Gay Travel Finland kertoi Facebookissaan hiljattain LGBTQ+- eli sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen arvostuksen merkityksestä yritysten menestykseen. Yritykset, jotka ovat LGBT-myönteisiä, menestyvät kilpailijoitaan paremmin.
”Yritykset, joilla on vahva LGBT-politiikka, ovat usein muita yrityksiä innovatiivisempia, omaavat uskollisempia työntekijöitä, ja kohtaavat merkittävästi vähemmän syrjinnästä johtuvia oikeuskanteita. Tämän lisäksi asiakkaiden näkemys kyseisistä yrityksistä on positiivisempi.”
Harva yritys ymmärtää tätä vielä täysin. Esimerkiksi Helsinki, joka on yksi maailman turvallisimpia matkakohteita LGBTQ+-matkaajille ei ole osannut hyödyntää LGBT-asiakkaiden ns. pinkkiä rahaa, jota liikkuu maailmalla miljardien ja miljardien verran. Pelkästään Yhdysvalloissa LGBT-asiakkaiden kukkarot lihottavat pinkillä rahavirralla yrityksiä 917 miljardilla dollarilla vuosittain. Summan odotetaan kasvavan sitä mukaa, kun yritykset havahtuvat palvelemaan ja huomioimaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen edustajia sekä asiakkaina että työntekijöinä.
Valitettavasti edelleen yli puolessa maailman maista LGBT-ihmisillä ei ole suojaa työpaikkasyrjintää vastaan. Tutkimukset Yhdysvalloissa ja Britanniassa kertovat, että puolet seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvista joutuvat jo kouluissa rankan kiusaamisen uhreiksi. Heistä 1/3 lopettaa opiskelun kiusaamisen vuoksi.
Mikä valtava määrä menetettyä osaamista ja tulevia ammattilaisia!
Yhdysvaltalainen Out Now arvioi, että Yhdysvaltojen kansantalous kasvaisi 9 miljardilla dollarilla vuosittain, jos yritykset palkkaisivat LGBT-kykyjä avoimemmin. Maailmanpankki puolestaan arvioi, että Intia menettää 32 miljardia dollaria vuosittain sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen syrjinnällä. Jättämällä ammattitaitoista mutta sukupuoli- tai seksuaalinormeista poikkeavaa työvoimaa palkkaamatta yritykset eivät sahaa ainoastaan omaa oksaansa negatiivisella yritysmielikuvamainonnalla, vaan tästä syrjinnästä kärsivät koko maan talous ja kaikki sen kansalaiset.
Isot kansainväliset yhtiöt ovat haistaneet tilaisuutensa sitouttaa asiakkaitaan ja toimia positiivisen yritysmielikuvan keulina LGBT-maailmassa. Starbucksin toimitusjohtaja Howard Schultz puolusti vähemmistöjä ilmoittamalla homoja vastustavalle sijoittajalleen, että tämä voisi myydä osakkeensa ja sijoittaa rahansa muualle. Yhtiö myös julkaisi mainoksen, jota tähdittävät drag queen -artistit Bianca del Rio ja Adore Delano, ja josta tuli välitön Youtube-hitti. Näin tehdessään Starbucks osoitti tukevansa LGBT-vähemmistöjä ja toivottavansa heidät tervetulleiksi. Tervetulotoivotus kannattaakin, sillä LGBT-ihmiset ovat uskollisia asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan tuotteista enemmän tietäessään, että yritys tai brändi on heidän puolellaan.
Uber on kieltänyt kuskeiltaan LGBT-asiakkaiden halventamisen ja syrjimisen, silläkin uhalla, että Uber-kuskin operointimaassa moinen olisi normaalia. Orlandon seksuaalivähemmistöjä vastaan tehdyn terroristi-iskun jälkeen Uber tarjosi ilmaisia kyytejä eri LGBT-kohteisiin ympäri maailmaa, sekä Orlandon iskussa menehtyneiden perheenjäsenille ja ystäville.
Vuonna 2018 olisikin jo korkea aika yritysten myös Suomessa havahtua siihen, mikä valtava työntekijöiden, ammattitaidon, innovaatioiden ja asiakaskunnan mahdollisuus lepää kirjaimissa LGBT.
- SuperAssari Maarit
----------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 30 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit