voisi etoa kumppanin alkuperäisen, väärän sukupuolen paljastuminen, mutta en kyllä tekisi sen salaamisesta lailla rangaistavaa. Vielä kummallisempaa on se, ettei ikää tai omaa tautitaustaa tarvitse tehdä selväksi...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
MAgrippa
6.7.2013 19:07
Vaikka olen kuinka pro-trans -mielinen, niin minusta silti pitäisi kertoa tuon kokoluokan asia kumppanille. Muuten, eräiden transmiesten ja useidenkin transnaisten "havainnointi" on vaikeaa tai lähes mahdotonta jopa seksitilanteissa, saati muutoin. Tutustuttuani heihin olen ruvennut epäilemään usein, että olisko toi ja toikin...
Vastaa kommenttiin:-)
Vastaa kommenttiin
qqqttt
6.7.2013 19:57
Miksi tuo "havainnointi" on niin tärkeää? Kyseessä on henkilökohtainen asia josta voi kukin halutessaan keskustella oman kumppaninsa kanssa. Hyvänpäivän tutuille tai tuntemattomille vastaantulijoille asia ei kuulu tippaakaan. Mielestäni kummalista, jos käytät aikaasi miettien, onko kaverillasi joskus ollut pallit.
ukkonen420
6.7.2013 20:16
Tietysti olisi toivottavaa että ihmiset olisivat toisilleen rehellisiä suhteissa. Tämänkin blogin kirjoittaja puhuu avoimista suhteista ja rehellisyydestä. Mutta onko täyden rehellsiyyden olettaminen keskikasvuisilta teineiltä, kun se ei keski-ikäisille onnistu? Ja kuuluuko sinun mielestä valtion väkivaltakoneisto tuomioistuimeen tähän keskusteluun? Huomauttakoon että tuomittu on seksirikollisrekisterissä loppuiäkseen.
shiwan8
6.7.2013 23:45
qqqttt, se lakkaa olemasta henkilökohtainen asia siinä vaiheessa ruvetaan sovittamaan pissavehkeitä yhteen. Siinä vaiheessa se on kahdenkeskinen asia ja sen salaaminen kumppanilta on kategorisesti valehtelua.
Dia
7.7.2013 17:11
shiwan, en tajunnut, mistä johdatit tämän:
"Melissa, miksi haluat kieltää heteroilta oikeuden olla pettynyt silloin kun heitä johdetaan harhaan seksuaalisissa asioissa?"
Missä kohtaa Melissa siis mielestäsi kieltää tuntemasta pettymystä?
ja aiheesta lisää, aika moni on varmasti jollain tasolla petynyt ihmisiin ihan perusheterotasolla.
Oikeus tunteisiin ja pettymyksiin on. Oman käden oikeuteen ei.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
7.7.2013 23:03
Siinä jossa hän syyllistää heteroita pettymyksen tunteista sellaisissa tilanteissa joista aloituksessa on esimerkki.
Syyllistämistä:
Heteroudesta: "Mikä helvetti siinä on, että ihmiset taistelevat niin kovaa omasta heteroseksuaalisuudestaan?"
Halusta olla harrastamatta seksiä sen sukupuolen edustajan kanssa joka ei vastaa omaa seksuaalista suuntautumista: "Jos taas haluat harrastaa vain villiä yhden yön seksiä toisen ihmisen kanssa, joka sattuu silloin himottamaan sinua aivan valtavasti, niin luulisi, ettei koko egosi surkastuisi jos kumppanisi onkin transihminen. Jos surkastuu, niin sitä kutsutaan transfobiaksi. Se on yhtä kaamea ja tappava tauti kuin homofobia."
Valerie
7.7.2013 22:07
shiwan8, sä olet kaikissa väitteissäs niin pihalla kuin ihminen vaan voi olla. Ensinnäkin, sukupuolta ei voi vaihtaa, sitä ei yksikään ihminen ole vielä tehnyt. Sehän vinkeää olisi jos sormenapsautuksella vois vaihtaa kun siltä tuntuu, vähän niin kuin jotkut eläinkunnan lajit. Nekin tosin tekee sen silloin jos jompi kumpi sukupuoli on loppumassa. Toiseksi, sä et pääse käsiksi kenenkään syntymätodistukseen vaikka kuinka vänkäisit vastaan, sen saa vain ja ainoastaan kyseinen henkilö itse tai viranomainen.
Vastaa kommenttiinMies ei todellakaan ole aina mies, eikä nainen välttämättä nainen, katsoo sitä miltä tahansa katsonta kannalta. Kun mies korjataan naiseksi, niin henkilöstä tulee nainen, vaikka kuinka vänkäisit vastaan. Huomaa puhun korjaamisesta, en vaihtamisesta. Naisen ja miehen erottaa toisistaan kemiallisesti hormonit, siinä suurin ero. Jos blokkaat mieheltä testosteronin ja alat antamaan estrogeenia, vartalo muuttuu naisen vartaloksi. Jos taas annat naiselle testosteronia, hän muuttuu vartaloltaan mieheksi. Se miksi naiselle riittää testosteroni johtuu siitä, että testosteroni on voimakkaampi kuin estrogeeni.
Vastaa kommenttiin
shiwan8
7.7.2013 23:27
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Perustelusi eivät vain kestä tarkastelua. Alla tyhjentävä purku niiden osalta.
Olet täysin oikeassa ettei sukupuoltaan voi vaihtaa. Se, miksi väität heti perään että voi on minulle aika käsittämätön veto sinulta.
Se on täysin merkityksetöntä kuka siihen syntymätodistukseen pääsee käsiksi. Vain sillä on merkitystä mitä siitä syntymätodistuksesta löytyy alunperin.
Ketään ei voi korjata toisen sukupuolen edustajaksi. Korjaaminen edellyttäisi sitä, että jokin olisi rikki tai väärässä tilassa mikä taas ei ole mahdollista sukupuolen osalta niin kauan kuin fyysisesti sukupuoli on tunnistettavissa eikä mitään fyysistä vikaa ole havaittavissa. Toisen sukupuolen tilaa voi jäljitellä, mutta se, että vehkeet leikataan pois mieheltä ei tee miehestä silloin naista, edes hormonihoitojen ja silikonin jälkeen. Kyseessä on edellen mies, joskin modattu sellainen.
Oletuksesi siitä, että sukupuoli olisi asia joka on jollain tavalla psyykkinen tila on auttamatta virheellinen ja johtaa väkisinkin vääriin johtopäätöksiin. Kun opettelet hyväksymään, että sukupuoli on synnynnäinen fyysinen tila joka todetaan vauvan syntyessä, niin ehkä pääset jyvälle siitä mikä on totta ja mikä ei.
Olet yksinkertaisesti väärässä koska perusolettamasi ei voi pitää paikkaansa. Yksinkertaisemmin tätä ei sinulle kukaan pysty selittämään.
Valerie
8.7.2013 10:06
Siksi kun sä mielelläsi jaat sanaa vaihtaminen, vaikka siitä ei ole edes kyse.
Itsehän otit asian esille syntymätodistuksesta. On aivan sama mitä syntymätodistuksessa lukee kun kun sinä tai kukaan ulkopuolinen sitä ei näe.
Henkilö joka korjataan on rikki, transsukupuolisen aivoja on yritetty korjata aikanaan terapialla ja lähettämällä mielisairaalaan, siinä kuitenkaan onnistumatta. Yksi tapa on sähköshokit tai sitten on yritetty raamatullista käännytyshoitoa. Silloin kun aivot väittää toista, mitä peilistä näkee on helpompi korjata keho ja huomaa sukuelimet. Eikä niitä miehen vehkeitä muuten leikata pois! Hormoni hoitokin aloitetaan vasta sen jälkeen kun olet saanut diagnoosin F64.0 kuitenkin ennen leikkausta
Tämäkin kaikki selviäisi sinulle jos vaan viitsisit hakea tietoa, mutta olettamus sinun tapauksessasi on tiedon äiti.
Kun vauva syntyy, et tule näkemään mitä vauvan aivoissa tapahtuu tai tulee tapahtumaan kuin vasta vauvan tietoisuuden myötä. Voit kasvattaa lapsesi elämään siihen sukupuoleen joka syntyessä on selvästi fyysisesti määritelty, mutta et pysty muokkaamaan tietoisuutta lapsesta itsestään myöhemmällä iällä.
Minä en oleta mitään, minä tiedän kuka olen ja mikä on sukupuoleni vaikka minut kuinka kasvatettiin mieheksi niin tunnen ristiriitaa ja siksi olen korjauksessa.
Esimerkki: Kim Petras syntyi vuonna 1992 Kölnissä. Hänen vanhempansa ovat Lutz ja Konni Petras, ja hänellä on kaksi vanhempaa sisarta.
Kim on transsukupuolinen, ja syntyi fyysisesti poikana. Hänen syntymänimensä oli Tim Petras, mutta henkinen sukupuoli ilmeni jo hänen ollessaan 2-vuotias. Kimiä kiusattiin koulussa, mutta hänen perheensä oli hyvin ymmärtäväinen ja antoi lapsensa elää haluamaansa elämää. Kim aloitti sukupuolenkorjausprosessin 12-vuotiaana syömällä hormoneja, ja korjautti sukupuolielimensä poikkeuksellisen nuorena - vain 16-vuotiaana.
http://www.listal.com/viewimage/3115504h
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
8.7.2013 15:36
Tuo kirjoittamasi pitää sisällään hyvin vähän asiaa joka on totta, minkä saat ihan itsekin selvitettyä noin minuutissa kokeilemalla vaihteeksi loogista ajattelua tunteiden sijaan. Vastaan nyt silti, ihan vaan jottei sinun tarvitsisi itse miettiä kun se ei tunnekuohujesi takia näytä onnistuvan.
Syntymätodistuksessa lukee henkilön sukupuoli. Tämä sillä oletuksella ettei sitä jälkeenpäin aleta muuttamaan transsukupuolisuudesta huolimatta. Jos muutetaan, vain alkuperäisessä syntymätodistuksessa lukee henkilön sukupuoli. Sukupuolen osalta vain lähtötilanteella on väliä ja lähtötilanne on se, että tyttövauva on tyttövauva ja poikavauva on poikavauva. Ei ole olemassakaan tyttöpoikavauvoja eikä poikatyttövauvoja poislukien ne tapaukset joissa vaivalla on molemmat sukupuolet fyysisesti olemassa.
Ymmärrän hyvin, että koska tämä on sinulle henkilökohtaisesti asia josta koet voimakkaita tunteita et osaa suhtautua siihen objektiivisesti. Henkilökohtaisesti minulle on ihan sama mitä sukupuolta kukin on niin ulkoisesti kuin "sisäisestikin". En myöskään voi väittää, että minulla olisi kaikkea tietoa asiasta enkä henkilökohtaisesti ole edes kiinnostunut siitä riittävästi ottaakseni selvää. Fakta on kuitenkin se, että se mitä ihminen on ja mitä ihminen kokee olevansa tai haluaa olla ovat monesti hyvin, hyvin eri asioita. Tässä tapauksessa tytöt haluavat olla poikia ja pojat tyttöjä, mikä on siis ihan ok, mutta ei muuta sitä totuutta miksikään että tytöt ovat tyttöjä ja pojat poikia siitä huolimatta että jotkut pyrkivät ja usein melko vakuuttavasti onnistuvat esittämään olevansa eri sukupuolta.
Näin se nyt vaan menee. 1+1=2 vaikka kuinka haluaisi väittää että se olisi vaikka 11.
Voivoi
8.7.2013 11:09
Olen aina ihmetellyt miksi ihmiset eivät voi hyväksyä toisiaan sellaisina kuin he ovat, olivat he sitten bi-, homo-, trans- tai muita sexuaalisia (tai asexuaaleja) ihmisiä.
Sitä ihmettelen, miksi Melissan kirjoituksessa ja monessa kommenteissa heteroseksuaalisuutta käsitellään jonkinlaisena sairautena, josta pitäisi parantua. Jos silmät sidottuina nauttisin suuseksistä oletuksella että on nainen tekemässä sitä ja sitten paljastuu että se olikin mies, niin minua sekä yököttäisi että vituttaisi (ja oletettavasti tekisi myös mieli pamauttaa turpiin, olenhan kuitenkin ihan tyypillinen perusmies - sorry, meitäkin on vielä olemassa). On minullakin oikeus omaan heteroseksuaalisuuteeni. Se, että huomaisin että se olikin mies joka tuotti minulle fyysistä mielihyvää ei mitenkään "valaise" minua tai "avarra mieltäni" että ehkä minä kuitenkin olisin homo tai biseksuaali. Olisin muuten jopa ihan mielelläni ainakin biseksuaali, se olisi varmaan nuorena tehnyt panopartnereiden löytämisestä paljon helpompaa, eli mietin siihen aikaan asiaa jopa vakavasti. Mutta ei vaan löytynyt sitten pienintäkään bi-taipumusta millään...
Eli ymmärrän hyvinkin että transuilla ja muilla voi olla hankalampaa kuin perus-heteroilla, mutta on meillä heteroillakin tunteet ja oikeudet. Se, että se toinen tuntisi itsensä naiseksi on hänen asiansa. Jos minusta tuntuu että hän on kuitenkin mies siksi että hänellä on pippeli (tai muusta syystä), niin se on minun asiani ja tulkintani johon minulla on oikeus.
Tuomiosta: tuskin haastaisin tuollaisesta ketään oikeuteen, mutta ehkä kyseinen nainen tunsi itsensä raiskatuksi. Ehkä se jopa oli oikeuden tulkinta asiasta, kolme vuotta on aika pitkä tuomio. Itsestäni se tuntuu liioitellulta, mutta en silti ihan heti mene sanomaan että olisin pätevämpi kuin englantilainen tuomioistuin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
transvihaa
8.7.2013 15:08
Tilanne, jossa ihmisellä on molemmat sukupuolimet, on tilanne, jossa XY-miehellä on anatominen kehityshäiriö. "Ihmisen sukupuoli on se johon hän on syntynyt"-logiikan mukaan he ovat aina miehiä, vaikkei tästä tytöksi leikattu ihminen eroa taaskaan yhtään millään tavalla transnaisesta. shiwan8 on oikeassa ainoastaan puhuessaan biologisesta sukupuolesta =kromosomit, mutta se ei yksinään riitä sukupuolen määrittelyyn. Käsitteenä pelkkä "sukupuoli" on huono, ja lakkaa toimimasta heti kun puhutaan transihmisistä. Jaon biologiseen yms. voi jokainen tarkistaa wikipediasta.
Geenivirheen seurauksena syntyy myös naisia naisen kehon ja sukuelimien kanssa, mutta joilla kaikesta huolimatta on Y-kromosomi, eli he ovat biologisesti miehiä. Merkitseekö tässäkin tapauksessa Y-kromosomi jotain, mikäli ko. nainen harrastaa seksiä heteromiehen kanssa? Eli onko nainen siis oikeasti mies jos ero muihin naisiin on lähes vain ja ainoastaan nuo kromosomit, ja koko elämä on muuten kulunut naisen kehossa ja roolissa?
Parhaimmillaan ennen murrosikää hoidot aloittanut transihminen vastaa näitä sukuelimiä lukuun ottamatta fyysisesti lähes just sen sukupuolen kehoa, johon myös kokee kuuluvansa, oli kromosomeissa taas Y:tä tai X:ää sekaisin miten vaan. Fenotyypistä saattaa silloin itse asiassa tulla jopa "parempi", kuin monilla ei-transsukupuolisilla, koska hormonit on optimoitu. Sukuelingirurgiakin on nykyisin sen verta kehittynyttä, että toimivat naisen elimet on ainakin mahdollista saada aikaiseksi. Miehen elimien rakentelu onkin sitten vähän kinkkisempi juttu.
Pointti oli taas, että jos meillä on esim. 3 likipitäin samanlaista naisen fenotyyppiä vastaavaa henkilöä, joista yksi on XX-nainen, yksi XY-mies, joka on geenivirheen seurauksena kehittynyt naiseksi, ja viimeinen transsukupuolinen XY-mies, joka on ennen murrosikää korjattu kehittymään myös naiseksi ja käynyt läpi korjausleikkaukset, niin kenen kanssa näistä tavallinen XY-heteromies saa harrastaa seksiä, ettei siitä tule ongelmaa? Mun mielestä kaikkien kanssa. Hetero = seksuaalinen kiinnostus vastakkaiseen sukupuoleen. Kaikki nämä kolme naista vastaavat fyysisesti sitä vastakkaista naissukupuolta. Et sä nää kadulla kulkevista ihmisistä mitä niiden syntymätodistuksessa lukee, mihin sukupuoleen he itse samaistuvat jne. näet ainoastaan sosiaalisen ja fyysisen sukupuolen jos niitäkään, ja niiden pitäisi mun mielestä riittää. Jos heteromies, tai tän jutun tapauksessa heteronainen ylipäätään haluaa hypätä sänkyyn transihmisen kanssa, niin eikö se jo kerro riittävästi siitä, mikä on läpimenevyyden taso ja että nää on molemmat heteroita?
Ite voisin jutun tapauksessa olla ihmeissäni siitä, miten oon seurustellut jonkun kanssa kolme vuotta ja hypännyt sänkyyn, ilman, että mies olis kertaakaan sanallakaan maininnut noinkin isosta asiasta elämässään. Muuten sillä ei olis mitään väliä, enkä olis haastamassa ketään oikeuteen tai poikkaisemassa välejä. Se on ihan okei jos kiinnostus kohdistuu vastakkaiseen, tai samaan, tai mihin vaan sukupuoleen, mut lakkaa olemasta okei, jos tossa jaossa on jotain merkitystä jollain merkinnällä jossain paperissa mistään muusta välittämättä. Se on just sitä transfobiaa ja erilaisuuden pelkoa, etteikö korjattu transihminen olis ihan yhtä lailla kokemansa sukupuolen edustaja, kuin kuka tahansa biologinen sellainen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
8.7.2013 15:58
Asiatekstiä, ei siinä mitään. Teet kuitenkin jutusta monimutkaisempaa kuin mitä se on. Jos ihmisellä on syntyessään miehen sukupuolielimet hän on mies. Jos ihmisellä on syntyessään naisen sukupuolielimet hän on nainen. Vaihtoehtoisesti voidaan ajatella, että sukupuoli määrittyy kromosomien mukaan jolloin edelleen miehet ovat miehiä ja naiset naisia fyysisen kehonsa määrittelemänä, eivät siksi että heitä huvittaa olla miehiä tai naisia. Missään olosuhteissa mies ei ole mies vain koska hän kokee olevansa mies eikä nainen vastaavasti nainen samasta syystä. Tästä seuraa myös se, ettei missään olosuhteissa mies voi olla nainen eikä nainen mies vain koska he haluavat olla. Transsukupuolisen todellinen sukupuoli siis ei tosiaan missään tapauksessa määrity sen mukaan miltä hän näyttää vaatteet päällä tai siltä miltä hänestä tuntuu.
transvihaa
8.7.2013 17:14
shiwan8: En väitä tai halua väittää naisen muuttuvan mieheksi/päinvastoin pukiessaan toisen sukupuolen vaatteet päälle ja halutessaan esittää toista sukupuolta. Virallisessa transprosessissa on pitkä tutkimusosa just siksi, että halutaan sulkea pois kaikki "perversiot" ja muut sukupuolen vaihtamishalua aiheuttavat jutut, jotka eivät liity transsukupuolisuuteen.
Mut kuten tähänkin juttuun oli kirjoitettu, transs.p. ei ole kiinni pelkästä halusta, vaan aivot on oikeesti fyysisesti erilaiset. Kaikki sikiöt ovat aluksi tyttöjä. Raskausviikot 6-7 muuttavat sikiön pojaksi, jos Y-kromosomi on ja toimii. Jos tossa muutoksessa meni joku pieleen, syntyy (riippuen siitä, mikä meni pieleen) lapsia joko molempien elinten kanssa, tyttöjä Y-kromosomilla tai transnaisia. Transmiehillä joku meni pieleen ilman Y:ta. Periaate on kuitenkin kaikissa sama, eli joku häiriö sikiön sukupuolen kehityksessä.
Lähinnä tästä syystä mua kummastuttaa toi, että näiden kaksineuvoisten tapauksessa on okei valita sukupuoli sen perusteella, mitä aivot sanovat, ja miltä tuntuu, mutta jos keho on syntyessä tarpeeksi jompaan kumpaan suuntaan, sitten ei enää olisi, vaikka ainoo ero on fysiikassa syntymän hetkellä, mitä yritin viime viestissä selittää. Just tästä syystä toi yksinkertainen "munat vaiko ei"-jako ei toimi eikä voida puhua vaan vaihtamisen halusta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
8.7.2013 21:57
Minulle henkilökohtaisesti on se ja sama miksi ihmine haluaa muutosta. Se muutos on kuitenkin vain keinotekoinen illuusio. Todellisuus ei sen muutoksen myötä muutu miksikään.
Ihmisellä on liuta aivoista johtuvia ominaisuuksia ja nämä ominaisuudet painottuvat eri tavoin. Nämä ominaisuudet eivät ole kyllä/ei-tyyppisiä. Ei ole olemassakaan naisten ja miesten aivoja. On yksinkertaisesti aivot jotka ovat tyypillisesti miehellä yhdenlaiset ja naisella toisenlaiset. Aivot kuitenkin vaikuttavat vain ihmisen henkiseen puoleen. Se mitä ihminen on fyysisesti on puhtaasti katsottu jossain välissä kromosomeista tai sitten sukupuolielimistä synnytyksen yhteydessä. Pois lukien "kaksineuvoiset", yksikään täti tähänastisessa historiassa ei ole vielä synnytyksessä kantanut kiveksiä eikä setä piparia.
Edelleen, on ihan ok yrittää muuttää kroppaansa siihen suuntaan johon sitä haluaa muokata, mutta olisi hyvä tiedostaa, että tapauksia joissa sukupuoli ei ole jatkossakin se mikä synnytyksen yhteydessä todettiin on hyvin vähän. Paljon vähemmän kuin transsukupuolisia.
Sukupuoli muu?
8.7.2013 19:27
Apua, mikäköhän minä sitten olen kun olen XXY -kromosominen ihminen, joka syntymässä määriteltiin mieheksi, mutta olen tuntenut itseni tytöksi/naiseksi koko elämäni? Kiveksiä ei ole koskaan ollut (munasarjat löytyy) mutta penis myös löytyy.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
8.7.2013 23:10
Kuulostaa siltä, että olet nainen olivat fiiliksesi mitkä tahansa.
Valerie
9.7.2013 23:45
Shiwan8: En myöskään voi väittää, että minulla olisi kaikkea tietoa asiasta enkä henkilökohtaisesti ole edes kiinnostunut siitä riittävästi ottaakseni selvää.
* No sitten sun on turha myöskään kirjoittaa kuin tietääksesi, vaikka kaikki perustuu olettamuuksiin. Toivo ettei itsellesi koskaan synny lasta joka myöhemmin ilmenisi transsukupuoliseksi, siinä olis kova pala purtavaksi.
Vastaa kommenttiinPS. Et sinä minua kirjoituksistasi tunnekuohun valtaan saa kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla hämmentää. :)
Vastaa kommenttiin
shiwan8
10.7.2013 02:19
Katsos kun tämä ei ole asia johon tarvitaan varsinaisesti mitään syvempää tietoa, siis kun puhutaan siitä kumpaa sukupuolta ihminen on. Kuten sanoin, se lukee syntymätodistuksessa heti syntymän jälkeen. Tässä ei ole mitään epäselvää eikä mitään loogista tai itse asiassa tiedolla perusteltua eriävää näkemystä ole täällä esiintynyt. Se, että sinä suhtaudut tähän puhtaasti tunteella ja pyrit selittämään asian niin kuin se on sinun mielestäsi "kivointa" ei toki automaattisesti tarkoita sitä, että olisit väärässä. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, ettet ole oikeassa muuten kuin vahingossa. Odotan edelleen niitä tieteellisiä perusteita joilla voidaan osoittaa, että ihmisen sukupuoli ei ole se minkä lääkäri/hoitaja toteaa synnytyksen yhteydessä.
Jos kerran sinulle on "lusikalla annettu" niin on ihan totta että minun on sitä hankala "kauhalla hämmentää".
Kaoka
12.7.2013 21:51
Sukupuoli ei ole biologiassakaan niin selkeä asia miltä se voi äkkiseltään tuntua. Tämä Aamulehden taannoinen juttu on aika hyvä tiivistelmä aiheesta:
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194815911808/artikkeli/sukupuoli+ei+ole+niin+yksinkertainen+asia+kuin+biologian+tunneilla+opetetaan+lue+hannan+tarina.html
"Täysin vedenpitävää määritelmää ei ole löytynyt. Siitä biologit ovat suurin piirtein samaa mieltä, että naaraat tuottavat yleensä suurempia sukusoluja kuin koiraat, Mappes toteaa."
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
13.7.2013 07:27
On se. Henkisillä ominaisuuksilla ei ole mitään väliä siinä vaiheessa kun sukupuolielimet ovat miehen. Mieheltä odotetaan edelleen henkistä horjumattomuutta sekä kykyä ja halua asettua kaikkien uhkijen ja naisen/perheen väliin tarvittaessa henkensä uhraten. Tämä on biologian miehelle asettama rooli jota paikallinen kulttuuri ja yhteiskunta on meidät kouluttanut noudattamaan. Yksikään nainen ei vielä ole mennyt miehensä ja tätä uhkaavan tahon väliin tilanteessa jossa naiselle on ollut epäselvää kunnioittaako uhka yhteiskunnan naiselle antamaa koskemattomuuden erivapautta vai ei.
Kaoka
14.7.2013 22:42
Shiwan8;
"On se. Henkisillä ominaisuuksilla ei ole mitään väliä siinä vaiheessa kun sukupuolielimet ovat miehen."
Henkisistä ominaisuuksista en ole puhunut mitään, eikä kauheasti puhu aamulehden artikkelikaan. Kyse oli nyt vain siitä, että fysiologia tai genetiikkakaan eivät kykene antamaan aina selvää vastausta yksilön sukupuolesta. Sukuelimet eivät joskus harvoin täytä kunnolla kummankaan sukupuolen tunnusmerkkejä, ja kromosomitkin saattavat olla mitä sattuu.
Sukupuoliroolit, kulttuurinen ja sosiaalinen sukupuoli ovat sitten jo oma keskustelunsa (vaikkei niitä täysin biologiasta voi eikä tarvitsekaan erottaa). Tarkoitus oli vain ilmaista, että vaikka otettaisiin sukupuoli käsittelyyn tiukasti vain biologisena ominaisuutena, tilanne ei silti ole aina aivan selvä. Useimmiten kyllä on, muttei suinkaan aina!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
15.7.2013 09:49
Toki aina on poikkeamia säännöstä. Pointti nyt kuitenkin oli se, että toisin kuin täällä jotkut ovat yrittäneet väittää, sukupuoli ei ole asia joka on kiinni yksilön fiiliksestä. Pois lukien ne tapaukset joissa lapsella on kahdet eri sukupuolielimet ei historia tietääkseni tunne yhtään tapausta jossa naisella olisi syntyjään penis tai miehellä pipari. Näitä transsukupuolisia on kuitenkin ihan kohtuullinen siivu ihmisistä.
Tässä on nyt vähän sama juttu menossa kuin lihavuudessa. Promillella lihavista on jokin "vammaisuus" jonka takia eivät saa painoa pudotettua terveen tasolle vaikka kuinka yrittäisivät. Koska lopuista suurin osa ei kykene kantamaan vastuutaan omasta fyysisestä kunnostaan on tullut tavaksi väittää ettei itsensä kuntoon saattaminen ole edes mahdollista koska mielikuvituksesta revitty synnynnäinen syy.
Mösjöö M
15.7.2013 03:18
"Entisestä sukupuolesta tulee valtion väkivaltakoneiston mukaan kuitenkin tiedottaa etukäteen."
Vastaa kommenttiinVäärin. Tai no poliisin virallinen tiedotuslinja tietysti on, että oikeusistuimien mukaisia lainkäytön linjauksia pitää noudattaa. Poliisi ei kuitenkaan tee niitä päätöksiä.
Oikeusvaltioissa lainsäädäntövalta, tuomiovalta ja toimeenpanovalta on erotettu toisistaan. Lait säätää eduskunta/parlamentti tms. Lakia tulkitsee ja tuomioita antaa oikeuslaitos. Toimeenpanovaltaa käyttää muunmuassa ns. valtion väkivaltakoneisto, joka koostuu poliisista ja armeijasta.
Poikkeustapauksia (onnettomuusalueen teiden sulkeminen yms.) lukuunottamatta armeija ei yleensä saa toimia rauhanaikana oman maansa kansalaisia vastaan. (Esimerkki Suomesta: piiritystilanteessa tms. Puolustusvoimat voi antaa poliisille virka-apuna lainaksi panssaroidun ajoneuvon, mutta itse tehtävässä sitä ei saa ajaa Puolustusvoimien työntekijä.)
Vastaa kommenttiin
mikimi
7.10.2013 03:00
http://troll.me/images/futurama-fry/not-sure-if-trolling-or-just-very-stupid.jpg
en voi kuin laskea kymmeneen ja ihmetellä, missä helvetin itseriittoisessa tynnyrissä shiwan8 on kasvanut. sukupuoli on paljon monimutkaisempi asia kuin se minkämuotoinen lihankappale jalkojen välistä löytyy syntyessä. piste. ja se on lukuisin tutkimuksin todistettu fakta, vaikka kuinka olisit päättänyt, että asia on toisin (ja samalla käytännössä mitätöit kaikki maailman ~20 000 000 transgenderiä ja androgyyniä kertaheitolla - aikamoinen suoritus sinänsä).
kauheasti yrität pointtiasi järkeillä ja kilometrikommenteilla julistaa, mutta kun mielipiteesi pohja on noin mätä, niin ei se paljon auta. vaivautuisit edes ajattelemaan, niin tajuaisit olevasi todella hakoteillä mustavalkoisen mielipiteesi kanssa. susta tulee mieleen pikkulapsi, joka on päättänyt kädet puuskassa että mäoonoikeassamuutonväärässä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Stanzara
21.10.2013 17:08
shiwan8, löysin muotokuvasi:
http://troll.me/images/idiot-gaston/dafuq-is-dis.jpg
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Stanzara
21.10.2013 17:13
Oi ja tässä myös: http://troll.me/images/idiot-gaston/tthe-qu-quick-this-reading-shit-is-hard-thumb.jpg
vanha ukko
8.2.2014 10:24
Minusta vaikuttaa siltä, että useimman nuoret kirjoittajat eivät ole koskaan kuulleet tai ovat unohtaneet vanhan suomalaisen sanonnan, jonka itse tulkitsen siten, että rkkaus ja seksisuhteissa pätee " Kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti" Eli kahden ihmisen suhteissa ei muilla ole sanaa sanottavana.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
18.2.2014 13:12
Mitäs jos über-lesbon houkuttelisi mukaan naisen näköinen mies esiintyen naisena, panisi omalla mulkullaan (väittäen sitä sträppäriksi) niin mitähän te siitä olisitte mieltä?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
truutth
26.2.2014 10:45
Harmi että keskustelu tyrehtyi koska asian ytimeen osui minusta Wilaver! Veikkaisin että lesbot huutaisivat raiskausta ja kaikkinainen suvaitsevuus katoaisi välittömästi...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
jigowatt
19.6.2014 14:50
Hyvään sävyyn kirjoitettu juttu, ja koska olet Melissa niin hyvällä asialla ja suhtaudut transasioihin fiksusti, haluaisin huomauttaa, että termit "syntynyt naiseksi" ja "biologinen sukupuoli" ovat kuitenkin epäkorrekteja ja joillekin jopa loukkaavia. Transsukupuolinen useimmiten kokee aina olleensa samaa sukupuolta, eikä täten ole syntynyt toiseen sukupuoleen. Esimerkiksi transmies on syntynyt miehenä, mutta määritelty syntymässä naiseksi. Biologinen sukupuoli on huono termi, sillä ihmiset viittaavat sillä sukupuolielimiin. Ainoastaan ihmisen aivot määrittelevät sukupuolen, ja aivot ovat osa biologiaa, joten myös transmiehet ovat biologisesti miehiä ja transnaiset biologisesti naisia. Biologisen sukupuolen sijaan voidaan puhua tässä yhteydessä yksinkertaisesti transtaustasta. Toivoisin että lukisit kommentini huolella ja jonkinlainen korjaus tekstiisi olisi tosi hyvä juttu. Koska juttusi oli muuten niin transsensitiivinen ja fiksu, toivoisin että voisit korjata siitä vielä loput virheelliset termit, ja käyttää korrekteja termejä jatkossakin, jotta transihmiset ja heidän läheisensä voivat todella kokea että otat heidätkin huomioon. Trasekin sivuilta löytyy lisää tietoa termistöstä: http://trasek.fi/perustietoa/kasitteita/
terv. transmiehen tyttöystävä
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin