KYSYMYS: Tuntuu, että suomalaisseuroissa on pahimmillaan aika ankea meininki. Mistä ne voisivat pumpata lisää massia itselleen?
VASTAUS: Tämä hankala kysymys on jäänyt Tuomarin pöydälle odottelemaan vastausvuoroa, mutta nyt, kun Veikkausliigaan ensi kaudeksi nouseva futis-HIFK tiedottaa sopivasti omasta joukkorahoituskampanjastaan, voidaan pysähtyä hetkeksi aiheen äärelle.
Faktahan on, että kysymyksestäsi löytyvä toteamus seurajoukkueiden meiningin ankeudesta pitää paikkansa liian monessa seurassa, etenkin kun puhutaan seurojen taloudesta. Itse urheilu ei ole ikinä ankeaa, vaan aina rakkauden ja ilon pidon täyttämää kamppailua elämästä ja kuolemasta. Mutta se talouspuoli. Entisajan talkoomeininki on sortunut monissa seuroissa, kun kaikki ovat tehneet itsestään niin hemmetin kiireisiä. Samaan aikaan entistä isompi osa vanhemmista kokee lastensa harrastusten kulut kohtuuttomina ja urheilijoiden ja joukkueiden sponsorirahat ovat tiukalla pitkittyneen taantuman takia. Ei ole kuitenkaan syytä vaipua ahdinkoon, vaan aika etsiä ratkaisuja. Kuten HIFK:n futisjoukkue tekee.
HIFK pyrkii päivittämään rahoitustaan tähän päivään tarjoamalla ihmisille mahdollisuuden ostaa siivu seurasta itselleen. Rahoituspalvelu Invesdorin kautta toteutettavalla rahoituksella haetaan 250 000-500 000 euron pottia. Osakkaaksi voi päästä pienimmillään 190 eurolla. Tavoitteeseen pääsy merkitsisi HIFK:n budjetin tuplaantumista tai jopa kolminkertaistumista viime vuodesta.
“Näemme joukkorahoituksen soveltuvan urheiluseuroille todella hyvin. Tärkeää joukkorahoitukseen lähtemisen kannalta on, että kampanjan kohderyhmä on selkeä ja kohderyhmän sitouttaminen koetaan arvokkaaksi. Esimerkiksi HIFK:lla annin kohderyhmä on seuran kannattajat, ja yhteenkuuluvuus on koko toiminnan ytimessä. Urheiluseurojen ympärille muodostuva yhteisöllisyys ja joukkorahoituskampanja tukevat toisiaan todella hyvin, ja tämä on ainutlaatuinen mahdollisuus myös faneille syventää suhdettaan seuraan”, joukkorahoituspalvelu Invesdorin toimitusjohtaja Lasse Mäkelä kuvailee.
HIFK:n vahva fanikulttuuri on mehukas pohja joukkorahoitukselle. HIFK:n Rene Österman sanoo Kauppalehdessä rehellisesti, mutta kauniisti paketoiden, että “jos osinkoja ja pikaisia voittoja lähtee hakemaan, niin emme ole oikea sijoituskohde. Tätä todellakin myydään emootio edellä.” Vaihtoehtona olisi ollut tehdä perinteisempi osakeanti, jossa sijoittajilta vaaditaan huomattavasti enemmän paalua.
Hieman kysymyksiä herättää se, että rahojen kerrotaan menevän markkinointiin ja toimitusjohtajan palkkaamiseen. Molempia tarvitaan huippuseuran pyörittämisessä, mutta näkevätkö "kansan syvistä riveistä" nousevat rahoittajat tämän?
Jäämme odottamaan, tuleeko futis-HIFK:stä aidosti “koko Stadin seura” joukkorahoituksen kautta. Ainakin sillä on paikka vahvistaa stadilaisen haastajan rooliaan, jos ihmiset innostuvat lähtemään mukaan.