Hakukoneoptimointi (SEO) on monelle yritykselle se prioriteettilistan hännän huippu. Jos sitä ei osata itse tehdä ja sen merkitystä ei ymmärretä, sitä hilataan jonon jatkona vaikka hamaan loppuun saakka. Yritykset usein tiedostavat, että SEO ei ole kunnossa, mutta eivät tee asialle mitään. On niin paljon kiireellisempiäkin asioita. Kuten mitä?
Tässä muutamia pointteja hakukoneoptimoinnista.
Jos et näy, häviät
Ajatellaanpa asiaa näin; jo pelkästään Suomessa tehdään 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. PÄIVÄSSÄ. Lisäksi tutkimukset vahvistavat, että 90 prosenttia ihmisistä klikkaa niitä hakutuloksia, jotka ilmestyvät Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle. Vain pieni osa ihmisistä ylipäätään vierailee toisella hakutulossivulla. Kun yhtälöön ynnätään vielä se, että Google on ehdoton ykkösväline tuotteiden ja palveluiden etsinnässä, lopputulos on mielestäni aika yksiselitteinen: Jos yrityksesi ei näy, olet hävinnyt kisan.
Ei tuloksia yhdessä yössä
SEOn tarkoitus on siis hilata yrityksesi hakutulosten ykkössivulle. Olen huomannut, että kun yritys päättää satsata hakukoneoptimointiin, euron kuvat pomppaavat silmiin ja tuloksia odotellaan yhdessä yössä. Valitettavasti se ei toimi niin. Näkyvyyden saavuttaminen vie kuukausia, jopa vuoden. Lisäksi se on jatkuva prosessi, jota pitää seurata, tutkia ja analysoida. Sen jälkeen tehdään muutoksia ja odotellaan taas tuloksia. Se on pitkäjänteistä työtä, jolla on mittavat seuraukset.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen
Lisäksi on hyvä muistaa, että digimarkkinoinnin aikakaudella rakennetaan palapeliä, jonka jokainen osa on yhtä tärkeä. Jos laitat yrityksesi SEOn kuntoon, mutta et tee muuta, sillä ei välttämättä saavuteta mitään. Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa esimerkiksi se, että nettisivuille tuotetaan tasaiseen tahtiin uutta sisältöä. Näin ollen esimerkiksi aktiivinen bloggaaminen hellii Googlen algoritmejä. Lisäksi jokainen blogiteksti kannattaa optimoida vastaamaan alan tärkeimpiä Google-hakuja, jolloin näkyvyytesi saattaa nousta yhden yksittäisen blogitekstin avulla uusiin sfääreihin.
Lisäksi kannattaa huomioida SEM eli maksettu näkyvyys. Jos yrityksesi ei muuten näy Googlen ensimmäisellä hakutulossivulla, panosta hakukonemainontaan. Se on kätevä tapa saada yritys niille paikoille, joihin googlettelijan silmät ensimmäisenä osuvat. Mutta muista, että Googlella on omat niksinsä myös hakusanamainonnan saralla; tietylle hakusanalle tehdyn mainoksen on johdettava relevantin sisällön ääreen. Taas tulee sanktiota, jos yrittää uiskennella ensimmäiselle hakutulossivulle vääränlaisella mainoksella.
Panosta hakusana-analyysiin
Google-hakuja on varmasti yhtä monta kuin on hakijaakin. Kannattaa hakeutua asiakkaan mieleen ja etsiä juuri ne hakusanat ja hakusanakombot, joilla asiakas voisi teidän palveluitanne etsiä. Jotkut sanat ovat niin kilpailtuja, ettei parhaimmillakaan SEO-kikoilla päästä Googlen ensimmäiselle sivulle. Kannattaa siis etsiä niitä hieman spesifimpiä sanoja, joilla tuotteitanne ja palveluitanne voitaisiin etsiä.
Uusimpien tutkimusten mukaan ihmiset etsivät suoria vastauksia heitä askarruttaviin kysymyksiin. Haut, jotka sisältävät kysymyksen, ovat lisääntyneet 50 prosenttia viime vuodesta. Eli blogiteksteihin ja niiden optimointiin kannattaa myös sijoittaa kysymyksiä. Tämäkin postaus voisi olla otsikoltaan ”Miten SEO tehdään” tai ”Miten parannetaan hakukonenäkyvyyttä”. Kuten hakukoneoptimointiin kuuluu, samainen kysymys kannattaa sijoittaa otsikon lisäksi myös väliotsikkoon ja tekstiin joitakin kertoja.
Näin heikennät näkyvyyttä
Vaikka perustyö olisi tehty oikein, Google sakottaa SEO-virheistä ja laskee näkyvyyspisteitä. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi liian hitaat nettisivut, samanlaisena toistuva sisältö eri alasivuilla, avainsanan tunkeminen sivulle liian monta kertaa sekä nettisivuillesi johtavat linkit, jotka sijaitsevat epäilyttävillä sivuilla. Sekä sisäiset että ulkoiset linkit ovat näkyvyyden kannalta erittäin hyvä asia, mutta kannattaa tutkia ulkoisten linkkien alkuperä, jottei linkitys käänny itseään vastaan.
Wannadon Superassarit voivat jeesata SEO-asioissa, jos sellaiseen on tarvetta. Me teemme erilaisille sivustoille SEO-analyysejä, -suunnitelmia ja toteutuksia. Kannattaa hoitaa tämä asia kuntoon ensimmäisten joukossa, eikä jättää sitä siihen vaiheeseen, kun kaikki kilpailijat keikkuvat jo hakujen kärkisijoilla!
- SuperAssari Minttu
------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 30 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit