Ilmiöt

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on ralli.

60 vuotta rallia

Laajavuoresta se alkaa ja Himokselle se päättyy - nimittäin kaikkiaan 60. Suomen ralli eli virallisesti Neste Oil Rally.

Suomalaiset ovat olleet Jyväskylässä vuosien saatossa hyvin tylyjä isäntiä. Vain kahdeksan kertaa ykköspodiumille on noussut joku muu kuin sinivalkoinen rallitähti.

Juhlavuoden MM-ralli alkaa torstaina Laajavuoren supererikoiskokeella. Perjantaina tykitetään soralla jo kymmenen pätkän voimalla. Päivän aloittaa Urria ja perjantaina autot kiertävät lopuksi toistamiseen Laajavuoren super-ek:n. Lauantaina kisa kruunataan kahdeksalla kovalla pikataipaleella Kolonkulmalta Himokselle. Kaikkiaan Keski-Suomen hiekkateitä rullataan 310,29 erikoiskoekilometrin edestä.

Ja ralli on luonnollisesti pakko kokea paikanpäällä. Kisatunnelmaan paras opas on varmasti virallinen Katsojaopas, josta löytää muun muassa vinkit parhaille katselupaikoille. Opasta on myynnissä Neste Oil -liikenneasemilla, lehtipisteissä ja Neste Oil Rallyn HQ Hotelli Alexandran virallisessa lehtipisteessä (Hannikaisenkatu 35, Jyväskylä).
Televisiosta rallia on tarjolla MTV3 MAX:illa sekä netti-tv Katsomo.fi:ssä torstaista 30.7.2009 alkaen. Lisäksi kilpailusta uutisoidaan päivittäin MTV3:n Tulosruuduissa. Maikkarin lisäksi YLE ja Nelonen seuraavat rallin tapahtumia kanaviensa urheilu-uutisoinnissa.

Rallin tunnelmaan voi itsensä kuunnelmoida varaslähtömäisesti jo tiistaina rallin erikoislähetyksen kautta. Radio Suomella kello 18 alkavassa lähetyksessä studiossa ovat nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen ja kartanlukija Juha Repo, Suurajovoittaja ja pitkäaikainen kilpailunjohtaja Simo Lampinen, YLE Ralliradion asiantuntija Kristian Sohlberg sekä kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen Neste Oil Rallista.
Iltaa isännöivät Marko Miettinen ja Arvo Vuorela.


Tavallista rallia  2

Rallin MM-sarja kyntää tällä hetkellä hyvin syvällä. Kun mestaruudesta kisaa vuodesta toiseen käytännössä vain kaksi tallia ja kaksi kuskia, rallin kuninkuusluokka kurvaa polkuja kuin iskunvaimentimet pohjassa – eteenpäin ei juuri päästä, mutta melkoinen kolina kuuluu kauas.

Uusin epämiellyttävän taustamölyn aiheuttaja oli viikonlopun Jordanian ralli. Katsojat saivat huomata, että aavikon kuumuudessa syntyy lähes yhtä täydellisiä ideoita kuin suomalaisen saunaillan jatkoilla. Osakilpailun viimeisenä päivän syntyi veivausfarssi, jossa ennen ensimmäistä erikoiskoetta rukattiin lähtölistaa tallien toimesta sopivaan järjestykseen. Näin yritettiin välttää sitä, etteivät tallien voitosta taistelleet kuljettajat joutuisi auraamaan Jordanian hiekkateiden paksuja sorakerroksia ihan ensimmäisenä.

Ja säätäminen syntyi sopivasti sen jälkeen, kun entinen rallikuski Armin Schwarz oli ehtinyt toteamaan, että Kimi Räikkönen on rallin maineen pahin syöpäläinen. Ei Armin, kyllä tallit tekevät sen maineen lokaamisen ihan itse.

Räikkönen ajoi tällä kertaa jopa ihan hyvin, vaikkakin omien sanojensa mukaan vauhti ei ollut kummoista. Varmistellen maaliin ajaminen on kuitenkin Räikkösen ainoa tapa saada tuntumaa ajamiseen. Metsähallituksen puolella eivät taidot kehity. Ja tuskin se äveriäs isäukko-Red Bull Kimin sponsorina loputtomiin myhäilisi, jos rikas nulikka runttaisi kisasta toiseen menopelinsä puuhun aurausmerkiksi.