"Tämän videon julkaisijasta on tehty rikosilmoitus ja asia saatetaan oikeusteitse eteenpäin", ilmestyi YouTubessa olevan kouluprojektivideon kommentteihin. OAMK:n opiskelijat olivat räpeltäneet kokoon huumoripätkän, jossa verkkareissa sohvalla makoileva mörökölli lähtee baariin jättäen vaimon haaveilemaan prinsseistä pölyhuiska kädessään. Video ei ole mikään kultaisen palmun arvoinen, mutta yhtä ihmistä video - tai lähinnä sen nimi - kosketti. Opiskelijaporukka oli ujuttanut nimeen "aviomiespalvelun", joka on myös seksittömiä palveluita (remppaa ja muuta) välittävän firman nimi. Pomo kävi muistamassa videon tehneitä kappaleen ensimmäisellä virkkeellä.
Yksi opiskelijoista aloitti keskustelun MuroBBS:ään kyselläkseen, voiko joutua maksumieheksi kuten tämä tapaus. Aviomiespalvelun toimari kun uhkaili kunnianloukkaussyytteellä ja mainitsi tehneensä jo rikosilmoituksenkin. "Jos mainos ei ole poistunut 3.12.2010 mennessä asianajajani alkaa hoitamaan sekä kunnianloukkaus että tavaramerkkiloukkaus syytettä ja tulen vaatimaan kaiki aiheutuneet kulut sinulta." Muron keskustelussa otettiin kantaa lakiteknisiin seikkoihin, mutta päällimmäiseksi keskusteluissa nousi TJ:n lähestymistapa oululaiseen opiskelijaporukkaan. Toimari sai haukut niskaansa, mutta nimimerkki SuperEgo totesi asiallisesti: "Niin tai näin, aggressiivinen herkkänahkaisuus ei ainakaan tee hyvää minkään firman uskottavuudelle, maineelle eikä imagolle."
Harvinaisen totta. Kun keittiörempasta haaveileva googlettaa "aviomiespalvelun", pääsee lukemaan firman TJ:n kirjoitusvirheitä vilisevän kannanoton opiskelijavideoon. Hyvä, että ylpeyttä omaa toimea kohtaan löytyy, mutta itse tilaisin laina-aviomieheni jostain muualta. Ihan vain varmuuden vuoksi. Melko tuoreessa muistissa on Nuevo Latino -ravintolan töykeät kommentit asiakkaalleen. Nyt raflan tilalla Korkeavuorenkadulla tarjotaan maukasta koilliskiinalaista murkinaa. Kannattaa kokeilla kanaa, chiliä ja vihanneksia.
Koko keissi tuntuu todella turhalta. Ennen toimarin yhteydenottoa videolla oli pari sataa katsojaa - luultavasti opiskelijoita ja kavereita. Parissa hetkessä katsojamäärä on pompannut kymmenkertaiseksi MuroBBS:n äänitorveilun ansiosta. Ilman toimarin valitusta kenellekään ei olisi koitunut harmia, ei tavaramerkille, toimarille tai opiskelijaporukalle. Nyt 12 500 muroa on lukenut keskustelun, ja firma on saanut melkein yhtä monet vihat niskaansa.
Kaikki mainos on positiivista blablabla. Suuremmassa mittakaavassa tämä huomattiin newyorkilaisen pokakauppiaan googlesijoituksissa. Paljon huonoa karmaa kerännyt, asiakkaitaan riivannut yritys keikkui hakutulosten kärjessä negatiivisen karmansa vuoksi. Onkohan Aviomiespalvelussa nähty suuri ryntäys ilmaisen mainostuksen vuoksi? Vai kadutaankohan siellä pienen piirin vitsivideoon puuttumista? No, nyt on myöhäistä yrittää paikkailla. Tätä tekstiä kirjoittaessa videon katsojamäärä ja MuroBBS:n keskustelun lukijamäärä on taas vähän kasvanut, siinä missä parin remppaa kaipaavan leskirouvan kriittisyyskin.
2 kommenttia
Anonyymi
8.12.2010 12:28
Tätä ilmiötä kutsutaan muuten Streisand-efektiksi. Jos joku ei tiedä mistä siinä on kyse, niin tuolta löytyy lisää infoa ☞ http://en.wikipedia.org/wiki/Streisand_effect
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
8.12.2010 14:55
Jep. Ja Muron ketju löytyy täältä: http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/719649-pilavideo-youtubessa-yrityksen-nimella-voinko-joutua-maksumieheksi.html
- Del, joka ei jaksanut kirjautua :o
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin