Pastellivärisiä pupujusseja, lautasenkokoisia bambinsilmiä, maireasti hymyileviä heppoja ja kimaltelevia sateenkaaria. Rakel Liekin ja Riikka Hyvösen Ylisöpö!-näyttely on niin imelä, että ikenissä tuntuu ja verkkokalvot sulavat. Mahtavaa!
Showroom Helsinkiin pystytetty seitsemän maalauksen näyttely on ihana. Olkoonkin, että jos joutuisin katselemaan maalauksia kokonaisen vuorokauden, lepakot todennäköisesti jättäisivät kellotapulin. Maanisissa tauluissa silmä ei todellakaan lepää, vaan värit ja pupujussit vyöryvät päälle aiheuttaen henkisen insuliinishokin. Puolen tunnin annoksessa ne ovat upeita.
Liekki ja Hyvönen ovat toteuttaneet taulunsa yhdessä. Taiteilijoiden ja ystävysten piti ensin luopua omasta käsialastaan ja löytää yhteinen tyyli. Se löytyi tarkastelemalla Disneytä ja My Little Ponyja, mutta myös slaavilaisia animaatioita, neuvostoajan aapisia ja molempien suosikkikuvittajan Björn Landströmin kuvituksia. Väreissä pastellit yhdistyvät räikeänkirkkaisiin neonväreihin, joita nähdään airbrush -maalauksia tekevillä katutaiteilijoilla.
Teosten takana oleva manifesti on tämä:
Söpöys on feministinen teko. Emme suostu luopumaan söpöydestä. Emme pyri olemaan uskottavia. Emme pelkää olla lapsellisia tai naurettavia. Tyylimme on söpö, aiheemme on söpö, ideologiamme on söpö. Olemme söpöjä ja vähän ylikin.
Siinä missä pikkutyttöjä lelukauppojen loputtomilla vaaleanpunaisilla käytävillä ohjataan, jopa pakotetaan söpöyteen, aikuisen naisen on luovuttava suloisuudesta ollakseen uskottava. Liekki ja Hyvönen huomauttavat, että söpöys ei sulje pois älykkyyttä ja että naisen tulisi saada nauttia söpöiksi mielletyistä asioista tulematta kohdelluksi alentavasti, holhoavasti tai halventavasti. Söpöydestä nauttiva nainen voi olla ehkä katu-uskottava (esimerkiksi tyylinsä pitkälle vieneet kidultit), mutta ei pankinjohtaja- tai pääministeriuskottava. Liekki on käsitellyt samantapaisia teemoja aiemminkin: pornoteoksissaan hän osoitti, että vaatteiden riisuminen ei vähennä naisen älykkyyttä.
En aivan allekirjoita julistusta, sillä se perustuu kahteen asiaan, joista en ole samaa mieltä.
1. Julistus lähtee siitä, että aikuisen naisen söpöys tarkoittaa samaa kuin pikkutytön söpöys. Aikuisilla naisilla olisi jonkinlainen sisäsyntyinen kaipuu pupuihin ja pastelliväreihin, mutta he eivät pääse toteuttamaan itseään, koska paha yhteiskunta ei ota heitä vakavasti jos he pukeutuvat vaaleanpunaiseen röyhelömekkoon. Tämä saattaa olla ongelma joillekin, tuskin kuitenkaan kovin monelle.
2. Söpöys tekee naisista epäuskottavia ja on naisten ongelma. Oikeasti söpöys tekee myös miehistä epäuskottavia.
Taiteilijat peräänkuuluttavat oikeutta olla yhtäaikaisesti söpö ja uskottava, mutta samalla kertovat, että eivät halua olla uskottavia. Eivätkö he usko omaan sanomaansa? Mutta eivät nämä maalaukset tarvitse julistusta taustalle oikeuttaakseen olemassaolonsa. Teokset ovat tarkoituksellisen tyhjänpäiväisiä – ei pilata sitä kehittämällä taustalle ideologiaa!
Yhteiskuntakritiikki ei ole erityisen söpöä. Sitä ei olekaan sisällytetty maalauksiin vaan maalausten nimiin. Teokset ovat nimeltään esimerkiksi Sydämet ovat söpöjä, Suomen leijonat eivät niinkään ja Vapaana kirmaaminen on söpöä, turkistarhaus ei niinkään. Kaikki teokset on nimetty saman kaavan mukaan: X on söpöä, Y ei niinkään. Liekki kertoi, että nimeäminen liittyy työskentelytapaan: hän ja Hyvönen alkoivat työstää söpöysideaa kyselemällä netin keskustelupalstoilla ihmisten mielipidettä siitä, mikä on söpöä. Ihmiset vastasivat kertomalla, mikä ei ole söpöä. Taiteilijat halusivat tuoda tämän aspektin mukaan teoksiin.
Olin unohtanut, millaista on värittää värityskirjaa. Näyttelyn teosluettelo on värityskirja ja vieraat pääsevät värittelemään maalausten ääriviivaversioita vahaliiduilla. Näyttelyvieraiden tuunaamat sivut skannataan näyttelyn Facebook-profiiliin. Värityskirjassa näkyy selvästi kahta koulukuntaa: tunnollisia viivojen mukaan värittelijöitä ja anarkistisia oman näkemyksen toteuttajia.
Suosittelen Ylisöpö!-näyttelyä. Se tekee mielialalle saman kuin + 25 astetta ja kannullinen mansikkamargaritaa – olo on mahtava, mutta suurissa määrin nautittuna ihanan tahmea. Näyttely jatkuu 6.6. asti.
4 kommenttia
Anonyymi
21.5.2010 17:26
Kuulostaa siltä, että Liekki&Hyvönen ovat halunneet maalata ylisöpöjä aiheita, mutta ovat joutuneet perustelemaan halunsa ontuvalla filosofialla/manifestilla. Tämä kumoaa heidän manifestinsa, koska jos söpöydestä halutaan tehdä uskottavaa, söpöä aiheenvalintaa ei pitäisi joutua perustelemaan "uskottavalla" syyllä. SUoraselkäistä olisi maalata söpöjä tauluja eikä selittää mitään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
21.5.2010 19:04
Tuo pointti miestenkin söpöyden/söpöilyn aiheuttamasta "uskottavuuskadosta" on hyvä. Minuakin häiritsi muuten erinomaisessa näyttelyssä juuri tuo tekijöiden oletus, että söpöilevä henkilö ei voisi olla vakavasti otettava.
Miesten söpöily taitaa muuten olla lähinnä tunnistamaton ilmiö. Siis miesten söpöilyä ei kutsuta söpöilyksi. Kun miehet söpöilevät, hehän lähinnä pikkupoikailevat. Esimerkiksi siis tohkeissaan Suomea kannustava urheiluhullu tai plasmatelkkua intona virittävä perheenisä söpöilevät. Tohkeissaan selittävä mies kyllä herättää minussa (naisessa) usein sellaisen "voi, ihkusöpö! <3 Suojelen!" -reaktion.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
25.5.2010 19:05
Jos aikuinen nainen yrittää olla söpö samalla tavalla kuin pikkutyttö, tulos on Tuksu. Tuksusta taas söpöys on kaukana. Aikuisen on löydettävä uusia, erilaisia tapoja olla söpö. Onnistunut esimerkki on vaikkapa Björk.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
27.5.2010 09:54
Tässä videohaastattelu Rakelista ja Riikasta, mukana kuvaa teoksista ja avajaisten loistavasta burleskishowsta: http://www.soffa.tv/ylisopo/ylisopo.html
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin