Pian koittaa joulukausi, ja moni varmasti miettii, miten joulumarkkinointia kannattaisi lähestyä. Yksi hyvä keino myynnin ja näkyvyyden lisäämiseksi ovat uutiskirjeet. Hyvä uutiskirje on informatiivinen, tarjoaa jotakin positiivista lukijalleen ja on ulkoasultaan miellyttävä lukea.
Miten sitten tehdään sisällöllisesti hyvä uutiskirje?
Määritä asiakaskunta ja kohdenna mainonta
Uutiskirjeen tärkein tehtävä on saavuttaa oikea asiakaskunta. Jos mietit kultaisen keskitien kautta, niin millainen on sinun asiakkaasi? Mitä hän haluaa kuluttaa ja miten? Mitä haasteita hänen arjessaan/työssään on, entä millaisia hänen arvonsa ovat? Mitä hän odottaa uutiskirjeeltä?
Kun asiakaskuntasi on määritelty, tee asiakkaillesi houkutteleva kolmen lupauksen tarjous uutiskirjeestä. Esimerkiksi ”Tilaa uutiskirjeemme, ja saat ensimmäisenä tiedon uutuuksista, erikoistarjouksia sekä kymmenen prosentin alennuksen ensimmäisestä tilauksestasi!”.
Määritä uutiskirjeen tavoite
On toki tärkeää pitää silmällä uutiskirjeen statistiikkaa – moniko luki kirjeen ja klikkasi linkkejä – mutta vieläkin tärkeämpää on muistaa uutiskirjeen tavoitteen merkitys.
Uutiskirjeen tavoitteita voivat olla esimerkiksi tuotteen tai palvelun käyttäjämäärän lisääminen, saada asiakkaat ostamaan jatkossakin, nostaa esiin ajankohtaisia puheenaiheita (esimerkiksi Tokmannilla oli hyvä kampanja Curly Girl -buumin aikana) tai ylläpitää hyvää vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.
Määritä lähetystahti
Säännöllisesti lähetetyt uutiskirjeet toimivat satunnaisesti lähetettyjä paremmin. Kun uutiskirjetahtisi on säännöllinen, asiakkaasi osaavat jo odottaa kirjettä. Sinun on helpompi pitää uutiskirjeprosessia käynnissä, kun sillä on jatkuva, tasainen deadline.
Hyvä lähetystahti on kerran kuussa. Kuukauden aikana ehdit miettiä kirjeen sisältöä, sen tavoitetta, ja mitä voit tarjota sillä lukijalle (esimerkiksi alennus, tieto, tarjous, muistutus tai mainos). Kerran kuussa -tahti ei muodostu roskapostiksi, etkä myöskään unohdu lukijoiden mielistä.
Lähetyspäivä kannattaa valita asiakkaidesi mukaan; milloin tavoitat heidät parhaiten? Itse suosin tiistaiaamu – torstaiaamu -välistä aikaa, koska maanantaina sähköpostit ovat täynnä ja ihmisillä on kiire. Perjantaina ollaan jo viikonlopputunnelmissa tai pidennetyllä viikonlopulla.
Määritä tehokas sisältö
Uutiskirjeen sisällön tuottaminen voi olla joko hyvin jännittävää tai ahdistavaa. Mitä sinne oikein kirjoittaisi? Hyvä idea on tarjota hyödyllistä informaatiota, joka auttaa lukijaa jollakin tavalla. Uutiskirjeet voi yhdistää blogisisältöihin, somesisältöihin, kampanjoihin ja ajankohtaisiin aiheisiin. Uutiskirjeessä voit jakaa uusimmat alaasi liittyvät keksinnöt, maailman menot, palkinnot ja tunnustukset. Voit kertoa firman kuulumisista, historiasta, tulossa olevista uutuuksista, asiakaspalautteista ja yhteistyöprojekteista. Uutiskirjeillä voi myös mainostaa, mutta suosittelemme mainoksen liittämistä osaksi tarinaa tai konkreettista informaatiota. Näin se jää paremmin lukijan mieleen ja herättää mielenkiinnon.
Onko teillä tulossa jotakin erityistä liittyen pyhäinmiestenpäivään, kekriin, halloweeniin, itsenäisyyspäivään tai jouluun? Onko teillä joitakin kytköksiä näihin ajankohtiin firmana, esimerkiksi perustamispäivä, idea tai vaikka perustaja, joka rakastaa joulua? Mitä tuotteisiinne tai palveluihinne kytkeytyvää hyödyllistä informaatiota voisitte tarjota asiakkaillanne näihin pyhiin liittyen?
Jos ette ole varma, mitä tehdä, heittäkää viestiä Wannadolle, niin kirjoitetaan uutiskirje yhdessä.
- SuperAssari Maarit
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari