Tuotesuunnittelun yksi tärkeimpiä vaiheita on pakkaussuunnittelu. Ei nimittäin ole aivan sama millaiseen pussiin tai purkkiin tuote laitetaan. Markkinointitoimisto Bouvíer Kelly suoritti asiakastutkimuksen, jossa tiedusteltiin kuluttajien ajatuksia ja tuntemuksia tuotepakkauksista. 44 prosenttia vastaajista sanoi, että hyvä pakkaussuunnittelu antaa mielikuvan siitä, että tuote on hintansa väärti. 61 prosenttia vastaajista kertoi, että he olivat innoissaan saadessaan tuotteita, joilla on yksilöity pakkaus. 68 prosenttia puolestaan sanoi, että hyvä pakkaussuunnittelu kertoo, että brändi (ja tätä kautta itse tuote) on laadukas.
Pakkaus on yleensä yksi ensimmäisistä asioista, joita asiakas kohtaa tehdessään tuoteostoksia. Pakkaukset vaikuttuvat päätöksiimme ja tunnetiloihimme, ja pakkauksien suunnittelu, hyllysijoittelu ja värimaailma ovat oma psykologiaan perustuva tutkimuksenalansa. Tuotteen on näytettävä ja tunnuttava hyvältä, kun kuluttaja katsoo ja koskee pakettiin. Vaikka tuote olisi miten hyvä sisältä tahansa, jos pakkaussuunnittelu ei miellytä tai vakuuta ostajaa, kuluttaja ei osta tuotetta.
Suunnittelua tuotteen ja kuluttajien ehdoilla
Pakkaussuunnittelussa on ensimmäisenä otettava huomioon itse tuote. Minkä kokoinen ja muotoinen se on? Onko se helposti särkyvää tai pilaantuvaa? Kuka on kuluttajasi, joka ostaa tuotteen, ja millaisia tuotepakkauksia ja sen mukanaan tuomia elämyksiä hän haluaa? Onko pakkauksen oltava hitaasti nautiskellen vai äkkiä yhdellä kädellä avattava? Lisäksi on mietittävä myytkö tuotettasi jälleenmyyjille, tukussa vai netissä, koska nämäkin vaikuttavat pakkaussuunnitteluun mm. varastoinnin ja kuljetuksen osalta. Jos tuotteesi on kauppojen hyllyllä, se on oltava kilpailevien tuotteiden pakkauksia parempi ja houkuttelevampi.
Hyvässä pakkaussuunnittelussa näkyy tietysti brändi itse. Logon värit, yrityksen arvomaailma ja yhtenäinen estetiikka niin, että kuluttaja osaa heti yhdistää tuotteen yritykseen. Moni yritys käyttää tässä kohtaa maskottia; mieti vaikka Valion Pingviiniä tai Lambin Lammasta, ja mitä mielikuvia molemmat herättävät yrityksestä, sen pakkauksista ja tuotteista. Fazerin Mignon-munalla on omasta mielestäni hyvä pakkassuunnittelu, joka yhdistyy Fazerin pitkään historiaan, Mignonin omaan historiaan ja siihen liittyvään tarinaan. Pakkauksesta pääsee suoraan koskemaan itse tuotetta ja toteamaan, että se on tosiaan oikea kananmunan kuori.
Pakkausten ekologisuus on iso kysymys kuluttajille
Visuaalisuus on vain yksi tekijä pakkaussuunnittelussa. Nykyisin on otettava huomioon kuluttajien vihreät arvot ja käyttäytyminen. Moni karttaa muovia ja jos muovia on pakko olla, halutaan ostaa kierrätysmuovista tai muovia korvaavista materiaaleista tehtyjä pakkauksia, esimerkiksi sokerijuurikas”muovia”. Pakkauksilta toivotaan ympäristöystävällisyyttä ja helppoa biohajoavuutta tai kierrätettävyyttä. Paperissa tai pahvikääreessä olevat saippua- ja shampoopalat ovat yksi hyvä esimerkki simppelistä ekologisesta pakkaussuunnittelusta.
Jos kaipaat apua pakkaussuunnittelussa, ei ole lainkaan häpeällistä kääntyä ammattilaisten puoleen. He tietävät tämän hetken trendit ja kuluttajien vaatimukset. Myös me Wannadolla autamme sinua mielellämme pakkaussuunnittelusi kanssa.
-SuperAssari Maarit
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari