Englantilainen Home Instead Southport on vanhainkoti, joka keskittyy tarjoamaan yksilöityä palvelua ja hoitoa sen asiakkaille. Tarkoituksena on löytää juuri oikea henkilö jokaiselle asiakkaalle niin, että heidän persoonallisuutensa ja tarpeensa VS tarjonta kohtaavat harmonisesti. Vanhainkoti on lähtenyt rekrytointiin avoimin mielin ja heidän rekrytoimistaan työntekijöistä 1/3 onkin iältään yli 50 vuotta. Mutta, miksi palkata vanha työntekijä, kun työmarkkinat rummuttavat vain nuoren osaamisen perään?
Home Instead Southport, josta raportoi Englannin Työ- ja eläkeministeriö, löysi monia hyviä hyötyjä vanhempien työntekijöiden palkkaamisesta. Heistä monet pysyivät työpaikassa pitkään ja pystyivät näin luomaan asiakkaisiin luotettavan, pitkäaikaisen suhteen. Joissakin tapauksissa sama työntekijä jatkoi edesmenneen asiakkaansa puolison hoitoa. Vanhemmat työntekijät tekivät mielellään töitä joustavasti, myös osa-aikaisina. Pitkäaikaiset työsuhteet edesauttoivat yritystä myös minimoimaan rekrytointiin liittyviä kuluja.
Kun ikäero työntekijän ja asiakkaan välillä oli pieni, yhteys asiakkaaseen muodostui paremmaksi. Sekä työntekijällä että asiakkaalla oli takanaan jo reilusti elämänkokemusta sekä työ- että siviilielämästä, mikä auttoi asiakkaita kokemaan yhteenkuuluvuutta hoitajiensa kanssa. Monet vanhukset kun kaipasivat nimenomaan uutta ystävää, seuraa, jotakuta, joka kuuntelisi ja ymmärtäisi heitä. Elämänkokemuksesta oli hyötyä työntekijöille työnteon luonteessa, osaltaan siksi, että monella heistä on itsellään asiakkaiden ikäiset vanhemmat. Asiakkaiden haasteita ja tarpeita oli siis helppo ymmärtää.
Mitä tulee ajatukseen siitä, että vanhat työntekijät ovat useammin sairaslomalla, Home Instead Southport ei huomannut suurta eroavaisuutta vanhojen ja nuorten työntekijöiden sairauspoissaoloissa. Kyseessä tuntuu olevan enemmänkin vanhuuden romahdukseen kuuluva myytti sairauspoissaoloista. Tätä tukee myös Suomen sairauspoissaolot; yleensä työikäisten sairauspoissaolojen syy löytyy selän ja mielenterveyden ongelmista.
-SuperAssari Maarit
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari
Oletko saanut rekrytointipuhelun puskista? Minä olen. Olin lounastamassa ystäväpariskunnan kanssa, ja katsoin parhaakseni poistua ulos pakkaseen vastailemaan rekrytoijan kysymyksiin. Puhelu meni yllättävän hyvin, haastattelu ihan kasvotusten irtosi, ja myöhemmin myös työpaikka. Mukavaa olisi kuitenkin ollut, jos olisin saanut rekrytointipuhelun etukäteen sovittuna ajankohtana. Rekrytoija itse oli skarppina, kun minut taas yllätettiin kylmiltään nuudelit poskilla.
Helppoa rekrylle, vaikeaa hakijalle
Rekrytointipuhelun pirauttaminen silloin, kun se sopii rekrytoijalle tai työnantajalle, on tietysti näppärää rekrytoijan/työnantajan näkökulmasta. Aikataulut ovat kiireiset, ja haastateltavia voi olla paljon. Muutakin pitäisi ehtiä tekemään. Rekrytoitavan työnhakijan tai työpaikan vaihtajan kannalta yllätyspuhelu puskista voi kuitenkin saapua aivan väärään aikaan; lenkillä, lasta nukuttaessa, julkisessa liikenteessä, töissä, kaupan kassalla, lääkärissä tai harrastuksissa. Harva uskaltaa sanoa, että ”nyt ei sovi”, kun mahdollinen uusi työnantaja soittaa ja kysyy, olisiko hetki aikaa. Seuraavaa puhelua ei välttämättä tule, ja moni pohtii, millaisen kuvan he antavat itsestään rekrytoijalle torppaamalla tämän ja ryhtymällä neuvottelemaan parempaa soittoaikaa.
Valmistautumisaika kunniaan
Kaikkien kannalta parasta rekrytoinnissa tietysti on, että kaikki osapuolet ovat valmistautuneita siihen. Haastateltava osaa varata itselleen rauhallisen hetken, jolloin häntä ei häiritä, sekä kaivaa esiin kaikki tarvittavat paperit ja informaation. Moni – minä mukaan lukien – haluaa rauhoittua hetken ja valmistautua ennen puhelua. Rekrytoijakin hyötyy, kun haastateltava on valmistautunut ja tilanteessa mukana kokonaisvaltaisesti.
Jos puhelu yllättää, asiasta kannattaa toki aina neuvotella:
– Minulla on vartti vapaata ennen asiaa X, ehdin puhua sen aikaa. Jos vartti ei riitä, voimmeko sopia toisen ajan?
– Olen juuri keskellä paikkaa/asiaa X, en pysty puhumaan juuri nyt, mutta voinko soittaa sinulle myöhemmin tänään tai huomenna?
– En odottanut puhua teiltä juuri nyt. Voimmeko sopia ajan, joka sopii meille molemmille paremmin?
Huono kommunikaatio lisää paineita
Joskus rekrytoija ei enää palaa asiaan, vaikka niin sovittiin. Hakija ei tietenkään tiedä syytä tähän. Ehkä löytyi parempi kandidaatti avoimeen paikkaan. Kenties rekrytoija itse ei ole organisoinut rekrytointia hyvin. Ehkä siellä on vaan henkilö, joka ei osaa hoitaa rekrytointia hyvien tapojen mukaisesti. Oli miten oli, mahdollisuus siitä, ettei rekrytoija enää palaa ensimmäisen puhelun jälkeen, aiheuttaa hakijoille paineita pystyä ottamaan rekrytointipuhelu vastaan missä tilanteessa tahansa, jossa puhelimeen vastaaminen on mahdollista.
-SuperAssari Maarit
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari
Hain avoinna olevan toimistovirkailijan työpaikkaa asianajotoimistosta. Haastattelu sisälsi kolme haastattelukierrosta; videohaastattelun, rekrytoijan haastattelun ja vielä työnantajan haastattelun. Pääsin hyvin läpi kaksi ensimmäistä haastattelua, ja rekrytoija lupasi ilmoittaa minulle viikon kuluttua, haluaako työnantaja tavata minut.
Odotin viikon. Odotin vähän pidempään kuin viikon.
Lopulta soitin rekrytoijalle. Esittelin itseni ja kysyin, olenko vielä mukana rekrytointiprosessissa, johon sain äkäisen vastauksen; ”Et ole, eikä tänne saa soitella! Minä ilmoitan itse, jos jatkoon pääsee!”.
Tyrmistyneenä lopetin puhelun. Mistään tällaisesta ei ollut aikaisemmin puhetta. Lupaus oli, että jokaiselle toisen kierroksen haastattelussa olleelle muutamalle henkilölle ilmoitetaan henkilökohtaisesti haastattelun tulos. Ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä, ettei mitään kuulu. Valitettavasti edelleen normi on se, ettei työnhakuun saa edes ”Kiitos, tällä kertaa valintamme osui toiseen hakijaan” -viestiä.
Meni maku koko yrityksestä. Enkä ole ainoa. Rekrytoijan tökerö käyttäytyminen ja huono viestintä vaikuttavat yrityksen maineeseen merkittävästi. Varsinkin nuorempi sukupolvi (1980-luvulta eteenpäin syntyneet) levittävät sosiaalisessa mediassa sanaa hyvinkin nopeasti huonosti rekrytointia hoitavista yrityksistä.
Rekrytointiviestinnälle huonot arvostelut
Kauppalehden artikkelissa ”Moni yritys mokaa rekrytoinnissa – edes perusasiat eivät ole kunnossa” kerrotaan Aalto-yliopiston alumni- ja opiskelijajärjestöjen omistaman rekrytointiyritys aTalent Recruitingin tutkimuksesta. Noin 800 haastatellun nuoren vastausten perusteella yritysten saama rekrytointiviestinnän arvosana oli julmetun huono. Huono viestintä oli ykkösenä, kun nuorilta kysyttiin, miksi he olivat rekrytointiin tyytymättömiä. 54 prosenttia vastaajista piti huonoa viestintää pahimpana virheenä kokemissaan rekrytoinneissa.
Yritysviestintään panostetaan yleensä muutoin – verkkosivut ovat kunnossa, some on kunnossa, asiakaspalvelu on kunnossa – mutta rekrytointiprosessissa luistellaan läpi helpoimman kautta.
Vaikka rekrytointi olisi ulkoistettu, rekrytoinnista jäävä huono mielikuva vaikuttaa rekrytointiyrityksen maineeseen. Tämä taas johtaa siihen, etteivät rekrytointipalveluita käyttävät yritykset tavoita parasta hakijakantaa, kun sana huonosta kohtelusta on kiirinyt hakijoiden korviin.
Palautteen saaminen on tärkeää
Ymmärrettävästi nuoret hakijat toivoivat rekrytoijilta myös palautetta; miksi minua ei valittu? Huimat 91 prosenttia aTalent Recruitingin kyselyyn vastanneista koki, ettei saanut tarpeeksi palautetta.
Yrityksen positiivista mielikuvaa rekrytoinnissa lisäsivät nuorten mielestä toimivan viestinnän ja palautteen annon lisäksi selkeys prosessin etenemisestä ja sen aikatauluista.
Pörssiyhtiöillä voi olla vaikeaa toteuttaa näitä toiveita, mutta Kauppalehden artikkelin mukaan asiaa kannattaa harkita. Puska- ja someradio toimivat, ja nuorilla on hyvin, hyvin pitkä muisti. Muisti pelaa hyvin myös meillä vanhemmilla. Jos aion joskus vaihtaa työpaikkaa, kierrän kaukaa minua tökerösti kohdelleen rekrytointiyrityksen.
- SuperAssari Maarit
_______________________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari
Esiintyminen. Siitä ei moni pidä. Videolla esiintyminen? Vielä kamalampaa! Videopalaverit, videohaastattelut ja opetusvideot ovat osa modernia työelämää. On vaikeaa löytää rekrytointia, jossa rekry ei haluaisi sinusta videomateriaalia videohaastattelun muodossa.
Vaan missäpä treenata nimenomaan videolle puhumista? Se on kuitenkin esiintymismuotona erilainen kuin salin edessä ihmismassan tuijotettavana oleminen. Pienetkin asiat korostuvat suuriksi lähietäisyydeltä – kuten oma rasittava maiskuttamiseni, kun viimeksi pidin videoluennon ja katsoin sen kauhuissani jälkeenpäin!
Unohtamatta sitä, että tekniikka ei aina skulaa – ei varsinkaan, jos kyseistä ohjelmaa ei ole käyttänyt aiemmin.
Valmistaudu etukäteen
Treeniä, treeniä! Puhumista ja esiintymistä voi harjoitella kotioloissa. Voit aivan hyvin kävellä ympyrää pitkin olohuonetta kuvitellen puhuvasi videon katsojalle/katsojille, sekä nauhoittaa itsestäsi videoesiintymisiä uudelleen katsottavaksi. Omista nauhoitteistasi näet, mikä toimii ja mitä voisi hioa. Itsehän en tajunnut maiskuttavani ennen kuin oli liian myöhäistä.
Kun tulet tutuksi asiasi kanssa, sinulla on rennompi olo esiintyessäsi. Käsikirjoituksen tekeminen ja sen jankkaaminen läpi ei ole lainkaan huono idea. Voit myös jättää pienet muistiinpanot vierellesi.
Tutustu video-ohjelmaan etukäteen
Video-ohjelmia on niin monenlaisia ja vaikka jokaisessa on se sama periaate, kannattaa ohjelmaan tutustua rauhassa etukäteen. Jos olet rekrytointitilanteessa, jossa voit nauhoittaa videon useampaan kertaan ennen sen lähetystä, tutustu ohjelmaan huoletta. Jos video pidetään Skypen, Zoomin, Discordin yms. videopalvelun kautta, tutustu siihen hyvissä ajoin – ja testaa kaikki vielä ennen H-hetkeä.
Myönnä, että jännittää
Hei, on ihan OK myöntää, että minua hermostuttaa videoesiintyminen! Olemme ihmisiä ja jos työnkuvasi ei ehdottomasi vaadi sulavaa videoesiintymistä – eli et ole hakemassa televisiojuontajaksi tai vastaavaa – ei pieni takeltelu yleensä haittaa. Arvostamme rehellisyyttä ja on parempi olla rehellinen kuin pingottaa ja muuttua muovirobotiksi. Persoonasi välittyy parhaiten, kun olet oma itsesi. Voit myös rehellisesti kertoa, että minulla on tässä muistiinpanot vierellä, etten unohda mitään tärkeää sanottavaa.
Valitse hyvin valaistu rauhallinen paikka
Videohaastattelulle tärkeää on hyvä valo ja neutraali tausta. Neutraalia tai rauhallista taustaa vasten puhuessasi kuuntelijan on helpointa keskittyä sinuun. Valaistus puolestaan on tärkeää kuvan laadun kannalta ja ihan siitäkin syystä, ettet näytä huonossa valossa Muumin Mörölle tai ylivalottuneelle kummitukselle.
Rauhalliseen paikkaan eivät myöskään kuulu taustalla oleva hälinä tai hyörinä. Eivät sylissä pyörivät mustit, mirrit tai mukulat. Mitä paremmin sekä sinä, että vastaanottaja voitte keskittyä videoon ilman keskeytyksiä, sen parempi ja asiallisempi vaikutelma – ja sitten se on nopeasti ohikin, jos et nauti esiintymisestä.
Katso suoraan kameraan
Kun katsot suoraan kameran linssiin, katseesi suuntautuu katsojaa kohti samoin kuin kasvotusten käytävässä kohtaamisessa. Tämä on kohteliasta ja antaa läsnäolevan vaikutelman. Maanisesti ei kuitenkaan tarvitse tuijottaa; katseesi saa harhautua välillä.
- SuperAssari Maarit
---------------------------- SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari
Työelämä on ristiriitoja, päällekkäisiä vaatimuksia ja vastakkainasetteluja täynnä. Yksi nykytyöelämän perinteisimpiä, sanattomaksi vetäviä, mahdottomia vaatimuksia on kärjistettynä seuraava lausahdus: ”Haemme noin 25-vuotiasta nuorta, energistä ja motivoitunutta työntekijää kolmenkymmenen vuoden vankalla ja monipuolisella työkokemuksella.” Piece of cake, vai mitä? Kun vaatimuslista pitenee vielä laajan koulutuksen, kielitaidon, teknisten taitojen, kansainvälisen kokemuksen ja muiden ominaisuuksien osalta yhdessä työnkuvan, työajan, palkan ja muiden työnhakijaa kiinnostavien ulottuvuuksien joustavuuden suhteen, tehtävä alkaa tuntua jo mahdottomalta. Vaan ei ole.
Kun on varaa valita
Rekrytointi on kahden kauppa. Kyse ei ole vain siitä, että yritys etsii itselleen sopivinta työntekijää, vaan myös siitä, että työnhakija etsii itselleen sopivinta työnantajaa. Rekrytointitarpeen ilmetessä yritys laatii rekrytoitavaa profiilia vastaavan kriteerilistan, josta muodostetaan mahdollisimman informatiivinen ja mielenkiintoinen työpaikkailmoitus. Pyrkimyksenä on luoda sekä yrityksen tarpeet välittävä että hakijoiden kiinnostuksen herättävä teksti. Sekä liian väljä ja epäselvä että liian tiukka ja yksityiskohtainen kuvaus saattavat karkottaa potentiaaliset työnhakijat. Lisäksi yrityksen rekrytointiprofiilin vaatimusten noustessa usein myös hakijoiden kriteerit nousevat. Näiden välisen tasapainon löytäminen ei ole aina yksinkertaista, mutta niiden kohdatessa palkinto on kaikkien osapuolten kannalta enemmän kuin sen arvoinen.
Ammattitaitoinen ja motivoitunut työntekijä yhdessä lajitoveriensa kanssa saa yrityksen liiketoiminnan kukoistamaan. Kaukana ovat ne ajat, kun työhaastattelu muistutti ennen kaikkea ristikuulustelua ja työnhakijan odotettiin sitoutuvan mihin tahansa ehtoihin vaihtoehtojen vähyyden pelossa. Toki työttömyys on edelleenkin valitettavan todellinen yhteiskunnallinen ongelma, eikä kaikilla ole samalla tavalla varaa valita, mutta rekrytoivana yrityksenä potentiaalisia hakijoita tulisi lähestyä tiedostaen yrityksen olevan vain yksi hakijalle potentiaalinen vaihtoehto houkuttelevien työpaikkojen kirjossa.
Vaihtamalla paranee, vai paraneeko?
Yksi työelämän ristiriidoista piileekin jatkuvien houkutusten ja uutuudenviehätysten perässä juoksemisessa. Aikaisemmin oli tyypillistä, että työurat keskittyivät pitkälti saman yrityksen sisällä tapahtuviin työtehtäviin, kun taas nykyään painopiste on siirtynyt yhä enemmän jatkuvan kehityksen, eteenpäin siirtymisen ja paremman perässä vaihtamisen kulttuuriin. Enää ei ole ollenkaan tavatonta vilkuilla jatkuvasti uusia työmahdollisuuksia ja miettiä jo heti työpaikan vaihtamisen jälkeen seuraavaa askelta. Unohtuuko meiltä toisinaan hetkessä eläminen ja nykyiseen tilanteeseen tyytyväisenä oleminen, jos haluamme aina vain lisää, parempaa ja enemmän? Nykyisen sosiaalisen median valtakaudella erilaisten vaihtoehtojen tarjonta on loputon, ja houkutuksia on nurkan jos toisenkin takana. Olisikin hyvä pysähtyä miettimään, mihin käytännössä pyrimme jatkuvalla muutosten, kehitysten ja siirtymien polulla. Toisinaan vaihtaminen on perusteltua, mutta aina vaihtamalla ei kuitenkaan parane. Toisaalta tästäkin päästään siihen ristiriitaan, että nykyään monet työsuhteet ovat luonteeltaan määräaikaisia ja altistavat työntekijöitä tahtomattaan tähän vaihtamisen oravanpyörää edustavaan kulttuuriin. Mikäli sinulla kuitenkin on mahdollisuus valita, mikä saa sinut vaihtamaan työpaikkaa?
Entä jos ei olisikaan enää tarvetta vaihtaa?
Me Wannadolla tiedostamme kilpailun parhaista työnhakijoista olevan todellinen ilmiö, ja haluamme erottua eduksemme tarjoamalla hakijoiden tarpeisiin ja toiveisiin mahdollisimman hyvin sopivia työpaikkoja. Yrityksen ja työnhakijan tarpeiden, arvojen ja intressien kohtaaminen on kaikkien etu. Ehkä ideaalitilanne onkin se, että tämän kohtaamisen tapahduttua työntekijöillä ei ole niin kova tarve olla jatkuvasti vaihtamassa ja etsimässä uutta, parempaa tai haastavampaa työpaikkaa. Mikäli tämä tarve kuitenkin ilmenee, uusiin tehtäviin eteneminen on mahdollista myös saman yrityksen sisällä. Sen lisäksi, että pyrimme nappaamaan parhaat työntekijät siipiemme suojaan, teemme parhaamme pitääksemme heistä kiinni.
Mikäli sinä olet kiinnostunut työskentelemään toinen toistaan kiinnostavampien työtehtävien parissa, luovuutta ja vapautta tarjoavassa iloisen energisessä yhteisössä, tutustu ihmeessä avointen työpaikkojemme kansainväliseen tarjontaan osoitteessa wannado.fi/rekrytointi! Haemme tällä hetkellä muun muassa norjankielistä ja saksankielistä asiakaspalvelijaa Espanjan aurinkorannikolle Fuengirolaan sekä teknisellä osaamisella varustettua digigraafikkoa pääkaupunkiseudulle! Meillä arvostetaan osaamista ja ammattitaitoa, mutta korostetaan sitäkin enemmän positiivista, kehittymismyönteistä ja oppimishaluista asennetta! Minkälaisesta työpaikasta sinä haaveilet? Kerro se meille ja saatat olla Wannadon seuraava, unelmien työpaikkaasi tyytyväinen #SuperTyöntekijä!
- SuperAssari Kaisa
----------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari
Internetin verkostot ja sosiaalinen media ovat osa ammatti-identiteettiä. Moni unohtaa, että sosiaalisen median ammatillinen vaikutus ulottuu muuallekin kuin vain LinkedIniin, ja että työnantajat tekevät taustatutkimusta työnhakijoista sosiaalisen median kautta. Sosiaalisessa mediassa jaettu tieto on julkista ja lähes kuka tahansa pääsee siihen käsiksi (varsinkin, jos omalle profiilille ei ole asetettuna näkyvyysrajoituksia).
CareerBuilder kysyi työnantajilta miksi he käyttivät sosiaalista mediaa työnhakijoiden taustatutkimuksessa. 65% vastaajista kertoi, että he halusivat nähdä, esiintyikö hakija sosiaalisessa mediassa avoimeen paikkaan tai yritykseen sopivalla ammatillisella tavalla. Noin puolet vastaajista (51%) halusi selvittää, olisiko työnhakija sopiva lisä yrityksen omaan kulttuuriin ja 45% kertoi haluavansa tietää enemmän hakijan osaamisesta. Osa työnantajista totesi selvittävänsä sosiaalisen median kautta, oliko työnhakija ammattiosaamiseltaan monipuolinen ja hyvin koulutettu, ja löytyisikö työnhakijasta mahdollisesti jotain ikävää, jonka takia häntä ei kannattaisi palkata.
Vastaajista 34% olikin löytänyt työnhakijoista sosiaalisen median kautta jotain, jonka vuoksi hakijaa ei palkattu. Tällaisiksi haittaaviksi löydöiksi työnantajat listasivat muun muassa provokatiiviset tai sopimattomat valokuvat tai päivitykset hakijan sosiaalisen median kanavassa; huumemyönteisyyttä, alkoholinhuuruisia bilekuvia tai muuta vastaavaa, joka ei kuulu ammattilaisen sosiaaliseen mediaan. Myös huonot kommunikointitaidot, kuten jatkuvat kirjoitusvirheet, entisten työnantajien avoin haukkuminen, solvaavat kommentit sukupuoleen, identiteettiin, kansallisuuteen, seksuaalisuuteen tai uskonnolliseen suuntautumiseen liittyen, ja omasta osaamisesta valehteleminen, katsottiin syiksi olla palkkaamatta hakijaa. Työnantajat eivät tutkiessaan hakijan taustoja turvautuneet siis vain LinkedIniin, vaan Facebookin, Twitteriin, Instagramiin ymv. sosiaalisen median kanaviin.
Hakiessasi töitä varmista siis, että sosiaalisen median profiilisi ovat työnhakuun sopivassa kunnossa. Voit korostaa julkisissa profiileissa omia hyviä puoliasi, saavutuksiasi ja persoonasi positiivisia ominaisuuksia. Työnantajilta kannattaa piilottaa privaateiksi tarkoitetut yksityiselämän asiat. Ollessasi työssä on myös hyvä pohtia, mitä asioita voit jakaa itsestäsi työkavereidesi, pomosi ja kontaktiesi sosiaalisen median uutisvirtaan. Jokaisessa työpaikassa on oma kulttuurinsa ja toisiin sopii rennompi seurustelu myös työajan ulkopuolella, kun taas toisissa on parempi erotella jyvät akanoista ja määritellä itse, mitä kukin seuraaja sinusta näkee ja kuulee. Voit myös harkita oman työntekijäprofiilin ja privaatin siviiliprofiilin tekemistä.
- SuperAssari Maarit
------------------
Alan pioneeriyritys Wannado Oy, assarikauppa.fi on Anna Degerholmin ja Irina Viitalan yhdessä perustama assariyhteisö, johon kuuluu 20 markkinointiviestintään, tapahtumatuotantoon, taloushallintoon ja sihteerityöhön erikoistunutta assistenttia.
Brian D. Evans, yritysmentori ja BDE Venturesin toimitusjohtaja, kertoi joutuneensa epämiellyttävän tehtävän eteen; rekrytointiin. Ei niin, että hänen tulisi yrittää saada jalkaa oven väliin, vaan niin, että hänen pitäisi laatia mielenkiintoinen työpaikkailmoitus ja kahlata vielä läpi kaikki saapuvat hakemukset. Hirvittävä työ, vieläpä kaiken muun työn lisäksi, sekä päälle huoli siitä kuinka löytää sopiva työntekijä. Kukaan ei halua tehdä virherekrytointia.
Herra Evans päätti lähestyä rekrytointia hieman epätavallisimmin keinoin seuloakseen joukosta hakijat, jotka olivat aidosti kiinnostuneita avoimesta työpaikasta ja perehtyneet ilmoitukseen. Tarkoituksena oli, että tylsät, kaavamaiset, huippuunsa hiotut koulukirjamaiset CV:t ja esittelykirjeet jäisivät pois ja herra Evans pääsisi heti näkemään millainen hakija on miehiään/naisiaan. Hän halusi, että ihmiset olisivat omia itsejään sen sijaan, että latelisivat hänelle kirjallisena vastauksia, joita he odottivat herra rekrytoijan haluavan kuulla.
Tyypillisesti hakuprosessi etenee seuraavasti:
1) Listataan vaatimukset ja luodaan ilmoitus työpaikasta
2) Laitetaan ilmoitus esille oman yrityksen sivulle tai muualle
3) Käydään läpi tulleet hakemukset, valitaan niistä ”parhaat”
4) Kutsutaan haastatteluun ”parhaimmat hakijat” hakemusten perusteella
5) Palkataan paras tekijä ”parhaiden hakemusten” pinosta
Kuten huomataan, ”paras” ei välttämättä aina ole aidosti paras, kuten jokainen virherekrytoinnin tehnyt varmasti tietää. Virherekrytoinnista ei hyödy kukaan, ja välttääkseen tämän herra Evans laati seuraavan rekrytointitavan:
Kirjoita lyhyt ja yksinkertainen, yrityksesi visiosta kertova viesti, maksimissaan 100 sanaa.
Muista kertoa kaikki oleellinen yrityksestäsi; herra Evans muun muassa kertoi, ettei hänen yrityksensä rajoita työntekijän lomia tai lomaoikeuksia.
Muista myös kertoa, ettei avoinna oleva paikka ja sen työnkuva pysy vakiona ikuisuuksia, vaan työntekijä saattaa saada muita hauskoja, uusia ja kiinnostavia työtehtäviä. Työnkuva ei siis ole yksitoikkoinen ja tylsä. Ilmoituksessa voi mainita esimerkiksi, että toimistotehtäviin haettavalla henkilöllä on jatkossa mahdollisuus osallistua osaltaan yrityksen kehittämiseen ja verkostoitumiseen – mikä nyt onkaan työntekijän toimenkuvan laajenemismahdollisuus teidän yrityksessänne jatkoa ajatellen.
Lisää lopuksi yksi erittäin tärkeä pikku seikka, joka tulee helpottamaan rekrytointia. Kirjoita loppuun ”Älä lähetä meille CV:täsi tai muodollista esittelykirjettä. Sen sijaan kerro meille omin sanoin, täysin vapaamuotoisesti, itsestäsi”.
80% turhaa pois
Evansin rekrytointikokemusten perusteella tämän tyyppinen ilmoitus karsii 80% hakijoista, koska he eivät lukeneet ilmoitusta loppuun asti ja lähettivät perinteisen CV:n kaavamaisine esittelyineen. He, jotka lukivat ilmoituksen loppuun ja lähettivät toivotun laisen hakemuksen, ovat osoittautuneet Evansin mielestä mielenkiintoisiksi. Hän sai enemmän tietoa hakijasta tämän kirjoittaessaan itsestään vapaamuotoisesti sen sijaan, että hakija olisi yrittänyt rustata kirjeen, jonka tarkoitus on tehdä oppikirjamainen vaikutus.
Halutessaan rekrytoija voi pyytää mielenkiintoisimmilta hakijoilta CV:n jälkikäteen katsottavaksi ennen mahdollista palkkausta, mutta Evansilla itsellään ei ole ollut siihen useinkaan tarvetta. Pelkkä vapaamuotoinen kirje ja sen jälkeen haastattelu valituille hakijoille on tuottanut hänelle hyviä tuloksia.
Evansilla on muutama erityinen syy vastustaa vanhanaikaisia rekrytointitapoja, erityisesti CV:n osalta. Hänen mukaansa CV on henkilön itsensä tekemä raportti hänen työmenneisyydestään ja kaikki valehtelevat enemmän tai vähemmän – tavalla tai toisella – CV:ssä tehdäkseen vaikutuksen. CV:stä ei selviä hakijasta huonoja puolia, koska kaikki on kuorrutettu hunajalla rekrytoijaa varten. CV:n ja saatekirjeen muodollisuuksien vuoksi niistä välittyy huonosti informaatiota hakijasta itsestään persoonana.
Pähkinä purtavaksi
Jos rekrytoija haluaa jotain työtietoja hakijasta, voi vaihtoehtoina perinteiselle CV:lle voi käyttää työnäytteitä ja henkilön tietojen etsimistä Googlesta, Facebookista, Linkedinistä tai muusta sosiaalisen median kanavasta. Herra Evans heittää joskus työhaastattelussa hakijalle käteen Rubiikin kuution nähdäkseen alkaako ihminen ratkaista sitä, luovuttaako hän heti kättelyssä vai onko hänellä rohkeutta googlettaa ohjeet kuution ratkaisemiseen (joka Evansista kertoo hakijan ”hoituu!”-asenteesta). Tärkeintä ei ole tuleeko kuutio valmiiksi, vaan tilaisuus nähdä henkilön asenne haasteita kohtaan. Kuution tilalla voi käyttää mitä tahansa muuta tehtävää, jonka ratkaisu on helposti saatavilla netistä.
Kysy erilaisia kysymyksiä joka rekrytoinnissa, jotta ongelma et olisikaan sinä kyselemässä aivan vääränlaisia asioita hakijoista. Pari uutta kysymystä joka rekrytoinnissa pitää sinut tietoisena kysymyksiesi laadusta. Pyri saamaan kysymyksilläsi hakija rentoutumaan ja avautumaan, olemaan oma itsensä, jottei hakija toistelisi papukaijamaisesti valmiiksi mietittyjä vastauksia, joita hän odottaa sinun haluavan kuulla.
- Superassari Maarit
------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit