Yrittäjyydessä yhteydet sekä toisiin yrittäjiin että asiakkaisiin ovat avainasemassa, kun puhutaan menestyksestä. Kontaktointia tapahtuu nykyisin paljon verkon välityksellä, ja some on oiva väline tavoittaa asiakkaita. Aloittavan yrittäjän on kuitenkin hyvä muistaa, että bisnes pyörii parhaiten, kun kontaktit toimivat – sekä B2B (yrityksiltä yrityksille) että B2C (yrityksiltä asiakkaille).
B2B – Luuri käteen
Somen aikakaudella puheluita voidaan pitää vanhanaikaisina ja jopa pelätä, että soittamalla häiritsee toisia. Moni myös inhoaa tai jopa pelkää soittamista. Rehellisellä soitolla pääsee kuitenkin pitkälle, kun puhutaan kontaktoinnista. Someviestit ja sähköpostit on helppo ohittaa ja unohtaa, toisin kuin puhelua.
Simon Paine, PopUp Business Schoolin toimitusjohtaja, kehottaa tekemään omista jo olemassa olevista kontakteista, tutuista ja somekavereista kolme listaa; ”Täytyy soittaa”, ”Kannattaa soittaa” ja ”Olisi kiva soittaa”. Sen jälkeen puhelin käteen ja soittamaan listaa tässä järjestyksessä, sekä kertomaan omasta yrityksestä, palveluista ja/tai tuotteista.
Ilmaisnäytteet
Ilmaisnäytteet ja ilmaiset maistiaiset palveluista ja tuotteista ovat hyvä tapa luoda kontakteja. Tarjoa jotakin pientä ilmaiseksi. Ilmaisuus herättää usein sekä kiinnostuksen että vetoaa ihmisten luontaiseen turvallisuuden tarpeeseen; tämä on ilmaista – en menetä tässä mitään, vaikka en pitäisikään tuotteesta/palvelusta/sen tekijästä.
Ilmaisnäytteitä kannattaa tarjota erityisesti niille tahoille, joita ei tunneta vielä hyvin tai joiden kanssa olisi toiveena verkostoitua lähemmin.
Kenelle ilmaisnäytteitä on parasta lähteä tarjoamaan, ettei aja itseään piippuun tekemällä ilmaista työtä tai antamalla ilmaisia tuotteita sellaisille tahoille, jotka eivät hyödytä sinua? Hyviä tahoja ovat paikalliset ihmiset, alaan liittyvät ihmiset tai oman alan vaikuttajat. Tiedän pienen paikkakunnan yrittäjän, joka tarjoaa tempauksina pikakampauksia hyvin pienellä summalla, tietyn aikarajan puitteissa. Tatuointiliikkeissä harjoitetaan usein Walk-in -tempauksia tai säännöllisiä Walk-in -päiviä, jolloin ajanvarausta ei tarvita. Asiakas voi tulla tatuoitavaksi ilman viikkojen tai kuukausien jonoja pienen kuvan kera.
Auta, älä myy
Somessa Paine suosittelee liittymään oman alan Facebook-ryhmiin, LinkedIn-ryhmiin sekä muihin sosiaalisen median ryhmiin. Näissä ei kuitenkaan ole tarkoitus mainostaa itseään.
Juju hyvässä verkostoitumisessa on tarjota apua ja ratkaisuja myynnin sijaan. Ihmisillä on tarpeita ja ihmiset kaipaavat apua – ole apu ja tarpeiden täyttäjä. Tiedätkö jotakin, mitä muut eivät yleensä tiedä – esimerkiksi miten tämä alasi asia X kannattaisi tehdä, jotta se kestäisi aikaa ja toimisi hyvin? Jaa tätä infoa. Kerro osaamisestasi ja ammattitaidostasi ei-myyvällä tavalla.
Itse seuraan LinkedInissä kaninkasvattajaa, joka ei ole myymässä kaneja tai kanien tarvikkeita. Sen sijaan hän kertoo muun muassa kanien hoidosta, kanien hyvinvoinnista sekä omista kaneistaan. Jos tarvitsen ikinä kanien kanssa apua, tiedän heti, kenen puoleen kääntyä. Tämä on sosiaalisessa mediassa vaikuttamista ja mielikuvien synnyttämistä parhaimmillaan. Pelkästään siis tiedon jakaminen itsessään on jo auttamista.
- SuperAssari Maarit
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari