KYSYMYS: Kuka on kaikkien aikojen paras rallikuljettaja?
VASTAUS: Edellisen kerran Suomessa juhlittiin rallin MM-sarjan voittoa 14 vuotta sitten. Sen jälkeen MM-sarja onkin ollut pelkkää ranskalaista juhlaa. Vaikka rallin MM-sarjassa ranskalaisvalta yhä jatkuu, kaikkien aikojen rallikuljettajalistalla Suomi on yhä vahvasti edustettuna. Taso on listalla kova, sillä viiden kärkeen ei mahdu edes kahta kovaa suomalaista mestarikuskia (Marcus Grönholm ja Timo Mäkinen). Tuomarin kaikkien aikojen Top 5-kuljettajalista.
5. Hannu Mikkola
Hannu Mikkolan käsittämättömän pitkä ammattilaisura oli menestystä täynnä. Mikkola on ainoa kuljettaja, joka ajoi ralliautoilun terävimmällä huipulla neljällä eri vuosikymmenellä: 1960-, 70-, 80- ja 90-luvuilla. Mikkola voitti rallin maailmanmestaruuden vuonna 1983.
Mikkola kilpaili ajajaurallaan useilla eri automerkeillä ja kesytti ne kaikki. Kaikkiaan nopea suomalainen voitti 18 MM-osakilpailua ja lukuisia pienempiä ralleja, jotka olivat omalla ajallaan suurkisoja. Maailmalla todella arvostettu kuski.
4. Sebastien Ogier
Ranskan Sebastien Ogier varmisti Katalonian MM-rallissa uransa neljännen maailmanmestaruuden. Samalla hän nousi mestaruuksien määrässä Juha Kankkusen ja Tommi Mäkisen rinnalle. 2010-luvulla rallin MM-sarjaa suvereenisti hallinnut Ogier on tämän vuoden viimeisen osakilpailun jälkeen voittanut 36 MM-osakilpailua, noussut palkintopallille 53 kertaa ja ajanut 458 pohja-aikaa.
Ogierin nousu rallin huipulle muistuttaa hyvin paljon samalta kuin toisen ranskalaisen menestyjän Sebastien Loebin. Voitoista voittoihin ajava Ogier löytyy muutaman vuoden päästä listan kärkipäästä näillä otteillaan. Henkisesti vahva kuski osaa voittaa kaikissa olosuhteissa.
3. Juha Kankkunen
Rallin nelinkertainen maailmanmestari(1986, 1987, 1991, 1993) Juha Kankkunen voitti urallaan 23 MM-rallia, sekä keräsi peräti 1140 MM-pistettä, ajoi 75 kertaa palkintopallille ja voitti tasan 700 erikoiskoetta MM-tasolla. Laukaalainen voitti MM-ralleja B-ryhmän, A-ryhmän sekä WRC-luokkien autoilla ja hän on MM-historian ensimmäinen kuljettaja, joka onnistui menestyksellisesti puolustamaan maailmanmestaruuttaan. Kankkunen on edelleen nuorimpana kaksinkertaisen maailmanmestaruuden saavuttanut kuljettaja.
Kankkusen on sanottu olleen malliesimerkki kuljettajasta, joka osasi sopeuttaa ajotyylinsä kulloisenkin työkalunsa mukaiseksi. Viiksivallu oli myös loistava autonrakentaja ja kehittäjä, joka osasi ottaa koneista kaiken irti. Historian viimeinen B-ryhmän maailmanmestari.
2. Tommi Mäkinen
Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen voitti ajourallaan 24 MM-rallia, ajoi 45 kertaa palkintopallille, keräsi 544 MM-pistettä ja ajoi 362 pohja-aikaa. Todellinen mestari, joka osasi voittaa. Voitti neljä mestaruutta putkeen, jolloin vastus oli myös erityisen kova.
Mäkinen hallitsi hermopaineet parhaiten suomalaisista ja venyi voittoon silloin kuin tarvittiin. Tommi hallitsi omaa aikaansa, meriitit puhuvat puolestaan. Mitsubishilla voitetut neljä maailmanmestaruutta, viisi perättäistä Suomen MM-rallin voittoa tai neljä perättäistä Monte Carlon rallin ykkössijaa sekä voitot asfalttiralleista. Suomen nopein.
1. Sebastien Loeb
Ylivoimainen ykkönen. Sebastien Loeb ajoi Citroenilla vuodesta 1998 ja tehtaan väreissä vuodesta 2001 lähtien. Loeb ja Citroen rikkoivat yhdessä 2000- ja 2010-luvuilla kaikki mahdolliset ralliennätykset moneen kertaan.
Rallihistorian menestynein kuski. Loeb voitti urallaan peräti yhdeksän maailmanmestaruutta, 78 MM-osakilpailua ja nousi 116 kertaa palkintopallille. Pohja-aikoja herra kellotti hurjat 906 kappaletta. Nöyrä kuski, joka huomasi, että jotain rallia hän ei syystä tai toisesta pystyisi voittamaan, Loeb tyytyi kakkossijaan ennemmin kuin olisi nostanut riskikynnyksen liian korkealle. Osasi voittaa maailmanmestaruuksia, jonka voittoprosenttinsa on uskomaton 46,15. Maailman paras, jonka ennätyksiä tuskin koskaan rikotaan.
Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.