Joutilaan elämäntyylin mukana on tullut sellaisia nautintoja kuin lounaan syöminen ja konttorirottien stressille hymyily. Perjantaina lounasaikaan Kampin keskuksen päiväkodissa, eli viidennessä kerroksessa, kiermurteli pitkä salaattijono. Katselin tiukasti vitriinin hylättyjä soijasuikaleita kuunnellen edessä jonottavien nasaaliäänikeskustelua: "Ja sit mä olin Facebookissa ja se oli Facebookissa ja sitten me oltiin Facebookissa..." Sosiaalisen median hylkiönä pyörittelin silmiäni, kunnes näkökenttään osui läppäri. Facebook auki. Silmäys kahvilan toiseen päähän - Facebook auki. Parikymppisten suosima kahvila oli täysin naamat. Pakko päästä pois.
Tiistaina lähiön "olutravintolassa" tapeltiin ja luettiin tappouhkauksia. Jukeboksissa soi Leevi and the Leavings, kun avauduin entiselle työkaverilleni Tomille Facebook-vitutuksestani. Kun lopetin työt City.fi:ssä, poistin duunien takia käytössä olleen FB-tunnukseni. Naamakirja yllätti minutkin, kun viikon päästä huomasin jonkun FB-linkin avattuani, ettei tunnus ollutkaan poistunut. Pian tilitykseni jälkeen ravintolaan saapui neljän hengen naisjoukko, joka vyöryi kohti baarin ylpeyttä, putkinäyttöistä ysäritietokonetta. Turkmenialaisen tyttöystävän yli kuului "Facebook". Teki mieli tukehtua punkkukolaan. "In your face, book", Tomi kiteytti.
Coca-Cola on ollut mukana muissakin projekteissa kuin tiistaissani. Heillä on oma "Coca-Cola Happiness Index", jolla mitataan, miten leveästi porukka hymyilee kolansyövyttämillä hampaillaan. Usean maan kansalaisilta kysyttiin, mikä heistä on päivän kohokohta. 40 % pitää kliimaksina rakkaiden näkemistä töiden jälkeen (entä työttömät?). Vain viisi prosenttia saa suurimmat kiksit sosialisoimalla Internetissä kavereidensa kanssa. Suomessa kyselyä ei tehty, mutta 16 maan joukossa oli seitsemän-yhdeksän Euroopan maata riippuen siitä, onko Venäjä ja Turkki osa Eurooppaa. Romania ikävä kyllä on.
Söpöä, että perinteisiä perhearvoja pidetään vielä kunniassa. Voin kuvitella teini-ikäisten lasten istuvan perheen kanssa takkatulen ääressä siemailemassa Colaa ja odottelemassa Cola-joulupukkia, eikä kukaan halua mennä angstaamaan Facebookiin. Suomessa kun juhlaperinteeseen kuuluu formulakisakatsomo ja lasten katoaminen pelejä hakkaamaan. Edellisen bloggaukseni perään joku oli linkittänyt uutisen, jonka mukaan FB:sta lähtee vetämään FarmVille ja muut saman firman yli 82 miljoonaa käyttäjää koukuttanutta peliä. Ihan tajuton määrä pelaajia muuten, tulisikohan osa hoitamaan kuolevia sukutiloja Suomeen?
Nyt olisi tilaisuus tehdä hömppäpömppä-sovelluksilla miljoonaomaisuus ja muuttaa formulatähtien naapuriin, koska 82 miljoonaa etsii uutta addiktiota. Pari ideaa, joiden testauksen FB onkin jo aloittanut:
- Home Wars - julkaisee käyttäjän yksityisviestejä esim. puolisolle, kavereille tai pomolle
- Account Roulette - venäläisen ruletin tyyliin; poistuuko tunnus, eikö poistu...
- Randomness - lähetä viesti kaverillesi, se saattaakin päätyä turkkilaiselle ystävärohmulle
- Depression Test - estää käyttäjän pääsyn sivustolle palvelinvikaan vedoten
- Being Stupid - käyttäjän pitää arvata, saako hän 1000 dollarin Ikea-lahjakortin luovuttamalla henkilötietonsa
- Cluedo Mysteries - facebookaajat selvittävät ryhmässä, kuka on kräkännyt kenen tilille ja lähettänyt sitä kautta uhkaavia viestejä itselleen.
Terveisin cranky Del, joka heräsi yöllä ghettokopin toisen asukkaan iPhonen kilinään - FB-sovellus ilmoitti, että ystäväksi lisätty henkilö "tykkäsi" ystäväksi lisäämisestä. Olisin voinut nukkua yöni rauhassa ilman tätäkin tietoa.
Ja nyt vasta muistin, että tuossa blogikirjoitukseni yläpuolella on samanlainen Like-namiska!