Miten voi ansaita elantonsa, kun muuttaa vieraasen maahan, jonka kieltä ei osaa? Verkkolehti Vice muistuttaa meitä siitä, miten pornoala tarjoaa mahdollisuuksia niille, jotka eivät työkseen halua käsitellä vieraita sukupuolielimiä kameroiden ympäröimänä.
Vicen jutussa haastatellaan israelilaista Adi Aviramia, joka tarvitsi työpaikan muutettuaan Berliiniin. Aviramille löytyi pornoalan unohdettu, mutta tärkeä tehtävä: pornosivustojen hölmöjen mainoskuvien suunnitteleminen. Tällaiset kuvat ovat tuttuja kaikille pornosivustoja selanneille. Aviramin leipätyöhön kuului esimerkiksi “paikallisia kiimaisia lutkia” tiedottavien mainosbannereiden suunnitteleminen.
Graafinen suunnittelu pornoalalla voi ehkä kuulostaa erikoiselta työltä, mutta loppujen lopuksi kyse on mediatuotannosta. Pornoa liikkuu valtavissa määrin melkein kaikkialla. Nykyaikainen pornobisnes isoine tubesivustoineen vaatii myös paljon teknistä osaamista. Esimerkiksi videon taloudellisesti kannattavaan tallentamiseen ja suoratoistoon liittyvät ongelmat ratkaistaan kuten muualla netissä, kirjoittamalla koodia, ostamalla palvelinkapasiteettia ja verkkokaistaa.
Kuten Nokian jälkeisessä Suomessa osataan kertoa, pelkästään tekniikalla ei rakenneta toimivia tuotteita. Esimerkiksi Pornhubin julkisuutta hoitavat työharjoittelijat osoittavat miten sisältömarkkinoinnilla yritetään luoda inhimillisemmät kasvot myös pornopalveluille.
Vicen haastattelema nuori naispuolinen suunnittelija huomasi uudessa työssään eroja amatööri-ilmeeseen pyrkivien pornobrändien esteettisissä arvoissa, ainakin suhteessa siihen, mitä hänelle oli opetettu koulussa. Esimerkiksi viestintäalan maalaisjärkeen kuuluvalla Helvetica-fontilla fiilisteleminen johti välittömästi tyrmäävään palautteeseen. Sen sijaan juorulehtien ja kebabravintoloiden kuvallista kieltä muistuttava yleismauttomuus osoittautui valtiksi.
Toimivaan pornomainontaan kuuluu rumasti vilkkuvat ja pätkivät animaatiot räikene väreineen. Mainosteksteissä, eli copyssa suorastaan mässäiltiin tahallisilla kirjoitusvirheillä, koska tämän uskottiin tuottavan kiireiseen kotinauhoittamiseen viittaavia mielikuvia. Kömpelöiden konekäännöksien väitettiin lisäävän klikkauksien määrää.
Tilastolliset todisteet löytyvät kuulemma Aviramin työnantajan asiakkaiden toimittamissa Excel-dokumenteista. Tämä sinänsä surullinen tieto webanalytiikan, eli käyttötilastoinnin työkaluista lienee mielenkiintoista asiaa viestintäalasta kiinnostuneille.
Toinen Adi Aviramin jäätävä havainto liittyy tapaan, jolla hänen suunnittelemiensa pornochattien mainokset kirjoitettiin uusiksi firman miesporukan voimin. Pornopalvelut, etenkin interaktiiviset chatit välittävät siis tavallaan miesten keskeisiä seksifantasioita. “Netissä olette kaikki homoja keskenänne”, Aviram toteaa.
Sama vaikutelma välittyy Maria Petterssonin Helsingin Sanomissa julkaistussa, Panosuhde.com -chattihuijausta käsittelevässä jutussa. Maksullisen pornochatin kiskuriehdoin työllistämä Sampo Syreeni paljastaa, miten hänen kaltaisiaan työttömiä miehiä hyväksikäytetään chattiaddiktien kusettamiseksi. Syreeni selostaa ex-Nokialaisen insinöörimäisella tarkkuudella miten luodaan miesten ihanteita täyttäviä naishahmoja.