Ostin itselleni joululahjan, vaikka minun ei pitänyt. Mutta tarjous oli erinomainen! Ja vain kahden vuorokauden ajan! Alennnusta 30 prosenttia, ilmaiset postikulut maailman joka kolkkaan ja nenän edessä juuri se tuote, jota olen kotiini kaivannut ja mistä designerista pidän.
Sorruin.
Enkä varmaan ole ainoa, joka syyti rahaa kyseiselle verkkokaupalle tuon kahden päivän jouluennakkomyynnin aikana.
Joulupukki matkaan kohta käy, joten vähittäiskaupassa eletään vuoden vauhdikkainta aikaa. Moni jättää lahjaostokset viime tippaan. Kokosimme muutaman simppelin vinkin, jolla saat edistettyä joulumyyntiäsi, tavoitat asiakkaita – sekä vanhoja että uusia kohderyhmiä – ja huolehdit, että asiakkaille jää sinusta positiivinen asiakaskokemus.
Ole siellä missä asiakkaasikin
Nykyään kehotus on olla siellä, missä asiakkaasikin ovat. Sehän tarkoittaa lähes poikkeuksetta nettiä. Olethan somessa? Ovathan nettisivusi kunnossa ja tuunattu joulukuntoon? Onko some-mainontasi jouluvauhdissa tarjouksineen ja kampanjoineen? Nyt pitäisi ripeästi aloittaa, jos tämä ei vielä ole kunnossa.
Näytä joulukaupan info selkeästi
Kauanko tuotteiden postitus kestää? Mihin mennessä ostetut tuotteet ehtivät vielä pukinkonttiin? Miten, millä aikavälillä ja mistä asiakaspalvelun saa parhaiten kiinni? Kuinka olette auki jouluna ja uutena vuonna? Onko teillä jotain erityistä tarjottavaa, kuten paketointipalvelu, kortin kirjoitus tai lähetys suoraan lahjan saajalle? Meillä Wannadolla esimerkiksi starttaa joka vuosi Joulutonttupalvelu helpottamaan firmojen lahjarumbaa. Samalla organisoidaan firmalle pikkujoulutkin niin halutessa.
Joulun erikoistarjoukset somessa ja kaupassa
Joulun erikoistarjouksille ja kampanjoille kannattaa verkkosivun lisäksi tehdä omat mainokset sosiaaliseen mediaan. Tarjoa jotain erityistä juuri nyt joulun ajaksi ja luo pientä hoppua ostoksen tekemiseen rajoitetulla ajalla tai määrällä. Jos sinulla on sähköpostilistat, muista infota asiakkaitasi niiden kautta, ehkä jopa hieman ennen kuin muita. Itse odotan Society6 verkkokaupan joka jouluisia 25-40% alennus+ilmaiset postikulut-diilejä, jotka kestävät vain viikon. Ostan aina jotain.
Toivota hyvää joulua ja myy vasta sitten
Lähetä kohderyhmillesi ja sähköpostilistasi jäsenille reilu ja aito joulutervehdys. Älä myy äläkä tarjoa mitään. Kiitä, toivota hyviä pyhiä ja rauhaisaa joulua. Lähetä joulun kampanjaviesti tai uuden vuoden tarjous vasta muutaman päivän päästä. Olet saanut tehtyä pyyteettömällä tervehdykselläsi vastaanottajan iloiseksi, ja ilahtunut henkilö kuuntelee mielellään häntä ilahduttanutta myöhemmin tarkemmin.
Tee hyvää muille
Joulu on antamisen aikaa, ja moni haluaa lahjoittaa itseltään muille. Joulukampanjanne voi olla lahjoitus hyväntekeväisyyskohteelle tai jollekin tärkeälle projektille. Asiakas voi itse tehdä lahjoituksen tai te lahjoitatte tietyn summan tehdystä ostoksesta eteenpäin. Moni ostaa mielellään tietäessään, että voi samalla antaa hyvää eteenpäin. Suosin itsekin Better World Books nettidivaria, joka lahjoittaa jokaisesta myydystä kirjasta kirjan sitä tarvitseville.
Voit myös itse antaa lahjan kaikille asiakkaillesi nyt joulun ajan. Mainitsemani Society 6:n joululahja asiakkaille on yleensä ilmaiset postikulut maailman ympäri. Alennus on huomattava.
Tee yhteistyötä bloggaajien kanssa
Tarjoa bloggaajille tuotteita, joita he blogissaan promoavat vinkkeinä pukinkonttiin. Monille asiakkaille bloggaaja tuntuu läheisemmälle, luotettavammalle ja turvallisemmalle kuin kasvoton yritys. Bloggaajan kohderyhmä osuu lähes poikkeuksetta yksiin oman asiakaskohderyhmäsi kanssa, kun teet yhteistyötä sinulle sopivan bloggaajan kanssa.
Toivota hyvää uutta vuotta
Joulutoivotuksen sijaan voit lähettää asiakkaillesi ja tärkeille kontakteillesi myös uudenvuoden tervehdyksen. Kiitä heitä kuluneesta vuodesta, kerro jotain seuraavan vuoden suunnitelmistanne ja tavoitteistanne positiiviseen henkeen ja toivota uudet asiakkaat vielä lämpimästi tervetulleiksi.
Samalla voit kehottaa asiakkaita huomioimaan tammikuun erikoistarjouksen tai -kampanjan.
Iskikö nyt kiire ja paniikki tämän blogin myötä? Eipä hätää. Heitä viestiä meille #SuperAssareille niin me hoidetaan sinun puolesta kaikki jouluhulinat ja markkinoinnit!
- SuperAssari Maarit
----------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari