KYSYMYS: Kuinka vaikeaa voi olla ajaa formulaa?
VASTAUS: Periaatteessa se on kuin pyörällä ajoa, kerran kun sen oppii… Eikun hetkinen. Se ei todellakaan ole pyörällä ajoa. Ratissa on 35 erilaista nappia, valoa tai kytkintä. Siitä vaihdetaan vaihdetta, käytetään kytkintä, säädellään varikkonopeutta, ERS:iä, DRS:ää, yli- ja aliohjausta ja niin edelleen.
Ratin kanssa on meininki kuin avaruusaluksen ohjaamossa, mutta niin on myös muun fiiliksen puolesta. G-voimien, 300 kilometrin tuntinopeuden ja kuumuuden aiheuttama vääntö on kuskeille niin härski kokemus, että he pudottavat keskimäärin neljä kiloa reilussa tunnissa kisan aikana. Singaporen 30 asteen helteessä vettä lähtee kropasta litratolkulla, joten tankkaaminen on välttämätöntä.
Formuloiden ajamisen vaikeudesta puhuttaessa ei voi unohtaa taktista puolta. Valitun strategian noudattaminen läpi kisan voi olla yllättävänkin raastavaa, etenkin jos muut tuntuvat toimivan toisella tavalla. Formulakuskit mitataan kuitenkin puhtaassa ajo-osaamisessa. Siitä parhaat näytöt saadaan ohitustilanteissa.
Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar