Logon suunnitteleminen on monelle yritykselle ja yrittäjälle ihan hirveän haastavaa, sillä erilaisia logovaihtoehtoja on niin paljon. Logon suunnittelussa tärkeintä on ottaa huomioon ala, jolla työskentelet sekä logon monikäyttöisyys. Logon tulisi olla ajaton niin, että se toimii tänään ja vuonna 2100. Sen pitää olla käyttötarkoitukseltaan monipuolinen, helposti tunnistettava myös pienessä koossa ja silti simppeli. Tässä muutamia vinkkejä logon suunnitteluun.
Selkeästi yksinkertainen
Logon suunnittelussa vähemmän on enemmän. Selkeä ja yksinkertainen logo erottuu monilta pinnoilta jo kaukaa, ja se toimii sekä isona että pienenä. Se on helppo laittaa useaan eri käyttökohteeseen ongelmitta. Myös värien suhteen kannattaa olla selkeä ja käyttää maksimissaan kolmea väriä, joista yksi on musta. Liian värikäs logo voi olla haastava printata juuri oikeissa väreissä. Värit kannattaa valita sen mukaan, mikä kestää aikaa, ja mitä väreillä halutaan viestiä. Lue lisää värien viesteistä aikaisemmasta blogikirjoituksestamme.
Mieleenpainuva
Hyvä logo jää katsojan mieleen helposti. Monet ovat kiireisiä, ja asioita vilkaistaan nopeasti ohimennen. Kun logossa on jokin juju, jolla se jää mieleen nopeasti, ja jonka avulla katsojat yhdistävät logon sinuun, olet onnistunut logosuunnittelussa. Twitterin logo on hyvä esimerkki mieleenpainuvasta logosta.
Ajaton
Logon on ehdottomasti kestettävä aikaa. Logojen muuttaminen maksaa aina rahaa, koska kaikki vanhalla logolla oleva täytyy korvata uudella. Jos muutat logoa, sen tulisi noudattaa vanhan logon tyyliä, koska siitä sinut muistetaan. Ajattomassa logossa on simppeli muoto, ei turhia monimutkaisia graafisia elementtejä tai liukuvärejä ja vain 1-3 väriä. Lisäksi logo on helposti tunnistettavissa myös pienessä koossa.
Monipuolinen
Logon tulee toimia värillisenä ja mustavalkeana. Hyvä logo toimii paidassa, mukissa, autossa, palkintopystissä, käyntikortissa, mainoksessa, kaikkialla. Vaikka et juuri nyt suunnittelisikaan mukikokoelmaa logollasi varustettuna, tulevasta ei koskaan tiedä. On hyvä jättää pelivaraa tekemällä logo, joka toimii missä ja milloin tahansa. Vältä esimerkiksi pitkiä vaaka- ja pystylogoja, joista koituu usein harmia jossakin vaiheessa.
Sopiva juuri sinun alallesi
Kun suunnittelet logoa, ota huomioon alasi. Finanssialalle sopii logo, joka luo mielleyhtymän luotettavuudesta ja asiantuntijuudesta. Applen omena kuvastaa tuoreutta, jotakin uutta ja tietoa (vertaa Raamatun Tiedon puun hedelmään, ja omenaan, joka tipahti painovoiman löytäneen Newtonin päähän). Katso, millaisia logoja oman alasi yritykset ovat tehneet, ja inspiroidu niistä.
Ei Clipartia tai logopankkeja
Jos mahdollista, älä käytä Clipart-kuvia tai muita kuvapankkipiirroksia. Tämä saa logon näyttämään halvalle hutaisulle. Et varmastikaan halua, että asiakkaat ajattelevat yrityksesi ja ammattitaitosi olevan halpa hutaisu. Pidä tämä mielessä, jos haluat käyttää ilmaisia logopalveluita. Jos et itse osaa tai keksi suunnitella logoa, on parasta antaa logon suunnittelu ammattilaisille. Vaikka meille Wannadolle; meiltä löytyy useampikin graafinen suunnittelija juuri logosuunnittelun avuksi.
- SuperAssari Maarit
_________________________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari