Kukapa ei haluaisi saada tunnustusta tai pientä kehua silloin tällöin? Sosiaalisina olentoina kaipaamme ja tarvitsemme hyväksyntää sekä huomiota toinen toisiltamme. Tämä koskee myös työympäristöä.
Pomon/esimiehen on hyvä sujauttaa ihan arkiseen keskusteluun työntekijää tukevia kommentteja ja fraaseja – ja todella myös tarkoittaa niitä. Haistamme kyllä, jos joku ei ole rehellinen meille. Kommentoimalla positiiviseen sävyyn alaisia, työpaikan ilmapiiri paranee, työntekijät ovat onnellisempia ja onnellinen työntekijä on sekä motivoitunut että harvemmin sairaana.
Pomo/esimies voi aloittaa työntekijän huomioimisen seuraavilla lauseilla:
Syy oli minun
Syyllinen tiedetään kyllä, joten jos pomo itse on syypää, se kannattaa myöntää ääneen. Yhteinen hyvä ylpeyden edelle!
Olen iloinen, että olet mukana (tässä tiimissä)
Tämä on tutkitusti yksi motivoivimpia lausahduksia, joita pomo/esimies voi alaiselleen antaa! Lause ei osoita ainoastaan sitä, että työntekijästä on hyötyä (erityisesti 1980-2000-luvuilla syntyneet työntekijät kaipaavat tunnetta olevansa jollain tavalla hyödyksi työpaikallaan), vaan se kertoo myös kiitollisuudesta. Kiitos juuri Sinulle, että olet täällä Meidän apunamme.
Tietoa yrityksen tavoitteista
Alaiset tahtovat tietää, missä yritys, jossa he työskentelevät, on menossa ja minne päin kurssi on otettu. Johdon kannattaakin keskustella alaisten kanssa päämääristä ja etapeista jo etukäteen. Yhteinen tavoite motivoi alaisia.
Kiitos
Kiitoksen saaminen ilahduttaa ketä tahansa ja erityisen onnelliseksi sen tekee, jos saat sen alaisena esimieheltäsi/pomoltasi. Kiitoksen sanominen merkitsee, että pomo/esimies näkee työntekijän, on tietoinen tämän panoksesta ja antaa arvoa hänelle sekä hänen osaamiselleen. Kiitos voi olla vaikka ”Kiitos, että ehdit hoitaa projektin X niin nopeasti”, ”Kiitos, että selvitit hankalan asiakastilanteen hyvin”, ”Kiitos eilisestä ylityöstä, jotta ongelma saatiin korjattua ajoissa”.
Siksi, koska...
Yleisesti työntekijät tahtovat tietää mitä heidän edustamansa firma tekee ja miksi – avoimen rehellisesti. Joskus selityksen antaminen voi olla haastavaa, mutta alaisten täytyy saada tietää asia, jotta he voivat ymmärtää tilannetta paremmin. Joskus taas selitys ”siksi, koska” on motivoiva ja inspiroiva. Selitys ei aina ole paikallaan vain negatiivisissa tilanteissa – positiivisia asioita voi avata samalla tavalla.
Tiedän, että voin aina luottaa sinuun asiassa X
Asia X:n on oltava spesifi. Ihmiset haluavat saada tunnustusta uniikeista kyvyistään, osaamisestaan ja vahvuudestaan – siitä, missä he ovat muita etevämpiä. Tilalla voi käyttää mitä tahansa lausahdusta, joka huomioi työntekijän erikoistaidot. Ei kuulosta kovin vaikealle, mutta unohtuu usealta pomolta/esimieheltä.
Uskon ja luotan sinuun
Luottamuksen osoittaminen antaa luottamuksen takaisin. Ihmiset eivät yleensä anna luottamustaan pomolle/esimiehelle vain tittelin takia – oikea luottamus ansaitaan ja se on molemmin puolista. Pomon/esimiehen tulee olla valmis menemään yhdessä alaistensa kanssa yrityksen ylä- ja alamäet.
Mitä mieltä sinä olet?
Mielipiteiden kysyminen on tärkeää. Alaisella voi olla erinomaisia ideoita ja näkemyksiä työtehtävää helpottamaan, joten avoimen keskustelukulttuurin ylläpitäminen on hyve. Kysymällä tietoisesti työntekijän mielipidettä pomo/esimies arvostaa työntekijäänsä yksilönä, joka on yrityksen voimavara.
SuperAssari Maarit
------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit