Verkkosukkahousuja, tatuointeja, taklauksia, vauhtia ja väkivaltaa. Oletteko jo tutustuneet upeaan lajiin nimeltä roller derby? Jenkeissä 1920-luvulla syntynyt kontaktilaji saapui viime vuonna Suomeen ja on saanut erittäin mukavasti medianäkyvyyttä. Eikä ihme! Onhan kyseessä laji, jossa kaksi nuorista, punk-henkisistä naisista koostuvaa joukkuetta rullaluistelee ympäri rataa ja taklaa toisiaan. Säännöt ja pelin kulun voi tsekata täältä.
Pop-kulttuuri, tee-se-itse-henki ja girl power -asenne ovat lajin ytimessä. Joukkueen jäsenillä on verenhimoiset taiteilijanimet - Helsinki Roller Derbyssä luistelee henkilöitä kuten Annabel Apocalipstick, Estrogeena Davis, Renée Hellweger ja Bananaspit.
Yhden näkökulman lajiin saa Drew Barrymoren esikoisohjauksesta, Roller Girl -elokuvasta. Yhdysvalloissa leffa kulkee nimellä Whip It. Leffaan voi tehdä tuttavuutta vaikkapa parhaillaan käynnissä olevilla Artisokka-festareilla Helsingissä. Leffa menestyi ihan kivasti Yhdysvalloissa, joten saattaapa tulla teatterilevitykseenkin.
Juno-elokuvasta tuttu Ellen Page on teksasilaistyttö Bliss Cavendar, josta äiti leipoo kauneuskuningatarta. Bliss kuitenkin innostuu tatuoitujen pahistyttöjen lajista roller derbystä. Hän pyrkii salaa vanhemmiltaan Hurl Scouts -joukkueeseen, ja pian Blissistä tuleekin kaukaloiden kauhu Babe Ruthless. Bliss yrittää yhä puolivillaisesti kauneuskuningattareksi, mutta sydämen vievät roller derby ja ärsyttävä indie-rokkaripoikaystävä. Salaisuuksia vain alkaa olla liikaa – Bliss on alaikäinen roller derbyyn ja äitikin alkaa ihmetellä taklauksista tulleita ruhjeita.
Roller Girl on kovin kasarityylinen nuorisoelokuva. Se on siis hyvä juttu, 1980-luvulla tehtiin parhaat teinileffat. Se on myös klassinen (sanoiko joku klisheinen?) teinitytön kasvutarina ja kamppailu oman paikan löytämisestä maailmassa. Hommassa on samaa riemastuttavaa teinimeininkiä kuin vaikkapa elokuvissa The Wild Life, Better Of Dead ja jopa Porky's sillä erotuksella, että nuorisoelokuvissa perinteisesti pojille varattuja aktiviteetteja kuten dokaaminen, röyhtäily ja ruokasota harjoittavat nyt tytöt. Sekä tämän päivän roller derbyssa että tässä elokuvassa on paljon uudelleensovitettua 90-luvun girl poweria. Tällä kertaa hommassa vain on enemmän munaa ja se on suunnattu 20-vuotiaille, ei kymmenvuotiaille. Spaissarit juoksisivat näitä ladyja karkuun, mutta sanoma on sama: miehet tai vanhemmat eivät voi tehdä sinua onnelliseksi, tiedät itse parhaiten mitä haluat, pystyt mihin vain koska olet tyttö (ei vaikka olet tyttö), turvaa tyttökavereihesi, olet seksikäs omaksi iloksesi, et miesten takia.
Roller Girl on myös urheiluelokuva, joka noudattaa urheiluelokuvan tuttua kaavaa: joukkue menestyy huonosti, saa uuden jäsenen, alkaa treenata kovaa, etenee liigassa. Tulee vastoinkäymisiä, valkku on epätoivoinen, lopulta päästään finaaleihin, elokuvan huipentuma on tärkeä matsi. Ja välissä tietenkin urheilushotteja. Eniten Roller Girl muistuttaa Rollerballia (vuodelta 1975, ei vuoden 2002 uudelleenfilmatisointia!). Nyt Jonathan E ei taistele korporaatioita vastaan vaan Bliss luutuneita naiseuden stereotypioita vastaan, mutta henki on sama.
Barrymoren ohjaus ei ole esikoiseksi hassumpi. Page on mainio ja parasta kaveria Pashia näyttelevä Alia Shawkat todistaa, että hän ei todellakaan ole pelkkä komedienne. Juliette Lewisin esittämä Iron Maven on huippu. Barrymore itse näyttelee hauskasti joukkueen hyväntuulista idioottia.
Leffan on käsikirjoittanut Shauna Cross, joka oikeassa elämässä pelaa roller derbyä Los Angeles Derby Dolls -joukkueessa nimellä Maggie Mayhem. Leffa perustuu hänen kirjoittamaansa romaaniin Derby Girl. Käsikirjoitus on palikka, mutta hyväntuulisella tavalla. Blissin ja hänen ihastuksensa romanssi on välillä tylsää, välillä vaivaannuttavaa katsottavaa kaikille niille, joiden omasta ensirakkaudesta on yli vuosi.
Olisin mielelläni nähnyt elokuvassa enemmän matseja ja vähemmän lätinää. Ehkä tässä tulevat ohjaajan kyvyt vastaan: matsien kuvauksessa ei ole oikein potkua. Toisaalta ne lienevät jossain määrin totuudenmukaisia. Kauhuskenaarioni oli, että pelikohtauksia käytettäisiin tekosyynä näyttää mahdollisimman paljon hottiksia tyttöjä niljakkaissa fetissivetimissä ja antoisissa kuvakulmissa. Naiset ovat toki yhä hotteja, mutta elokuva pitää kiinni kolmannen polven feminismistä eikä käännä lajia miesten fantasioiksi tai naisen esineellistämiseksi.
9 kommenttia
Anonyymi
17.4.2010 19:24
Jaa. Miehenä katsoin elokuvan aika eri kulmasta. Minulle siinä nousi eteen naisten ikääntyminen, siihen liittyvät toiveet ja pelot.
Bliss ja Pash odottavat täysi-ikäisyyttä ja sen tuomaa poispääsyä ankeasta tuppukylästä. Iron Maven on löytänyt oman juttunsa ja on siinä huipulla, mutta tajuaa pian olevansa lajiin liian vanha. Blissin äiti yrittää lähinnä vaalia joitain oman nuoruutensa tähtihetkiä ja toistaa niitä Blissin kautta. Maggie Mayhem pelaavana sinkkuäitinä on ehkä parhaiten tasapainossa itsensä kanssa.
Teiniromanssi ei pompannut mitenkään erityisellä tavalla minun silmilleni, enkä pidä elokuvaa "teinielokuvana".
Jos leffassa olisi ollut vielä enemmän pelikohtauksia, siitä olisi hävinnyt rytmi ja se olisi muuttunut tylsäksi urheiluleffaksi. Nyt se on enemmän naisten "Wrestler".
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
17.4.2010 19:43
Elokuva kommentoi myös rivien välistä amerikkalaista luokkayhteiskuntaa. On ilmiselvää, että Blissin vanhemmilla ei olisi varaa maksaa yliopistokoulutusta, jo 800 dollarin mekko on heille valtava satsaus.
Pashin vanhempia ei näytetä, mutta heidän tyttärelleen esittämien huippukalliiden opiskelupaikkatoiveidensa perusteella he ovat pikkukaupungin varakasta väkeä.
Tuo on amerikkalaista todellisuutta, vielä lukioikäisinä voidaan olla töissä samalla pikaruokalan tiskillä, mutta sitten perhetausta ohjaa voimakkaasti eri suuntiin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
18.4.2010 23:51
Roller derbyn tytöt on IHANIA! Tervetullut vaihtoehto silikonivetyperoksidille.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Maria Pettersson
19.4.2010 10:46
Anonyymi 19:24, olen samaa mieltä, elokuvassa pohdittiin vanhenemista monesta kulmasta. Keskiössä oli toki tuo Blissin kasvutarina.
Mutta että naisten Wrestler? En sanoisi, kyllä tämä niin vahvasti teinielokuvan genressä pysyi (eikä "teini" missään nimessä ole negatiivinen etuliite!). Jos kyseessä olisi ollut esim. Juliette Lewisin hahmon tarina, Wrestler olisi ollut lähempänä.
Anonyymi 19:43 (vai oletteko sama henkilö?), varmaan jonkinasteinen luokkayhteiskuntakommentointi oli läsnä. Mutta Blissin ja Pashin tarina oli kyllä ensisijaisesti noin miljoonasta teinileffasta tuttu juttu: parhaat ystävykset alkavat kasvaa erilleen, koska kiinnostuksen kohteet vievät eri suuntiin (Bliss haluaa luistella, Pash käyttää iltansa ylimääräisillä koulukursseilla). Kestääkö ystävyys, kun mukaan kuvioihin tulee vielä poikakaveri?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
20.4.2010 18:29
No, nelikymppisenä miehenä olen vaan erimieltä. Eihän koko leffassa ollut kuin muutama teini. Pelaavat naiset olivat keski-ikäisiä. Iron Maven vielä alleviivaa ikäänsä. Kyseessä oli Iron Mavenin ja Maggie Mayhemin vertailu. Maggie Mayhem on vielä kirjoittajan oikeassa elämässäkin käyttämä taiteilijanimi.
En oikein edes huomannut niitä etualalla tepastelevia teinejä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
20.4.2010 18:32
Tarkastaja voi sitten nelikymppisenä tätinä katsoa leffan uudestaan, ja huomata silloin näkevänsä sen toisella tavalla. :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
20.4.2010 18:39
Siis sama anonyymi vaari täällä horisee koko ajan. Unohtui mainita.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
20.4.2010 18:44
Unohtui myöskin mainita se isän ja tyttären lähentyminen, joka oli myös eräs leffan teemoista.
Minä omassa mielessäni olen määritellyt teinileffan sellaiseksi eskapistiseksi pläjäykseksi, johon eivät vanhemmat kuulu. Leffan ajan teiniyleisö saa kuvitella olevansa vapaa vanhempiensa määräysvallasta ja mussuttaa popcornia deittinsä vieressä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
20.4.2010 19:01
Rupesin nyt muuten itsekin miettimään, miten eri tavalla eri ikäiset ihmiset saattavat leffan nähdä. Esim. kun kuskina ollut Pash heiluu kaljatuoppi kädessä, katsomossa istuva setä ja täti tietysti huolestuu teinityttöjen turvallisuudesta, ja helpottuu kun poliisi osuu paikalle ja estää juopuneen kuskin kotimatkan ja ärsyyntyy kun teinipissikset eivät edes ymmärrä rattijuoppouden vaaroja, vaan kiukuttelevat toisilleen viikkokaupalla jostain joka meni tältä sedältä ohi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin