On joulun aattoilta. Itse asiassa kello lähestyy puolta yötä. Joululahjaksi saatu parinkympin seteli polttelee tililläni ja ajaudun selailemaan verkkokaupoista kirjoja. Kirjanarkki ei lepää, ei edes jouluna, ja päädynkin tilaamaan kauan haaveilemani historian kirjan. Verkkokauppa ottaa tilauksen vastaan, antaa minun maksaa sen heti ja tilaukseni kirjautuu järjestelmään. Heti ensimmäisenä arkipäivänä kirja lähtee normaaliin tapaan käsittelyyn postitusta varten.
Joulun kiireisin aika on ohi, mutta joulun välipäiviä ei kannata jättää käyttämättä myynnin hyväksi. Erityisesti, jos palvelunne tai tuotteenne ovat verkkokauppapohjaisia, ei kauppaan kannata iskeä ”Palaamme joulun jälkeen”-kylttiä. Olipa kyseessä mikä vuodenaika tai juhlapyhä tahansa, asiakkaat ovat aina verkossa liikkeellä.
Koska potentaaliset asiakkaat roikkuvat netissä keskimääräisesti tunteja per päivä, ei verkkokauppaa kannata jättää täysin hunningolle jouluna(kaan). Itse asiassa, Walker Sandsin ”2014 Future Retail Study”-tutkimuksesta selvisi, että vain alle 1% vastaajista ei koskaan ostanut mitään verkkokaupasta.
Välipäivän bisnestä kannattaa siis pyörittää edes pienimuotoisesti levon lomassa. Automatisointi, kuten käyttämäni kirjakaupan tilaus- ja maksupalvelu, auttaa erittäin pitkälle, mutta joulun välipäivät voi ottaa hyödyksi muillakin tavoilla.
Työskentele etänä
Tablettien ja kännyköiden aikana firman asioita ei tarvitse hoitaa ainoastaan tietokoneen edessä. Käyttöoikeudet, applikaatiot ja ohjelmat kulkevat mukana taskussa ja työasioita pystyy vilkaisemaan nopeasti milloin tahansa.
Varmista, että verkkokauppa toimii
Pidä huolta siitä, että kaikki toimii verkkokaupassasi pyhien aikaan normaalisti. Ihmisillä on vapaata aikaa selailla verkkokauppoja ja ottaa talteen mieleisiä tuotteita, jos he eivät teekään ostoksia vielä. Nuoremmalla sukupolvella on todennäköisesti myös jouluna saatua lahjarahaa – kuten allekirjoittaneella se kahdenkympin seteli, joka lähti heti kiertoon verkkokaupan kautta.
Olethan pian taas tavoitettavissa
Ehkä fyysinen putiikkinne on kiinni, mutta asiakaspalvelunne onkin tavoitettavissa – joko normaalisti tai lyhennettyä päivää. Ehkä palvelette kivijalassa ihan normaalisti vapautuneiden aukiolojen takia ja annatte mahdollisuuden lisätienesteihin työntekijöille, jotka eivät vietä joulua tai välitä loppuvuoden pyhistä lainkaan.
Kansainvälistyvässä maailmassa – myös Suomessa – joulu ei ole itsestään selvä pyhäpäivä, vaan arkinen normaali päivä. Majoitin 4 vuotta sitten kahta japanilaista naista, jotka saapuivat Helsinkiin joulun tienoilla. Viiden päivän matkan aikana heillä oli vain yksi ainoa päivä hoitaa ostoksia, koska kaikki paikat olivat joko kiinni tai auki niin lyhyen aikaa, etteivät he ehtineet minnekään. He eivät yksinkertaisesti tienneet, että Suomi simahtaa joulukuun lopussa toisin kuin Japani (koska japanilaiset pitävät vuosilomansa yleensä joulukuun lopussa).
Pidä huolta tietoturvasta
Hiljaiselo ja valvomaton aika saavat joidenkin ilkimysten näpit syyhyämään. Joulunpyhinä on valitettavasti aina mahdollista joutua tietoturvaiskun kohteeksi, jolloin myös asian selvittäminen saattaa kestää pidempään, kun kaikki ovat lomalla. Tietoturvaiskun kohteeksi joutuminen ei tuo pelkästään hetkellistä taloudellista menetystä, vaan tahraa firman luotettavuuden ja pelottaa asiakkaat tiehensä. Kukapa uskaltaisi ostaa verkkokaupasta, jonka kautta saattaa menettää rahaa pitkäkyntisille?
- SuperAssarit Maarit
----------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 30 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit