KYSYMYS: Mitkä ovat suomalaisten rallikuskien parhaat letkautukset?
VASTAUS: Suomalaiset rallikuskit tunnetaan hyvin sujuvasanaisina ja rentoina vitsiniekkoina. Tässäpä on listattuna parhaita vastauksia toimittajien kysymyksiin MM-ralleissa.
Jyväskylän suurajot 1966:
Rauno Aaltonen: "Yleisöstä ei ole ollut mitään haittaa, ei ole esimerkiksi näkynyt mitään aineiden vaikutuksen alaisena olevia miehiä käyskentelemässä keskellä tietä."
Jyväskylän suurajot 1969:
Toimittaja: "Kuinka pitkiä hyppyjä teitte tuolla erikoiskokeilla?"
Hannu Mikkola:
"Meillä oli sen verran kiire tuolla pätkällä, etten ehtinyt laittaa Anssia mittaamaan." (kartturina oli Anssi Järvi)
Lontoo-Meksiko -rallin maali 1970:
Toimittaja: "Miten on mahdollista että viiden parhaan joukossa on kolme suomalaista?
"
Timo Mäkinen: "Kun meitä ei ollut useampia mukana!"
Monte Carlo 1986:
"Sanovat, että tämä Monte Carlo on aika vaikea kisa ensikertalaiselle tavallaan - tosin niinhän ne väittivät Afrikan kisoistakin, mutta eivät ne sitten niin vaikeita olleetkaan...
"(Juha Kankkunen voitettuaan edellisvuoden Safarin ensimmäisellä ja Norsunluurannikon toisella yrittämällään.)
Jyväskylän suurajot 1986:
Matti Kyllönen pätkän maalissa:
"Sinä, Markku ja Timo ajoitte kaikki saman ajan, miten se on mahdollista?"
Juha Kankkunen:
"Kato kun tätä pätkää ei voi kovempaa ajaa."
Jyväskylän suurajot 1986:
Toimittaja Timo Pulkkinen: "Meinaat kuitenkin huomenna yrittää?
"
Timo Salonen: "No kai se on jotain tehtävä tai lähettävä sitten himaan täältä."
Monte Carlo 1989
:
Toimittaja: "Minkälaista taktiikkaa sovellat viimeiselle lenkille?"
Juha Kankkunen: "Ajellaan ja vedellään välillä tupakkia.
"
Monte Carlo 1989:
Toimittaja: -"Minkälaisella taktiikalla lähdet yön pätkille?"
Juha Kankkunen: "No kun pysyis hereillä, niin se olis hyvä."
Jyväskylän suurajot 1994:
Juha Kankkunen kaadettuaan autonsa ja jäätyään kauas kärjestä: "Ajellaan ja morjestellaan tutuille."
Jyväskylän suurajot 1999:
Toimittaja kysyi Kankkuselta, onko merkitystä, kuinka hänen asuinpaikkansa kuuluu sanoa: Laukaalla vai Laukaassa.
Juha Kankkunen: "Onhan se ihan eri asia olla kusella kuin kusessa."
MM-kauden päätös 1998:
Toimittaja: "Tommi, nyt on selvinnyt, että Carlos on mestari. Millaisin tuntein olet tätä tietoa odottanut?"
Tommi: "No eihän nyt mikään ole muuttunut. Toiveet oikeastaan romuttui ensimmäisenä päivänä ja kyllähän se harvinaisen selvä tilanne oli."
(Prrrrr…)
Tommi: "Niin haloo. Mitää! Mitää?! Carloksen auto syttyi palamaan puoli kilometriä ennen maalia…"
Jyväskylän suurajot 1999:
Toimittaja: "Congratulations!"
Juha
Kankkunen: "Kiitos, kiitos.
"
Toimittaja: "It was raining what kind of tyres you had?"
Kankkunen: "Black round pirelli."
Safari-ralli 1999:
"Pyssykö siinä olisi pitänyt olla?" (Tommi Mäkinen hylkäyksestä Safari-rallissa ulkopuolisen avun saamisesta, kun paikalliset katsojat ryntäsivät "auttamaan" renkaan vaihdossa.)
Turkin ralli 2006:
"Up into the ass of Timo!"
(Marcus Grönholm, kun kartturi Timo Rautiainen loukkaantui.)
Saksan ralli 2007:
Toimittaja: "Minkälainen sää tulee olemaan seuraavalla erikoiskokeella?"
Marcus Grönholm: "I´m not a meteorologist."
Neste Rally Finland 2008:
Toimittaja erikoiskokeen maalissa: "Vaikuttaako tuo alkanut sade jotenkin tien pintaan? "
Mikko Hirvonen: "No se on paikoitellen märkä."
Ja tämä on hyvä päättää Markku Alenin mietelauseeseen: Jos ei yritä täysillä, ei voi menestyä. Jos ei aja ulos, ei yritä täysillä, siinä se opetus.
Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille