Usein, kun puhumme henkilöstöhallinnosta, puhumme siitä yrityksen osasta, joka hoitaa kaikki ”ihmisjutut”. Henkilöstöhallinnon voi nähdä eri tavoin, ja inhimillisyys voi tarkoittaa meille jokaiselle eri asioita. Usein, kun työpaikalla puhutaan henkilöstön inhimillisestä kohtelusta, voi se tarkoittaa arkea helpottavia asioita, kuten mahdollisuutta lounas- ja wc-taukoihin. Kun ihmistä eli työntekijää kohdellaan oikeasti inhimillisesti, tulisi sen osoittaa työntekijälle ja alleviivata oikeita tarpeita, kuten yksilön tarvetta tulla kuulluksi ja arvostetuksi, tuntea yhteenkuuluvuutta ja tuntea tekevänsä tärkeää työtä.
Oikealla inhimillisellä kohtelulla on todistettu olevan yhteys työntekijän sitouttamiseen sekä tyytyväisyyteen työpaikan tarjoamiin haasteisiin ja etenemismahdollisuuksiin. Tarkoittaen, että ihminen haluaa olla kyseisessä työpaikassa ja tuoda sinne oman panoksensa. Olemme tuntevia ihmisiä, ja haluamme tuntea olevamme kunnioitettuja.
Miten mitataan inhimillisyyttä?
Meillä on koneita, järjestelmiä, valvontalaitteita, ja mittareita, jotka mittaavat työmme tehokkuutta, työn kuormittavuutta ja osaamistamme, mutta mikä mittaa inhimillisyyttämme? Työpaikalla tulee olla sydän mukana tekemisessä. Johtamisessa tämä tulee merkitsemään tulevaisuudessa kaikista eniten, sillä kone ei voi korvata ihmisten välistä kohtaamista. Inhimillinen yksilön kohtaaminen tulee vaikuttamaan tulevaisuuden työntekijöiden työnantajamielikuvaan ja työpaikan valintaan, sekä siellä viihtymiseen.
Teknologia on korvannut myös HR:ssä suuren osan. Mittaamme ja piirrämme kaavioita, mutta kun teknologia astui kuvioihin, unohdimme jossain matkan varrella, kuinka olla ihminen ihmiselle. Kuten vanha afrikkalainen sanonta sanoo; jos haluat mennä lujaa, mene yksin, mutta jos haluat päästä pitkälle, tee se yhdessä toisten kanssa.
Johto ei ole mitään yksin
Yksilöinä voimme jatkaa liiketoimintaa entiseen malliin, mutta yhdessä voimme rakentaa jotain poikkeuksellista. Toimintaa, joka perustuu rohkeudelle, rehellisyydelle ja inhimillisyydelle. Toimintaa, jonka tavoitteena on rauha, vauraus ja tasavertaisuus. Toimintaa, joka rakentaa siltoja muurien sijaan. Eleanor Roosevelt on sanonut; hyvä johtaja inspiroi luottamaan johtoon, mutta erinomainen johtaminen luo ihmisiin uskoa itseensä. Johto on ainoastaan johto, mikäli johdolla on alaisia ja ihmisiä, ketä johtaa. Yksin johto ei siis etene pitkälle, vaan aina tarvitaan yhteisö, johon luoda uskoa, kannustaa ja inspiroida. Tätä ajatusta tulisi käyttää myös HR:ssä. HR ei ole henkilöstöhallintoa ilman henkilöstöä. HR:llä on mahdollisuus luoda uskoa yksilöön, auttaa ja ohjata uralla eteenpäin, inhimillisesti.
Tarvitsemme toisiamme, ymmärrystä ja välittämistä. Sitä HR sekä jokainen meistä voi omalla panoksellaan tarjota. HR:n tulee huolehtia yrityksen käytännön asioista, jotka liittyvät jokaiseen työntekijään, mutta puuttua myös epäkohtiin. Siihen lukeutuu mm. henkinen hyvinvointi, työntekijän fyysinen kuormitus ja jaksaminen. Mitä teet, kun näet jonkun voivan huonosti? Mitä teet, kun näet jonkun osaamisen valuvan hukkaan? Mitä teet, kun joku tekee jotain hienoa, ja ansaitsee kehut?
Aloita itsestäsi
HR, joka ymmärtää ja muistaa tämän inhimillisyyden, saa henkilöstön voimaan paremmin, sitouttaa työntekijöitä, tukee heitä ja luo ympäristön, joka edistää positiivista muutosta. Täytyy kuitenkin muistaa, että mikään ei muutu, jos ei tee muutosta ensin itsessään. Ja kuten Nelson Mandela on sanonut; “En voinut muuttaa muita, ennen kuin muutin itseni”. Muutos, ja joltain osin myös paluu inhimillisyyteen, vaatii muutoksen meissä jokaisessa itsessämme: Millaisen ympäristön luomme, ja miten omalla käytöksellämme viemme inhimillisyyttä käytännön tekemiseen.
Mikäli työskentelet henkilöstöhallinnossa, ota vastuu inhimillisesti kohdata työpaikallasi olevia kollegoita, auta heitä loistamaan ja tarjoa mahdollisuuksia tuoda omaa osaamista esille. Muista ja välitä, ole ihminen. Inhimillinen työntekijän kohtaaminen ei ole päämäärä vaan matka, ja asiaa toistamalla, siinä tulee paremmaksi. Loppujen lopuksi, vaikka suurin vastuu on toki HR:llä, on vastuu meillä kaikilla, ja eniten merkitsevät pienet teot, sanat ja eleet, joilla voimme osoittaa arvostuksemme toisiamme kohtaan. Nykyään olemme niin suorituskeskeisiä ja tavoittelemme tulosta, mittaamme eri asioita ja piirrämme kaavioita, mutta tulisiko tulevaisuudessa keskittyä inhimillisyyteen? Vain yritys, joka tekee niin, tulee menestymään!
-SuperAssari Viivi
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari