Yrityksen asiakasviestintä, esimerkki yksi
Olen hankkimassa uutta tatuointia. Varaan ajan yhteen Suomen arvostetuimmista liikkeistä, josta tiedän firman saaman asiakaspalautteen vuoksi saavani hyvää ja ammattimaista palvelua. Odotusaika on pitkä, koska liike on suosittu. Maksan ennakkomaksun ja jään odottamaan vuoroani.
Odotuksen puolessa välissä löydän paremman kuvan. Pistän firmaan sähköpostia asiasta ja pyydän vaihtamaan aikaisemman kuvani tähän uuteen.
En saa mitään vastausta viestiini.
No, kiireitä varmaan on, ajattelen, ja jään odottamaan. Valitettavasti joudun perumaan ajan yllättäen. Päätän ilmoittaa asiasta hyvissä ajoin firmaan, koska en halua olla Aasiakas.
En saa yhteyshenkilööni kontaktia, koska minulla on vain hänen sähköpostiosoitteensa, johon viestini ei mene läpi. Pistän firmalle viestiä toista kautta.
Saan parin päivän päästä yhteydenoton, jossa varmistetaan vielä toiveeni ajan peruutuksesta. Ennakkomaksun palauttamisesta ei kuitenkaan ole puhetta – eikä vastausviestiini tule vastausta pieneen iäisyyteen. Odottelen ennakkomaksun palautusta useamman viikon, ennen kuin lähetän heille uudestaan viestin, että onhan kaikki nyt OK?
Asia järjestyy lopulta hyvin, mutta mielikuvani firmasta on jo muuttunut negatiiviseksi. Hienoa, että yrityksellä menee hyvin – ikävää, että palvelemaan ei muulta työkiireeltä ehditä.
Yrityksen asiakasviestintä, esimerkki kaksi
Päätän varata uuden ajan toiseen tatuointifirmaan, joka on myös saanut hyvää asiakaspalautetta. Viesteihini vastataan lähes välittömästi ja kaikki toiveeni kuunnellaan läpi. Koen olevani ideoineni aidosti tervetullut heidän asiakkaakseen. Tilaamani palvelu ja tuote ylittävät odotukseni.
Olen tämän ensimmäisen erinomaisen kokemuksen jälkeen siirtynyt kyseisen liikkeen kanta-asiakkaaksi. Heidän firmaansa on palkattu assistentti, joka huolehtii viestinnästä silloin, kun tatuoija ei siihen ennätä. Pieni asia, mutta suuri merkitys asiakkaalle ja firman imagolle.
Suosittelen nykyään kyseistä firmaa kaikille, myös ulkomaalaisille, jotka suunnittelevat vierailua liikkeen kotikaupunkiin. Uskon, että liikkeen maine tulee kasvamaan seuraavien vuosien aikana aivan valtavasti, pelkästään jo hyvän asiakasviestinnän vuoksi.
Ikinä ei saisi olla niin kiire, ettei ehdi kommunikoimaan asiakkaan suuntaan ja luomaan heihin positiivista yhteyttä jo ennen palvelun tai tuotteen ostamista! Jos tällainen kiire on, silloin pitää hankkia lisäapua; vaikka se assari. Meiltä niitä ainakin saa!
Tullaan mielellämme vaikka sinne tatskaliikkeeseen jututtamaan asiakkaita ja vastailemaan maileihin ajoissa ja ystävällisesti.
- SuperAssari Maarit
---------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit