Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on ralli.

Latvalan ikimuistoisimmat ulosajot

KYSYMYS: Onko Jari-Matti Latvalasta maailmanmestariksi vai vieläkö tulee typeriä ulosajoja?

VASTAUS: Jari-Matti Latvala on ollut jo kauan ”tulevaisuuden tähti” ja hän on kiistatta nopea kuski. Ulosajoja ja omia virheitä on vaan uralle sattunut turhan paljon. Latvala on kaikkien aikojen nuorin suomalainen MM-rallissa ajanut kuski, kun hän ajoi RAC-rallissa 14. marraskuuta 2002. Ikää oli tuolloin 17 vuotta.

Fordin ykköstalliin Latvala nousi Marcus Grönholmin lopetettua uransa kauden 2007 jälkeen.

Latvala otti ensimmäisen voittonsa heti toisessa kisassa tehdastallin Fordilla Ruotsin rallissa 10. helmikuuta. Hänestä tuli kaikkien aikojen nuorin rallin MM-sarjan osakilpailun voittaja. Latvala oli voittaessaan vain 22 vuoden ja 313 päivän ikäinen.

Sen jälkeen on odotettu kiivaasti Latvalan nousua mestariksi tai edes todelliseksi haastajaksi ensin Sebastien Loebille ja sen jälkeen Sebastian Ogierille. Näin ei ole kuitenkaan käynyt yksittäisiä hienoja rallivoittoja lukuun ottamatta. Sen sijaan Latvala muistetaan monista ikimuistoisista töppäyksistä ja ulosajoista.

Latvalan ja Toyotan alkukausi on ollut menestyksekkäämpi kuin varmaan kukaan tallilainen märissä päiväunissaan osasi odottaa. Mutta kausi on vasta alussa. Jari-Matti on jo 31-vuotias ja nyt pitäisi suurimpien virheiden olla tehty ja kaasujalan hieman kevyempi. Tallikuviot saatiin viime kauden jälkeen niin sekaisin, että tasaisella ajolla maailmanmestaruustaistossa ollaan tiukasti mukana.

Latvalan ikimuistoisimmat töppäykset
Vuonna 2009 Puolan rallissa koko Fordin talli odotteli jo edessä siintävää kaksoisvoittoa ja kunnon juhlia. Viimeisellä yleisöerikoiskokeella Latvala oli toisena lähes minuutin edellä Daniel Sordoa. Latvala töppäsi autonsa kaiteeseen ja Fordin kaksoisvoitto mureni sen mukana.

Kauhunhetkiä koettiin viime kaudella Monte Carlossa, kun Latvala dippasi ojanpohjaan, törmäsi katsojaan ja jatkoi matkaansa. Auton ripustus kuitenkin vaurioitui ja Latvala keskeytti rallin.

Vuonna 2008 Jyväskylässä Latvala kolautti tienreunassa olevaan kiveen, jonka jokainen Pihtiputaan mummokin olisi nuotittanut.

Uudessa-Seelannissa 2012 Latvala ajoi rahtusen leveäksi ja kisa jäi siihen.

Saksan MM-rallissa 2006 Latvala ei vaan löytänyt jarrua ja pamautti suoraan kaiteeseen. Tunnereaktio kertoo kaiken pettymyksestä: ”Miikka, auta mua”, sopersi Latvala kartanlukijalleen.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.


Kaikkien aikojen paras rallikuljettaja

KYSYMYS: Kuka on kaikkien aikojen paras rallikuljettaja?

VASTAUS: Edellisen kerran Suomessa juhlittiin rallin MM-sarjan voittoa 14 vuotta sitten. Sen jälkeen MM-sarja onkin ollut pelkkää ranskalaista juhlaa. Vaikka rallin MM-sarjassa ranskalaisvalta yhä jatkuu, kaikkien aikojen rallikuljettajalistalla Suomi on yhä vahvasti edustettuna. Taso on listalla kova, sillä viiden kärkeen ei mahdu edes kahta kovaa suomalaista mestarikuskia (Marcus Grönholm ja Timo Mäkinen). Tuomarin kaikkien aikojen Top 5-kuljettajalista.

5. Hannu Mikkola

Hannu Mikkolan käsittämättömän pitkä ammattilaisura oli menestystä täynnä. Mikkola on ainoa kuljettaja, joka ajoi ralliautoilun terävimmällä huipulla neljällä eri vuosikymmenellä: 1960-, 70-, 80- ja 90-luvuilla. Mikkola voitti rallin maailmanmestaruuden vuonna 1983.

Mikkola kilpaili ajajaurallaan useilla eri automerkeillä ja kesytti ne kaikki. Kaikkiaan nopea suomalainen voitti 18 MM-osakilpailua ja lukuisia pienempiä ralleja, jotka olivat omalla ajallaan suurkisoja. Maailmalla todella arvostettu kuski.

4. Sebastien Ogier

Ranskan Sebastien Ogier varmisti Katalonian MM-rallissa uransa neljännen maailmanmestaruuden. Samalla hän nousi mestaruuksien määrässä Juha Kankkusen ja Tommi Mäkisen rinnalle. 2010-luvulla rallin MM-sarjaa suvereenisti hallinnut Ogier on tämän vuoden viimeisen osakilpailun jälkeen voittanut 36 MM-osakilpailua, noussut palkintopallille 53 kertaa ja ajanut 458 pohja-aikaa.

Ogierin nousu rallin huipulle muistuttaa hyvin paljon samalta kuin toisen ranskalaisen menestyjän Sebastien Loebin. Voitoista voittoihin ajava Ogier löytyy muutaman vuoden päästä listan kärkipäästä näillä otteillaan. Henkisesti vahva kuski osaa voittaa kaikissa olosuhteissa.

3. Juha Kankkunen

Rallin nelinkertainen maailmanmestari(1986, 1987, 1991, 1993) Juha Kankkunen voitti urallaan 23 MM-rallia, sekä keräsi peräti 1140 MM-pistettä, ajoi 75 kertaa palkintopallille ja voitti tasan 700 erikoiskoetta MM-tasolla. Laukaalainen voitti MM-ralleja B-ryhmän, A-ryhmän sekä WRC-luokkien autoilla ja hän on MM-historian ensimmäinen kuljettaja, joka onnistui menestyksellisesti puolustamaan maailmanmestaruuttaan. Kankkunen on edelleen nuorimpana kaksinkertaisen maailmanmestaruuden saavuttanut kuljettaja.

Kankkusen on sanottu olleen malliesimerkki kuljettajasta, joka osasi sopeuttaa ajotyylinsä kulloisenkin työkalunsa mukaiseksi. Viiksivallu oli myös loistava autonrakentaja ja kehittäjä, joka osasi ottaa koneista kaiken irti. Historian viimeinen B-ryhmän maailmanmestari.

2. Tommi Mäkinen

Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen voitti ajourallaan 24 MM-rallia, ajoi 45 kertaa palkintopallille, keräsi 544 MM-pistettä ja ajoi 362 pohja-aikaa. Todellinen mestari, joka osasi voittaa. Voitti neljä mestaruutta putkeen, jolloin vastus oli myös erityisen kova.

Mäkinen hallitsi hermopaineet parhaiten suomalaisista ja venyi voittoon silloin kuin tarvittiin. Tommi hallitsi omaa aikaansa, meriitit puhuvat puolestaan. Mitsubishilla voitetut neljä maailmanmestaruutta, viisi perättäistä Suomen MM-rallin voittoa tai neljä perättäistä Monte Carlon rallin ykkössijaa sekä voitot asfalttiralleista. Suomen nopein.

1. Sebastien Loeb

Ylivoimainen ykkönen. Sebastien Loeb ajoi Citroenilla vuodesta 1998 ja tehtaan väreissä vuodesta 2001 lähtien. Loeb ja Citroen rikkoivat yhdessä 2000- ja 2010-luvuilla kaikki mahdolliset ralliennätykset moneen kertaan.

Rallihistorian menestynein kuski. Loeb voitti urallaan peräti yhdeksän maailmanmestaruutta, 78 MM-osakilpailua ja nousi 116 kertaa palkintopallille. Pohja-aikoja herra kellotti hurjat 906 kappaletta. Nöyrä kuski, joka huomasi, että jotain rallia hän ei syystä tai toisesta pystyisi voittamaan, Loeb tyytyi kakkossijaan ennemmin kuin olisi nostanut riskikynnyksen liian korkealle. Osasi voittaa maailmanmestaruuksia, jonka voittoprosenttinsa on uskomaton 46,15. Maailman paras, jonka ennätyksiä tuskin koskaan rikotaan.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.


Donitseja, donitseja – Rosberg herra Rallycrossin jäljillä

KYSYMYS: Nico Rosberg juhlisti MM-kultaansa Abu Dhabissa perinteisellä donitsi-tuuletuksella. Kuka teki donitsit ensimmäisenä autourheilussa?

VASTAUS: Mercedeksen Nico Rosberg voitti uransa ensimmäisen formula ykkösten maailmanmestaruuden hienon taistelun jälkeen. Rosberg sijoittui kauden päätöskilpailussa Abu Dhabissa toiseksi, mikä riitti MM-sarjan ykköstilaan. Ruusperi juhlisti MM-kultaansa näyttävillä Schancke-pyörähdyksillä.

Mister Rallycross Martin Schanche tuli tunnetuksi 80-luvulla näyttävistä ajolinjoistaan ja voiton tanssistaan auton kanssa. Norjalaisella oli tapana juhlistaa osakilpailua näyttävillä donitsi-tuuletuksillaan. Vanhempi rallikansa kutsuukin Rosbergin tekemää donitsia juuri Schanche-tuuletuksi.

Väriläiskä Schanche tuli suomalaisille hyvin tutuksi 80-ja 90-luvulla kovista kilpailuista Matti Alamäen kanssa. Pitkän uransa aikana pensselisetä voitti peräti kuusi maailmanmestaruutta. Alamäki vastaan Schanche -aikaisia kisoja sanotaankin Rallycrossin kulta-ajaksi. Norjalainen, jonka donitseista ei valitettavasti löytynyt todisteita Youtubesta, on muutenkin värikäs hahmo, joka on heilunut milloin keskellä ajorataa muiden kuskien edessä ja milloin antanut iskun kasvoihin toimittajalle paikallispoliitikkona.

Erikoisrattimies Ken Block on oikea tyyppi näyttämään, miten tehdään kirjaimellisesti oikea donitsi!

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.


Sujuvasanaiset rallikuskit

Kuva: Jakub Strzeszewski / Fotolia
Kuva: Jakub Strzeszewski / Fotolia

KYSYMYS: Mitkä ovat suomalaisten rallikuskien parhaat letkautukset?

VASTAUS: Suomalaiset rallikuskit tunnetaan hyvin sujuvasanaisina ja rentoina vitsiniekkoina. Tässäpä on listattuna parhaita vastauksia toimittajien kysymyksiin MM-ralleissa.

Jyväskylän suurajot 1966:
Rauno Aaltonen: "Yleisöstä ei ole ollut mitään haittaa, ei ole esimerkiksi näkynyt mitään aineiden vaikutuksen alaisena olevia miehiä käyskentelemässä keskellä tietä."

Jyväskylän suurajot 1969:
Toimittaja: "Kuinka pitkiä hyppyjä teitte tuolla erikoiskokeilla?"
Hannu Mikkola: 
"Meillä oli sen verran kiire tuolla pätkällä, etten ehtinyt laittaa Anssia mittaamaan." (kartturina oli Anssi Järvi)

Lontoo-Meksiko -rallin maali 1970:
Toimittaja: "Miten on mahdollista että viiden parhaan joukossa on kolme suomalaista?
"
Timo Mäkinen: "Kun meitä ei ollut useampia mukana!"

Monte Carlo 1986:

"Sanovat, että tämä Monte Carlo on aika vaikea kisa ensikertalaiselle tavallaan - tosin niinhän ne väittivät Afrikan kisoistakin, mutta eivät ne sitten niin vaikeita olleetkaan...
"(Juha Kankkunen voitettuaan edellisvuoden Safarin ensimmäisellä ja Norsunluurannikon toisella yrittämällään.)

Jyväskylän suurajot 1986:
Matti Kyllönen pätkän maalissa: 
"Sinä, Markku ja Timo ajoitte kaikki saman ajan, miten se on mahdollista?"
Juha Kankkunen: 
"Kato kun tätä pätkää ei voi kovempaa ajaa."

Jyväskylän suurajot 1986:

Toimittaja Timo Pulkkinen: "Meinaat kuitenkin huomenna yrittää?
"
Timo Salonen: "No kai se on jotain tehtävä tai lähettävä sitten himaan täältä."

Monte Carlo 1989
:
Toimittaja: "Minkälaista taktiikkaa sovellat viimeiselle lenkille?"

Juha Kankkunen: "Ajellaan ja vedellään välillä tupakkia.

"

Monte Carlo 1989:

Toimittaja: -"Minkälaisella taktiikalla lähdet yön pätkille?"

Juha Kankkunen: "No kun pysyis hereillä, niin se olis hyvä."

Jyväskylän suurajot 1994:
Juha Kankkunen kaadettuaan autonsa ja jäätyään kauas kärjestä: "Ajellaan ja morjestellaan tutuille."

Jyväskylän suurajot 1999:
Toimittaja kysyi Kankkuselta, onko merkitystä, kuinka hänen asuinpaikkansa kuuluu sanoa: Laukaalla vai Laukaassa.

Juha Kankkunen: "Onhan se ihan eri asia olla kusella kuin kusessa."

MM-kauden päätös 1998:

Toimittaja: "Tommi, nyt on selvinnyt, että Carlos on mestari. Millaisin tuntein olet tätä tietoa odottanut?"

Tommi: "No eihän nyt mikään ole muuttunut. Toiveet oikeastaan romuttui ensimmäisenä päivänä ja kyllähän se harvinaisen selvä tilanne oli."
 (Prrrrr…) 

Tommi: "Niin haloo. Mitää! Mitää?! Carloksen auto syttyi palamaan puoli kilometriä ennen maalia…"

Jyväskylän suurajot 1999:
Toimittaja: "Congratulations!"
Juha 
Kankkunen: "Kiitos, kiitos.
"
Toimittaja: "It was raining what kind of tyres you had?"
Kankkunen: "Black round pirelli."

Safari-ralli 1999:
"Pyssykö siinä olisi pitänyt olla?" (Tommi Mäkinen hylkäyksestä Safari-rallissa ulkopuolisen avun saamisesta, kun paikalliset katsojat ryntäsivät "auttamaan" renkaan vaihdossa.)

Turkin ralli 2006:

"Up into the ass of Timo!"
 (Marcus Grönholm, kun kartturi Timo Rautiainen loukkaantui.)

Saksan ralli 2007:
Toimittaja: "Minkälainen sää tulee olemaan seuraavalla erikoiskokeella?"
Marcus Grönholm: "I´m not a meteorologist."

Neste Rally Finland 2008:
Toimittaja erikoiskokeen maalissa: "Vaikuttaako tuo alkanut sade jotenkin tien pintaan? "
Mikko Hirvonen: "No se on paikoitellen märkä."

Ja tämä on hyvä päättää Markku Alenin mietelauseeseen: Jos ei yritä täysillä, ei voi menestyä. Jos ei aja ulos, ei yritä täysillä, siinä se opetus.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille


Suomen seuraavat rallitähdet

Kuva: Jari-Matti Latvala Official Fanclub / Facebook
Kuva: Jari-Matti Latvala Official Fanclub / Facebook

KYSYMYS: Jari-Matti Latvalasta ei ole MM-sarjan voittajaksi, vai onko? Ja onko Suomesta tulossa uusia rallitähtiä jatkamaan suomalaisten hienoa ralliperinnettä?

VASTAUS: Suomi on ollut rallin mahtimaa ja voittanut historian saatossa peräti 13 MM-sarjan kokonaisvoittoa, mutta viimeisimmästä rallin maailmanmestaruudesta on jo kulunut peräti 15 vuotta. Mitaleita tulee edelleen tasaisesti, mutta kirkkain palkinto on mennyt ranskalaisille jo viimeiset 14 vuotta. Mikko Hirvonen yritti ensin Sebastien Loebiä vastaan ja aina ranskalainen oli suomalaista askeleen edellä. Nyt rallissa taistelee toinen ranskalainen Sebastien Ogier ja ainoa todellinen haastaja löytyy totta kai Suomesta: tallikaveri Jari-Matti Latvala. Lopputulos tuntuu olevan jälleen sama, Ranska vie. Ei hätää kotimaan rallidiggarit. Uusia kovia kuskeja on tulossa ja Latvalallakin on vielä sanansa sanottavana.

Kaikki tietävät, että Latvala on yhtä nopea kuin Ogier, mutta kun nopeus ei aina riitä. Pitäisi välillä pysyä tielläkin. Jos ajatellaan viime kautta, niin hopea on kova suoritus, mutta kyllä Jari-Matilla olisi ollut mahdollisuuksia kamppailla mestaruudesta. Jälleen kerran nopean suomalaisen ajosta voidaan jossitella, mutta niin kauan kuin Latvalan ura on vuodesta toiseen vuoristoratamaista menoa, spekulaatioilta ei voida välttyä. Varmuus puuttuu edelleen miehen ajosta. Ei joka kisaa tarvitse voittaa, mutta jämäpisteitäkin tarvitaan enemmän kuin ulosajoja.

Jos Latvalasta ei olekaan maailmanmestariksi, seuraavana listalla on kaksi suomalaista, jotka tulevaisuudessa tulevat tappelemaan kynsin ja hampain kirkkaimmasta pokaalista.

Lähimpänä tällä hetkellä WRC-talli paikkaa on WRC2-luokassa ajava Esa-Pekka Lappi. Toissa vuonna tuli pienemmän WRC-luokan mestaruus tehdas-Skodalla. Tällä kaudella ajoja tuli vähemmän uuden Skodan Fabia R5:n ollessa alkukauden vielä kehitysvaiheessa. Lappi ehti voittaa kaksi osakilpailua tällä kaudella ja Jyväskylässä väliajat olivat todella kovaa luokkaa. Miehen ura on tällä hetkellä kovassa nosteessa ja vuonna 2017 mies nähdään varmasti jonkun WRC-auton ratissa. Ajaako mies tulevaisuudessa Latvalan paikalla Volkkarilla vai nappaako Mäkisen Toyota-talli kuuman suomalaisen riveihinsä?

Toinen mielenkiintoinen nimi on Teemu Suninen. 21-vuotiaaseen Suniseen on ladattu paljon tulevaisuuden menestyspaineita. Mies tuntuu voittavan aina, vaikka mies vaihtaa luokkaa kovaa vauhtia. Nopeasti oppiva Suninen on nopea ja viisas kuski. Päättyneellä kaudella Suninen siirtyi nelivetoiseen autoon ja kotiutui siihen loistavasti. Ensin totutteli SM-sarjan kisoissa, mutta jätti kesäkauden kisat ajamatta keskittyessään niin MM-ralleihin kuin muihinkin kisoihin, missä oppi teki miehelle poikaa. Kausi sai huikean lopun, kun nuori suomalainen ajoi WRC2-luokan osakilpailuvoittoon Britanniassa.

Ei meiltä rallitähdet lopu. Nämä pojat tulevat tappelemaan rallin maailmanmestaruudesta tulevaisuudessa varmasti, sieltä on tulossa muun muassa teinisensaatio, “Harrin poika” Kalle Rovanperä, josta kerroimme jo aiemmin Tuomarin palstalla.

Rovanperän poika voitti juuri Latviassa ensimmäisen rallinsa nelivetoisella autolla ja meno kulki railakkaasti, sillä hän oli jokaista kilometriä kohden vähintään sekunnin kilpakumppaneitaan nopeampi.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille


Rallilupaus kaahailee Latviassa, koska Suomessa tarvitsee ajokortin

Kuva: Rally Emotions
Kuva: Rally Emotions

KYSYMYS: Näin pari vuotta sitten videopätkää nuoresta Kalle Rovanperästä. Joko Kalle saa ajaa kilpaa miesten kanssa?

VASTAUS: Miehenikään Kalle Rovanperä ei ole vielä tullut, mutta rallia hän saa jo ajaa, ja ajaakin kuin vanha tekijä.

Nyt puhutaan todella kovasta lupauksesta. Entisen ralliammattilaisen Harri Rovanperän poika Kalle on vasta 15-vuotias ja rökittää jo nyt aikuisia miehiä Latvian rallisarjassa. Moottoriurheilupiireissä on jo pitkän aikaa kohistu uudesta suomalaisesta rallilupauksesta.

Pikku Rovanperä on kisannut tällä kaudella läpi vuoden Latvian rallisarjan kaksivetoisten autojen mestaruudesta. Viimeisimmässä osakilpailussa Rallijs Latvijasta tuli LRC3-luokan voitto alitehoisella autolla ja yleiskilpailussakin tuli hieno kahdeksas sija. Bonuksena tuliaisina tuli vielä yhden päivän kisana ajetusta sprinttirallista kaikkien yllätykseksi peräti voitto.

Miksi Kalle sitten ajaa Latviassa, eikä Suomessa? Hyvin yksinkertaisen säännön takia. Nuorella lupauksella kun ei ole vielä ajokorttia. Latviassa rallikilpailuihin voi osallistua ilman kyseistä korttia. Pikataipaleen saat kyllä ajaa, mutta Latviassakin siirtymät pikataipaleelta toiselle vaatii korttia, koska siirtymäpätkät ovat tavallisia teitä. Ja siirtymät Rovanperän-team:ssa hoitaa kartturi Risto Pietiläinen, joka toimi myös Harrin kartanlukijana aikanaan.

Pistäkää nyt loputkin rallidiggarit nimi mieleen. Tämä nuori herra tulee lopettamaan tulevaisuudessa ranskalaisten vallan Rallin MM-sarjassa ja piste.

Videolla Kalle antaa kyytiä perhetutulle, joka istuu kirjaimellisesti pelkääjän paikalla.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille


Rallit palaavat Jyväskylässä onnettomuuspaikalle

KYSYMYS: Harjun erikoiskoe palaa Jyväskylän ralliin tänä vuonna. Voiko siellä jäädä auton alle?

VASTAUS: Subarutakkien luvattu maa löytyy tosiaan seuraavan viikon ajan Jyväskylästä, jonne rallikansa kasaantuu Neste Oil Rallyyn. Ralli tuntuu kaupungin keskustassa muutenkin kuin ryyppyjuhlana, sillä legendaarinen Harjun erikoiskoe tekee tänä vuonna paluun kaupungin ytimeen.

Harjun EK todettiin aikoinaan liian vaaralliseksi, kun 1996 tanskalaiskuljettaja Kristen Rikhardt täräytti yleisöön. Yksi kuoli ja 36 loukkaantui. Rikhardtin Mitsubishi törmäsi 120 kilometrin tuntinopeudessa tien painanteeseen, nousi ilmaan, osui liikennemerkkiin, pomppasi uudestaan maasta pohjapanssarin irrottua, törmäsi jalankulkuväylän reunaa ja osui 40 kilometrin tuntivauhdissa väkijoukkoon. Yleisön paniikin takia osa porukasta talloutui jalkoihin. Onnettomuus näkyy jutun aloittavalla videolla kohdassa 2:04.

Onneksi turvatoimet rallissa ovat parantuneet huomattavasti ja suomalaiset ovat muutenkin yleisönä kuuliaisimmasta päästä, joten jos pidät järjen päässä ja pidättäydyt ryntäämästä turvamiehiä uhaten autojen reitille, sinun pitäisi selvitä hengissä.

Aikoinaan meininki oli aivan päätöntä. Vaikka pahimmat yleisön ylilyönnit on taidettu nähdä eteläeurooppalaisissa ralleissa, on Suomessakin osattu. Siitä esimerkkinä vaikka tämä Humalamäessä Jyväskylän rallissa vuonna 1984 tapahtunut törmäys. Yleisö suorastaan kerjää verta nenästään.