Kuten kaikessa muussakin markkinointiin liittyvässä, myös brändin rakentamisessa tavoitteita on lopulta vain yksi: myynnin kasvattaminen. Monelle brändi tarkoittaa firman logoa, mutta se on tosiasiassa paljon laajempi kokonaisuus. Ulkoasun yhtenäisyyden (sisältäen logon, nettisivut, värimaailman ja printtimateriaalin) lisäksi se on jotain paljon abstraktimpaa, koska siihen liittyvät vahvasti sellaiset asiat kuin maine ja mielikuvat.
Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, joka vaatii suunnittelua, ideointia, luovuutta ja tutkimusta. On tietenkin mahdotonta mennä yleisön pääkopan sisälle ja tutkia, millaisia mielikuvia yrityksestä syntyy, mutta suunnitelmallisella työllä mielikuviin voi ainakin yrittää vaikuttaa. Yleisö on tunnettava, sillä brändin kanssa ei voi lähteä sohimaan joka suuntaan.
Ole meedio ja mene asiakkaasi kallon sisälle
Se, että brändisi ylipäätään erottuu massasta, on yksi asia. Toinen asia on se, että sen pitäisi vieläpä jäädä mieleen. Sen pitäisi synnyttää ajatuksia, mielikuvia ja mielleyhtymiä. Jotkut ovat sitä mieltä, että mainetta se on huonokin maine, mutta se pitää aika harvoin paikkansa (vrt. esimerkiksi VR – aina myöhässä, Posti, ei kun Itella, ei kun Posti – oli nimi mikä hyvänsä, posti ei kulje, PINS-kortti – mikä hiton PINS-kortti?!). Kerran saavutettu huono maine tai surkeasti rakennettu brändi on ja pysyy, valitettavasti.
Kun joku ajattelee yritystäsi, hänelle pitäisi syntyä jollain tavalla positiivinen mielikuva asiasta. Se taas vaatii sitä, että ihmiselle syntyy monta kertaa peräkkäin positiivinen ajatus tai tunne, kun hän kohtaa brändisi. Näitä kohtaamisia voi syntyä esimerkiksi somessa, kaupassa, mainosvirrassa, messuilla tai missä tahansa. Jokainen kohtaaminen on tärkeä, joten niihin kannattaa panostaa.
Ulkonäkö on tärkein, ainakin brändiasioissa
Huono logo on mitäänsanomaton ja tylsä, tai vastaavasti täyteen ahdettu värien ja muotojen sekamelska. Huono nimi on liian vaikea ymmärtää sanottaessa, ja useimmiten kaukaa tai vielä kauempaa haettu. Tässä sinulle hyvä peruskaava, jolla pääset jo pitkälle: yksinkertainen, erottuva ja kuvaava logo yhdistettynä yksinkertaiseen, erottuvaan ja kuvaavaan nimeen.
Sen jälkeen ryhdytään luomaan muuta ulkoasua tukemaan näitä kahta peruselementtiä. Pidä selkeä ja yhtenäinen linja läpi kaiken tekemisen. Sinut pitää tunnistaa, vaikka kyseessä olisi yksi irrallinen palapelin pala (Instagram-kuva ym.).
Tone of Voice on kätevä muistikirja koko väelle
Kun brändisi on viimeistä piirtoa myöten kaunis, uniikki ja selkeä, on aika ryhtyä miettimään yleisön puhuttelemista. Kun yleisön koostumus on selvillä, kannattaa tutkia heidän käyttäytymistään ja miettiä, miten heitä kannattaisi puhutella. Puhetyylejä voi olla useita, mutta tiettyä samaa linjaa kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi Instagramissa brändisi voi näkyä yleisölleen hieman leikkisämpänä kuin LinkedInissä, verkkosivusi voivat olla täyttä asiaa, mutta blogissa voi olla rajut otsikot.
Mieti kaikki yksityiskohdat: puhutteletko some-yleisöä teinä vai sinuna? Englanniksi vai suomeksi? Onko puhuja me vai mä? Heitätkö somessa läppää, inspiroivia sitaatteja, hauskoja videoita vai asiatekstejä? Repäisetkö blogissa vai pysytkö asialinjalla? Miten tuot esille ammattitaitoasi, ammattijargonia tykittämällä vai tekemällä itsesi samaistuttavan arkipäiväiseksi?
Brändin rakentajan apukysymykset
- Tukevatko logo ja firman nimi yrityksesi toimialaa? Ovatko ne uniikit ja houkuttelevat?
- Millaisia ajatuksia ja mielleyhtymiä haluat yrityksestäsi muodostaa?
- Miten, missä ja kenelle haluat näkyä?
- Miten puhut yleisöllesi?
- Superassari Minttu
------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit