Merkittävä muutos, josta Sedu puhui jo alkuvuodesta, julkaistiin eilen. SK Ravintolat tiedotti, että Night People Group Oy on ostanut suurimman osa SK Entertainment Group Oy:n Suomen tytäryhtiöistä. Vaikka yrityksellä on uusi nimi, ja rahoittajien tuki, Night People Groupin taustalla olevat henkilöt ovat pitkälti SK:lta. Myös Sedu on mukana yhtenä omistajana.
Tällä järjestelyllä SK pääsi vetäytymään muutamilta pienemmiltä paikkakunnilta, joissa toiminta ei ollut kannattavaa. Samalla Turun liiketoiminnat myytiin paikalliselle johdolle ja sijoittajille.
Mitä uudistus sitten tuo mukanaan?
Aikaisemmin SK:n ongelma on tuntunut olevan yökerhojen liian hätäinen uudistaminen, nimienvaihdokset ja sitä kautta hienoinen uskottavuuden kariseminen.
Uuden konsernin brändejä ovat muun muassa Apollo, Tivoli ja The Tiger, joista kaksi ensimmäistä on viikonloppuisten ikuisuusjonojen perusteella mainioita konsepteja ainakin Helsingissä ja kolmannella on mitä upein sijainti.
Nyt luvassa on toimitusjohtaja Antti Raunion mukaan kasvun tavoittelun sijaan vanhojen paikkojen kehittämistä. Kuulostaa oikein lupaavalta, kunhan kehittäminen ei tarkoita vain maalipintojen ja nimikylttien vaihtoa.
Näin yökerhoista tykkäävänä kohderyhmän edustajana toivoisin siis, että uudistuksen myötä malttia tulee lisää. Vaikka yöelämä kaipaakin tasaisesti uusia paikkoja ja elävyyttä, on kiva, jos uusiin paikkoihin ehtii tottua. Muuten käy niin kuin Tanja Vienonen-Karpela-Saarela-Karpelan kohdalla, eli kukaan ei enää muista mikä nykyinen nimi olikaan, eikä ketään oikeastaan enää edes kiinnosta.
Ja PS. Pliis SK, älkää käyttäkö enää yhdenkään paikan sisustukseen eläinkuosia.