Muistan erään syyskuun päivän 90-luvun alkuvuosilta. Olimme rakkaan isoäitini kanssa perunan nostossa, kun äkisti havahduin tosiasiaan, että teräsmuori ja suvun vanhin ei enää ollutkaan täysissä voimissaan. Hengitys rahisi, hikikarpalo nousi otsalle. Pysähdyin. Nopean tilannearvion jälkeen totesin, että taitaapas se ollakin iltapäiväkahveen aika - ja sillä aikaa, kun mamma joi kahvia pihakiikussa, kiristin minä tahtia perunamaalla.
Myös työelämässä voidaan olla kanssakulkijoita ja taakkojen jakajia. Antoisimpia hetkiä omassa työssäni ovat olleet ne kohtaamiset, joissa olemme asiakasihmisen kanssa päässeet samalle aallonpituudelle, tai olen sillä hetkellä konkreettisesti ja aidosti pystynyt auttamaan häntä keskittymään olennaiseen eli hengittämiseen. Kiitokset ovat tulleet varmasti sydämen pohjasta, kun olen voinut ottaa asioita hoitaakseni tilanteessa, jossa asiakkaalla on ollut noin tuhat rautaa tulessa ja deadlinet painaavat päälle joka suunnasta. Aina yhteistyö ei tietenkään suju kuin Strömsössä tai kemiat eivät natsaa. Silloinkin hommat vain pitää painaa kasaan kuten on sovittu.
Tässä kohtaa asenne ratkaisee: onko asiakas palveluntarjoajan edustajan mielestä pelkkä häiriötekijä, joka kyselee tyhmiä, vai elävä ihminen, jolla on ryysis päällä sekä työssä että privapuolella, ja samalla selkeä tarve jonkin akuutin ongelman ratkaisemiseen. Jos voit auttaa, auta ihmeessä; tai kerro ainakin mistä apuja saa, jos juuri sillä hetkellä kysyntä ja tarjonta ei teillä kohtaakaan. Nimittäin kaikki, mitä yritys tekee tai jättää tekemättä on omalta osaltaan paitsi markkinointia, niin myös osa myynnin prosesseja, ja kaikkinaiset siilo-organisaatiorakenteet ovat aikansa eläneitä dinosauriita.
Olette voittavalla kehällä, jos juuri teidän firman väellä on kiinnostavan tarjonnan lisäksi myös tervehenkisen kunnioittava asenne asiakkaita kohtaan. Tällöin auttaminen ja asioiden jouheva hoito ovat enemmän tai vähemmän jokaisen dna:ssa. Myös firmojen välisessä bisneksessä ”asiakas” on ihminen, eikä se Oy Ab siellä taustalla. Jos et aidosti välitä kuinka asiakkaasi bisnes kehittyy tai asiakaskohtaamiset hoidetaan eri palvelukanavissa, käy kuin asiakaslähtöisyydelle Fingerporissa. Ne lähtee, jossei niitä rakasta.
- SuperAssari Tiina
-----------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit
1 kommentti
Anonyymi
5.12.2021 10:28
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin