Jos mainokset häiritsevät, ei ole pakko katsoa telkkaria. Ei tarvitse lukea lehtiä eikä kuunnella radiota. Ulkomainonnalta ei kuitenkaan pääse karkuun. Metrotunnelit, ratikkapysäkit, kävelykadut ja aukiot ovat täynnä mainosjulistetauluja. Mainoksia on pakko katsoa, jos meinaa kävellä kadulla.
Ulkomainontaa hoitavan JCDecaux:n nettisivuilla sanotaan ulkomainonnasta seuraavaa:
"Ulkomainontaa ei kuluteta vaan sille altistutaan."
"Kun ihminen liikkuu kodin ulkopuolella, me olemme paikalla. Ulkona ihminen on jatkuvassa vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa ja avoin ärsykkeille."
Aika hyytävää.
Vaikka kadut ovat täynnä maksettuja mainoksia, Helsingissä ei ole yhtä ainoaa luvallista ulkomainospaikkaa, jonne saisi kiinnittää esimerkiksi keikkajulisteita. Millä oikeudella mainostaja on vallannut kadut kaupunkilaisilta?
Aalto-yliopiston opiskelija Elissa Eriksson käsittelee kysymystä taiteellisessa opinnäytetyössään Haluan nähdä muutakin. Idea on pohtia tavallisten ihmisten mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, mitä hän näkee kulkiessaan kadulla. Entäpä, jos bussipysäkeiden mainostauluissa esiteltäisiinkin vaikkapa taidetta? Haluan nähdä muutakin -tempauksen ideana on vallata mainostilaa pois kaupallisilta tiedotteilta edes hetkeksi.
23.–29.1. Helsingin bussi- ja ratikkapysäkeille ilmestyy 21 julistetta, joiden tekstissä sanotaan seuraava:
"Haluan nähdä muutakin - 3500* ihmistä halusi vapauttaa tämän tilan viikoksi kaupallisista tiedotteista."
* tuohon 3500:n kohdalle tulee se määrä ihmisiä, joka lopulta osallistuu tempaukseen.
Lisäksi julisteeseen voidaan painaa tempaukseen osallistuneiden omia pieniä viestejä kanssakaupunkilaisille.
Tällä hetkellä noin 3500 ihmistä on Facebookissa ilmoittanut haluavansa osallistua kampanjan rahoitukseen. Suurin osa siitä sulaa pois kun on aika kaivaa kuvetta, mutta kenties jokunen oikeasti jakaa kustannukset, karkeasti arvioiden 8000 euroa (julisteiden painatus 1000-2000 euroa, julisteiden esillepano n. 6500 euroa). Jengiä kerätään vuoden loppuun asti.
Tempausta kritisoidaan Facebookissa siitä, että tempauksessa ostetaan isolla rahalla mainostilaa JCDecaux:lta. Näin ulkomainontafirma käärii voitot tästä ulkomainontaa vastustavasta tempauksesta. Eikö olisi parempi printata isoille papereille omia viestejä ja teipata ne JCDecaux:n mainosten päälle? Tai yksinkertaisesti hajottaa JCDecaux:n taulut? On tuossa pointtinsakin, mutta njääh. Eihän idea ole vastustaa niitä JCDecaux:n tarjoamia valotauluja, vaan sitä, että niissä näytetään vain mainoksia. Siitä hyvästä, että JCDecaux saa pystyttää taulut ja myydä niihin mainoksia, kaupunki voisi aivan hyvin velvoittaa firman näyttämään osassa tauluja taidetta. Tai vaikka niitä keikkajulisteita.
5 kommenttia
Anonyymi
13.12.2010 22:29
Käypä kurkkaamassa mitä kaikea löytyy aika monen taulun toiselta puiolelta...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
14.12.2010 17:51
meitä "kritisoijia" on vajaa promille tempausta kannattaneen ryhmän jäsenistä. en nyt kaikkia kriittisiä tai ei-kriittisiä kommentteja ulkoa muista vaikka ryhmää aktiivisesti olen seurannutkin. en kuitenkaan muista että kukaan kritisoijista olisi ehdottanut mainostaulujen suoranaista hajottamista. mikäli tosiaan hajottamista ei ole ehdotettu, olet Maria syyllistynyt valehteluun ja samalla tehnyt hallaa koko projektille; et kritisoi tempausta asiallisesti, vaan keksit omasta päästäsi tempausta kannustavaa propagandaa. mikäli joku hajottamista on ehdottanut, blogi perustuu faktoihin eikä itsekeksittyyn populismiin. joka tapauksessa niputat nyt kaiken asiallisen kritiikin ja jopa laittomuuksia ehdottavat kommentit yhdeksi kokonaisuudeksi, joka jollain tapaa on tätä asiaa vastaan. eikö tällainen yleistäminen ole toimittajan arvojen vastaista toimintaa? vai oletko kenties pyrkimässä keltaiseen lehdistöön töihin?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
John-
14.12.2010 20:34
Parahin Maria, itse seurasin huvittuneena kyseistä keskustelua, ja pyydän sinua kertomaan missä kohtaa joku kriitikoista on puhunut taulujen hajottamisesta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
15.12.2010 09:05
graffiteja, tarroja, sapluunoita, jokainen meistä veroamaksavista kaupunkilaisista omistaa yhtälailla alikulkutunnelit joten kaikki vain osallistumaan kukin omalla tahollaan :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Aki
15.12.2010 13:57
Eipä hätää, mainosten vihailijat.
Vastaa kommenttiinJahka teknologia vielä hiukkasen kehittyy, tullee saataville aurinkolaseihin asennettava versio AdBlockista:
http://www.kurzweilai.net/diminished-reality-software-removes-objects-from-video-in-real-time
Vastaa kommenttiin