Sekarotuinen web-osastomme istuskeli konalalaisessa ravintolassa kossuvissyjä siemaillen, kun geneerisen hissimusiikin keskeytti tuttu mies. "Hi, this is Jonathan from Spotify." Kotona eeppisen konseptialbumin (esim. CMX:n Talvikuningas) keskeyttävä Jonathan olisi yhtä toivottu vieras kuin yllätysvisiitille tunkeva kyselyikäinen lapsi, mutta ravintolan pöydässä Jonathan aiheutti spontaanin kossuvissyn purskahtelun paperipöytäliinalle.
Kun ensimmäisen kerran tutustuin Jonathaniin MuroBBS:stä löytämälläni Spotify-kutsulla, sormeni napautti nopeasti F3-nappia, joka parempien ihmisten käyttöjärjestelmässä mykistää äänet. Yllätyksekseni Jonathan osasi keskeyttää tarinansa taukoni ajaksi. Mitä kidutusta! Kyllä minulla pitäisi olla oikeus kuunnella musiikkia ilman bannereita, Jonathania ja Robertaa!
Suomessa maksetaankin enemmän tai vähemmän naama mutrussa kaikesta paitsi Internetin tarjonnasta. Sen pitäisi olla maksutonta, mainoksetonta, laadukasta - ja vielä todellistakin. Materiasta maksaminen on tuttua ja normaalia, Internetin palvelut ovat ilmeisesti materialisoituneet valkoisesta aukosta ihmisten iloksi. Kolme tuntia päivässä blogilleen uhrautuva muotibloggaaja on ahne paska, jonka joutaa poistaa omalta blogilistaltaan, jos blogin reunaan tulee pari Google-mainosta. Jonathanin viharyhmissä on varmasti yhtä paljon ihmisiä kuin Spotifyssä "just 9,99 per month" maksaneita käyttäjiä.
Toinen talouteni Mac-käyttäjä ei luovu Safari-selaimestaan, joten laiskuuttani joskus avaan hänen selaimensa ja tutustun mainosten evoluutioon. Maailma on todellakin erilainen adblockittomalla selaimella. Mainosten tarjoamat aistiärsykkeet riittäisivät pitämään pahasta ADHD:sta kärsivän lapsen pari päivää tyytyväisenä. Olen voittanut lotossa, animoitu banneri sykkii. Jossain kilkattaa kellot sekoittuen Jonathanin mielipuoliseen rauhallisuuteen. MacBook Pron tuulettimet huutavat kaiken flash-tuskan alla.
Hieman inhimillisyyttä! Kyllä ymmärrän, että ilman mainoksia Internet olisi autio okapallojen täyttämä paikka, mutta nykymenolla pidän adblockini. Mainostajatkin ovat heränneet siihen, että suuri osa käyttäjistä suodattaa mainokset pois ja viettää liian helppoa elämää. Saamme sörkkiä tyylitiedostoja ja jäämme paitsi kaikesta hämmentävästä, eli hakusanamainonnasta. Käytännön esimerkki: Iltapäivälehdessä oli kerran artikkeli, jossa kerrottiin risteilyllä tapahtuneesta raiskauksesta. Alla komeili laivafirman mainos, jossa luvattiin unohtumattomia elämyksiä merellä.