Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on Jari-Matti Latvala.

Latvalan ikimuistoisimmat ulosajot

KYSYMYS: Onko Jari-Matti Latvalasta maailmanmestariksi vai vieläkö tulee typeriä ulosajoja?

VASTAUS: Jari-Matti Latvala on ollut jo kauan ”tulevaisuuden tähti” ja hän on kiistatta nopea kuski. Ulosajoja ja omia virheitä on vaan uralle sattunut turhan paljon. Latvala on kaikkien aikojen nuorin suomalainen MM-rallissa ajanut kuski, kun hän ajoi RAC-rallissa 14. marraskuuta 2002. Ikää oli tuolloin 17 vuotta.

Fordin ykköstalliin Latvala nousi Marcus Grönholmin lopetettua uransa kauden 2007 jälkeen.

Latvala otti ensimmäisen voittonsa heti toisessa kisassa tehdastallin Fordilla Ruotsin rallissa 10. helmikuuta. Hänestä tuli kaikkien aikojen nuorin rallin MM-sarjan osakilpailun voittaja. Latvala oli voittaessaan vain 22 vuoden ja 313 päivän ikäinen.

Sen jälkeen on odotettu kiivaasti Latvalan nousua mestariksi tai edes todelliseksi haastajaksi ensin Sebastien Loebille ja sen jälkeen Sebastian Ogierille. Näin ei ole kuitenkaan käynyt yksittäisiä hienoja rallivoittoja lukuun ottamatta. Sen sijaan Latvala muistetaan monista ikimuistoisista töppäyksistä ja ulosajoista.

Latvalan ja Toyotan alkukausi on ollut menestyksekkäämpi kuin varmaan kukaan tallilainen märissä päiväunissaan osasi odottaa. Mutta kausi on vasta alussa. Jari-Matti on jo 31-vuotias ja nyt pitäisi suurimpien virheiden olla tehty ja kaasujalan hieman kevyempi. Tallikuviot saatiin viime kauden jälkeen niin sekaisin, että tasaisella ajolla maailmanmestaruustaistossa ollaan tiukasti mukana.

Latvalan ikimuistoisimmat töppäykset
Vuonna 2009 Puolan rallissa koko Fordin talli odotteli jo edessä siintävää kaksoisvoittoa ja kunnon juhlia. Viimeisellä yleisöerikoiskokeella Latvala oli toisena lähes minuutin edellä Daniel Sordoa. Latvala töppäsi autonsa kaiteeseen ja Fordin kaksoisvoitto mureni sen mukana.

Kauhunhetkiä koettiin viime kaudella Monte Carlossa, kun Latvala dippasi ojanpohjaan, törmäsi katsojaan ja jatkoi matkaansa. Auton ripustus kuitenkin vaurioitui ja Latvala keskeytti rallin.

Vuonna 2008 Jyväskylässä Latvala kolautti tienreunassa olevaan kiveen, jonka jokainen Pihtiputaan mummokin olisi nuotittanut.

Uudessa-Seelannissa 2012 Latvala ajoi rahtusen leveäksi ja kisa jäi siihen.

Saksan MM-rallissa 2006 Latvala ei vaan löytänyt jarrua ja pamautti suoraan kaiteeseen. Tunnereaktio kertoo kaiken pettymyksestä: ”Miikka, auta mua”, sopersi Latvala kartanlukijalleen.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.


Suomen seuraavat rallitähdet

Kuva: Jari-Matti Latvala Official Fanclub / Facebook
Kuva: Jari-Matti Latvala Official Fanclub / Facebook

KYSYMYS: Jari-Matti Latvalasta ei ole MM-sarjan voittajaksi, vai onko? Ja onko Suomesta tulossa uusia rallitähtiä jatkamaan suomalaisten hienoa ralliperinnettä?

VASTAUS: Suomi on ollut rallin mahtimaa ja voittanut historian saatossa peräti 13 MM-sarjan kokonaisvoittoa, mutta viimeisimmästä rallin maailmanmestaruudesta on jo kulunut peräti 15 vuotta. Mitaleita tulee edelleen tasaisesti, mutta kirkkain palkinto on mennyt ranskalaisille jo viimeiset 14 vuotta. Mikko Hirvonen yritti ensin Sebastien Loebiä vastaan ja aina ranskalainen oli suomalaista askeleen edellä. Nyt rallissa taistelee toinen ranskalainen Sebastien Ogier ja ainoa todellinen haastaja löytyy totta kai Suomesta: tallikaveri Jari-Matti Latvala. Lopputulos tuntuu olevan jälleen sama, Ranska vie. Ei hätää kotimaan rallidiggarit. Uusia kovia kuskeja on tulossa ja Latvalallakin on vielä sanansa sanottavana.

Kaikki tietävät, että Latvala on yhtä nopea kuin Ogier, mutta kun nopeus ei aina riitä. Pitäisi välillä pysyä tielläkin. Jos ajatellaan viime kautta, niin hopea on kova suoritus, mutta kyllä Jari-Matilla olisi ollut mahdollisuuksia kamppailla mestaruudesta. Jälleen kerran nopean suomalaisen ajosta voidaan jossitella, mutta niin kauan kuin Latvalan ura on vuodesta toiseen vuoristoratamaista menoa, spekulaatioilta ei voida välttyä. Varmuus puuttuu edelleen miehen ajosta. Ei joka kisaa tarvitse voittaa, mutta jämäpisteitäkin tarvitaan enemmän kuin ulosajoja.

Jos Latvalasta ei olekaan maailmanmestariksi, seuraavana listalla on kaksi suomalaista, jotka tulevaisuudessa tulevat tappelemaan kynsin ja hampain kirkkaimmasta pokaalista.

Lähimpänä tällä hetkellä WRC-talli paikkaa on WRC2-luokassa ajava Esa-Pekka Lappi. Toissa vuonna tuli pienemmän WRC-luokan mestaruus tehdas-Skodalla. Tällä kaudella ajoja tuli vähemmän uuden Skodan Fabia R5:n ollessa alkukauden vielä kehitysvaiheessa. Lappi ehti voittaa kaksi osakilpailua tällä kaudella ja Jyväskylässä väliajat olivat todella kovaa luokkaa. Miehen ura on tällä hetkellä kovassa nosteessa ja vuonna 2017 mies nähdään varmasti jonkun WRC-auton ratissa. Ajaako mies tulevaisuudessa Latvalan paikalla Volkkarilla vai nappaako Mäkisen Toyota-talli kuuman suomalaisen riveihinsä?

Toinen mielenkiintoinen nimi on Teemu Suninen. 21-vuotiaaseen Suniseen on ladattu paljon tulevaisuuden menestyspaineita. Mies tuntuu voittavan aina, vaikka mies vaihtaa luokkaa kovaa vauhtia. Nopeasti oppiva Suninen on nopea ja viisas kuski. Päättyneellä kaudella Suninen siirtyi nelivetoiseen autoon ja kotiutui siihen loistavasti. Ensin totutteli SM-sarjan kisoissa, mutta jätti kesäkauden kisat ajamatta keskittyessään niin MM-ralleihin kuin muihinkin kisoihin, missä oppi teki miehelle poikaa. Kausi sai huikean lopun, kun nuori suomalainen ajoi WRC2-luokan osakilpailuvoittoon Britanniassa.

Ei meiltä rallitähdet lopu. Nämä pojat tulevat tappelemaan rallin maailmanmestaruudesta tulevaisuudessa varmasti, sieltä on tulossa muun muassa teinisensaatio, “Harrin poika” Kalle Rovanperä, josta kerroimme jo aiemmin Tuomarin palstalla.

Rovanperän poika voitti juuri Latviassa ensimmäisen rallinsa nelivetoisella autolla ja meno kulki railakkaasti, sillä hän oli jokaista kilometriä kohden vähintään sekunnin kilpakumppaneitaan nopeampi.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille