KYSYMYS: Varsinkin televisioiduista huippuotteluista yleisö saa hyvin tietoa pelaajien juoksumatkoista, syöttömääristä jne. Miten nämä mitataan?
VASTAUS: Huipputasolla ja televisioitavissa otteluissa katsojat näkevät reaaliaikaisesti pelaajien juokseman matkan, syöttömäärän ja vaikka mitä tietoja. Juoksumatkaa mitataan osittain samanlaisella tutkajärjestelmällä, joilla jäljitetään ohjuksia. Järjestelmä otettiin käyttöön ensimmäisen kerran vuoden 2008 EM-kisoissa.
Stadioneilla on 16 kameraa, joiden tehtävänä on seurata pelaajien ja pallon liikkeitä. Kamerat tallentavat 25 kuvaa sekunnissa ja videokuva pelaajien sijainnista siirretään kolmiulotteiseen x-, y- ja z –koordinaatistoon. Tietokone laskee koordinaateista, kuinka pitkiä matkoja pelaajat ovat liikkuneet ja miten pallo on liikkunut. Siitä pystyy myös laskemaan, kuinka nopeasti pallo on liikkunut, kuinka paljon pelaajalla on ollut pallo hallussaan tai kuinka monta kertaa pelaaja on syöttänyt. Järjestelmä on kohtalaisen luotettava, sillä virhemarginaali on vain 2-3 prosenttia.
Pelaajat juoksevat pelin aikana 8-10 kilometriä, pisimmillään jopa 14 kilometriä. Maalivahti liikkuu ottelun aikana lähes 5,2 kilometriä. Noin 60 prosenttia peliajasta on hölkkäämistä tai kävelemistä. Maksimaalisia spurtteja tehdään pelin aikana keskimäärin 30–40 ja matkaa niistä kertyy noin 800 – 1200 metriä.
Pelaaja pitää palloa hallussaan vain noin 200 metrin matkan ottelun aikana. Pelaaja siis viettää 99 prosenttia peliajasta ilman palloa ja 98,3 prosenttia juoksumatkastaan, pelaaja on ilman palloa.
Walesilaiset ovat kovia kundeja juoksemaan. Tutkimusten mukaan nopein pelaaja pallon kuljettajana on Gareth Bale. Vuonna 2015 tehdyssä tutkimuksessa Balen huippunopeudeksi mitattiin peräti 36,9 kilometriä tunnissa. Aaron Ramseyn on kerrottu mittauttaneen ennätyksellisen juoksumatkan, 14,7 kilometriä ottelussa.
Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.