Toimivan yritysverkkosivun tärkein ominaisuus on käyttäjäystävällisyys. Vaikka verkkosivu olisi rakennettu hienosti ja kalliilla, mutta jos se näyttäytyy toimivuutensa puolesta hankalana, epämiellyttävänä tai vaikeana käyttäjille, verkkosivujen olemassaololla ei ole yritykselle paljoakaan hyötyä.
Modernissa maailmassa suurin osa käyttäjistä käyttää verkkoa puhelimella. Verkkosivujen tulee olla optimoituja mobiileille käyttäjäystävällisellä tavalla. Myös jo olemassa olevat verkkosivut on syytä muotoilla mobiililla selattaviksi.
Hyvä verkkosivu esittelee informaatiota niin, että käyttäjän on helppo löytää haluamansa tieto. Kaikkea ei tarvitse yrittää tunkea yhteen paikkaan, vaan sijoitella omiksi osioikseen. Pitkiä tekstirimsuja on hyvä lyhentää tai jättää ”Lue lisää” -painikkeen taakse. Suunnitellessasi verkkosivujen informaatiorakennetta on aina otettava huomioon käyttäjä; mitä tietoa hän tarvitsee ja tulee etsimään, ja kuinka hän löytää sen nopeasti ja vaivattomasti?
Verkkosivuja ei nykyisessä nopeassa informaatiotulvassa jäädä tutkimaan pitkäksi aikaa, vaan ne selataan läpi nopeasti. Tämä koskee myös sosiaalista mediaa. Käyttäjät etsivät yleensä avainsanoja tai avaininformaatiota nopealla vilkaisulla voidakseen löytää sen informaation, mitä he ovat etsimässä. Hyvällä verkkosivulla viestitään avainsanoista selkeästi ja hyvin organisoidusti, myös visuaalisten vihjeiden avulla.
Säästä käyttäjän hermoja ja aikaa
Selkeä navigaatio verkkosivuilla on erittäin oleellista. Kukapa haluaisi etsiä neulaa heinäsuovasta? Selkeästi rakennetut valikot, joissa ei ole turhaa täytettä ja monimutkaista rakennetta, ovat miellyttäviä, yksinkertaisia ja vikkeliä käyttää. Allekirjoittanutta on monta kertaa turhauttanut, kun verkkosivuilla ei ole ollut UKK-osiota, helposti käytettävää valikkoa tai selkeitä yhteystietoja. Kun verkkosivuilla on helposti navigoitava pohja ja tarvittavat tiedot, se vähentää myös tarvetta yhteydenottoihin asiakaspalveluun.
Miellyttävin verkkosivukokemus on, kun informaatiota ei ainoastaan löydä nopeasti, vaan verkkosivu itsessään myös latautuu nopeasti. Suositeltu latausaika on 4-6 sekuntia, jos halutaan ylläpitää käyttäjälle syntyvää miellyttävää kokemusta. Hyvin latautuvat sivut yltävät paremmille tasoille myös hakukoneoptimoinnissa. Ihmiset ovat tottuneet nopeasti toimiviin verkkosisältöihin ja jos verkkosivut eivät toimi tarpeeksi nopeasti, asiakkaat siirtyvät hyvin herkästi toiselle verkkosivulle.
Verkkosivujen yhteensopivuutta eri verkkoselainten kanssa ei yleensä ajatella ensimmäisenä verkkosivujen suunnittelussa, mutta se on yksi asia, joka on hyvä ottaa huomioon. Toimiva verkkosivu latautuu ja pyörii ongelmitta isoimmilla ja tunnetuimmilla selaimilla, kuten Chrome, Firefox, Safari, Opera ja Microsoft Edge.
Hyvällä verkkosivulla on hyvä sisäinen linkitys, informatiivinen ylä- ja alatunniste ja jos informaatiota on paljon, myös etsintämahdollisuus. Verkkosivuista saa hienosti kustomoidun omalla 404-virhesivulla. Kaikki Chromea käyttävät tietävät Chromen ”ei internetyhteyttä” -virhesivun pienen dinosauruksen, jolla voi pelata simppeliä tasoloikkapeliä verkkoselaimessa sillä aikaa, kun internetyhteyden palautumista odotellaan.
Me Wannadolla hoidamme verkkosivutarpeita isoille ja pienille yrityksille. Olipa tarpeesi olemassa olevien sivujen fiksaus, uusi brändäys ja visuaalinen ilme, verkkosivujen mobiilioptimointi tai vaikka koko verkkosivuston rakentaminen alusta saakka, saat kaiken tämän Wannadon katon alla asuvilta SuperAssareilta.
Laitathan viestiä: www.wannado.fi/palvelut/markkinointiteknologia
-SuperAssari Maarit
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari