KYSYMYS: Onko Jari-Matti Latvalasta maailmanmestariksi vai vieläkö tulee typeriä ulosajoja?
VASTAUS: Jari-Matti Latvala on ollut jo kauan ”tulevaisuuden tähti” ja hän on kiistatta nopea kuski. Ulosajoja ja omia virheitä on vaan uralle sattunut turhan paljon. Latvala on kaikkien aikojen nuorin suomalainen MM-rallissa ajanut kuski, kun hän ajoi RAC-rallissa 14. marraskuuta 2002. Ikää oli tuolloin 17 vuotta.
Fordin ykköstalliin Latvala nousi Marcus Grönholmin lopetettua uransa kauden 2007 jälkeen.
Latvala otti ensimmäisen voittonsa heti toisessa kisassa tehdastallin Fordilla Ruotsin rallissa 10. helmikuuta. Hänestä tuli kaikkien aikojen nuorin rallin MM-sarjan osakilpailun voittaja. Latvala oli voittaessaan vain 22 vuoden ja 313 päivän ikäinen.
Sen jälkeen on odotettu kiivaasti Latvalan nousua mestariksi tai edes todelliseksi haastajaksi ensin Sebastien Loebille ja sen jälkeen Sebastian Ogierille. Näin ei ole kuitenkaan käynyt yksittäisiä hienoja rallivoittoja lukuun ottamatta. Sen sijaan Latvala muistetaan monista ikimuistoisista töppäyksistä ja ulosajoista.
Latvalan ja Toyotan alkukausi on ollut menestyksekkäämpi kuin varmaan kukaan tallilainen märissä päiväunissaan osasi odottaa. Mutta kausi on vasta alussa. Jari-Matti on jo 31-vuotias ja nyt pitäisi suurimpien virheiden olla tehty ja kaasujalan hieman kevyempi. Tallikuviot saatiin viime kauden jälkeen niin sekaisin, että tasaisella ajolla maailmanmestaruustaistossa ollaan tiukasti mukana.
Latvalan ikimuistoisimmat töppäykset
Vuonna 2009 Puolan rallissa koko Fordin talli odotteli jo edessä siintävää kaksoisvoittoa ja kunnon juhlia. Viimeisellä yleisöerikoiskokeella Latvala oli toisena lähes minuutin edellä Daniel Sordoa. Latvala töppäsi autonsa kaiteeseen ja Fordin kaksoisvoitto mureni sen mukana.
Kauhunhetkiä koettiin viime kaudella Monte Carlossa, kun Latvala dippasi ojanpohjaan, törmäsi katsojaan ja jatkoi matkaansa. Auton ripustus kuitenkin vaurioitui ja Latvala keskeytti rallin.
Vuonna 2008 Jyväskylässä Latvala kolautti tienreunassa olevaan kiveen, jonka jokainen Pihtiputaan mummokin olisi nuotittanut.
Uudessa-Seelannissa 2012 Latvala ajoi rahtusen leveäksi ja kisa jäi siihen.
Saksan MM-rallissa 2006 Latvala ei vaan löytänyt jarrua ja pamautti suoraan kaiteeseen. Tunnereaktio kertoo kaiken pettymyksestä: ”Miikka, auta mua”, sopersi Latvala kartanlukijalleen.
Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.