Työhyvinvoinnista ja työviihtyvyydestä puhuttaessa unohtuu usein oleellinen osa-alue; työyhteisön sisäinen kommunikaatio. Kun viestintä pelaa, töissä voidaan paremmin ja ollaan tuottavampia. Nyt en puhu kommunikaatiosta niinkään yleisellä tasolla, vaan hyvistä tavoista viestiä kollegoiden kanssa. Jos et tiedä missä kollega, tiimi tai työtehtävä kulloinkin menee, aiheuttaa se sinulle stressiä, ahdistusta ja turhaa sekasotkua.
Tässä muutamia hyviä viestinnän nyrkkisääntöjä sisäiseen viestintään.
Kirkkaus
Ole selkeä. Pidä kalenteri ajan tasalla, kerro, mitä olet tekemässä ja mihin mennessä työ valmistuu, ilmoita muutoksista välittömästi ja kysy, jos olet epävarma. Deadlinet selkeiksi. Kerro asiasi mieluummin juurta jaksain kuin vähän sinnepäin. Jos teet luovaa työtä tai suunnittelua, jaa ja pyydä referenssejä. Kun sinulta kysytään jotain etkä ole varma vastauksesta, kerro sekin. Aina voi pyrkiä yhdessä selvittämään asian. On fiksua kertoa rehellisesti, jos ei tiedä jotain, ja lähteä sen jälkeen selvittämään asiaa.
Pyydät kollegaa tekemään sinisen, kevyen logon. Millainen on kevyt sininen logo sinun mielestäsi? Anna fyysisiä esimerkkejä logoista ja kuvista, jotka ovat mielestäsi haluamasi kaltaisia. Mikä on sinun sinisesi? Onko se samanvärinen sininen kuin kollegan? Entä laatusana kevyt, miten ymmärrätte sen?
Tietävätkö kaikki osalliset, missä koossa ja mihin tarkoitukseen logo tulee? Mihin mennessä logon on oltava valmis? Mistä sinut saa kiinni, ja milloin et ole tavoitettavissa logoasian tiimoilta? Jos tulee kysyttävää, mitä kanavaa pitkin sinut saa kiinni?
Kalloon kurkkaus
Ajattelemme, että koska äidinkielemme on sama, puhumme ja ymmärrämme asiat samoin. Näin ei kuitenkaan ole. Meillä on eri merkityksiä eri termeille ja sanoille. Tästä tulee sanontakin, että yksi puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä. Älä siis tuudittaudu ajatukseen, että toinen osaa lukea ajatuksesi tai että sinä osaisit lukea toisten ajatukset. Älä kuvittele osaavasi kurkata toisen kalloon noin vain: Varmista kommunikoimalla, että olette molemmat katsomassa asiaa samaan suuntaan.
Ystäväni ja minä puhuimme luovasta työstä ja siitä, milloin teos on valmis. Olimme eri mieltä hyvinkin rajusti, kunnes tajusimme, että olimmekin samaa mieltä. Puhuimme vain eri termein. Meistä teos oli valmis, kun sille oli antanut kaikkensa, se täytti tehtävänsä ja siitä osasi päästää irti. Ystävälleni tämä termi oli Täydellinen, minulle Laadukas. Hänelle laadukas = keskeneräinen. Minulle täydellinen = ylityöstetty resurssien tuhlaaja.
Kysyminen
Jos et ole selvillä asioista eikä firman sisäinen vastauspankki anna vastausta, kysy rohkeasti. Suomessa on turhaan valloillaan MINÄ ITE -asenne, jossa kaikki pitäisi tietää itse. Kysyminen ei ole tyhmyyden tai ammattitaidottomuuden merkki. Viisas kysyy sen sijaan, että sotkee asiat huonompaan suuntaan yrittäessään olla vaivaamatta muita.
Olihan tässä mainosprintissä nyt 3mm leikkausvara vai 5mm? Mitkä somekanavalinkit meidän pitikään laittaa tälle nettisivulle? Siirtyikö deadline viime kerralla, vai olemme edelleen samassa deadlinessa? Entäs tämä asia X, josta kysyin viimeksi, mutta joka jäi vielä auki? En ymmärtänyt antamaasi briiffiä, voitko tarkentaa tätä asiaa?
Kohteliaisuus
Kohteliaisuuden pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta monilla työpaikoilla voidaan huonosti, koska kohteliaisuus on unohdettu. Ehdottoman hyvä nyrkkisääntö on, että kritiikki ja negatiivinen palaute henkilökohtaisesti, kehut julkisesti. Ei harrasteta noitavainoja työpaikoilla eikä ala-asteen hiekkalaatikkonahisteluja siitä, kuinka tuo toinen tekikään noin huonon hiekkakakun.
Kohteliaisuus on hyve, jolla kavennat kuilua itsesi ja muiden välillä. Kohteliaisuuteen kuuluu vahvasti myös rakentava tapa antaa kritiikkiä: Selvitys siitä, miksi asia epäonnistui/on huonosti, ja miten se pitää korjata, jotta se toimii.
Minun on vaikeaa tietää, miten projekti etenee, jos en saa sinua kiinni. Tämä hidastaa koko tiimin työtä ja joudumme antamaan myös asiakkaalle epäselviä vastauksia. Tämä vaikuttaa yrityksemme maineeseen ja tuleviin asiakkuuksiin. Olethan ystävällinen ja ilmoitat, milloin olet tavattavissa ja missä vaiheessa projektisi on. Noudata deadlineja, sillä ne on laadittu sitä varten, että projekti onnistuu, ja kaikki ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Jos sinulla on kysyttävää tai ongelmia, esimerkiksi liian vaativa deadline, ota yhteyttä. Asioista voi aina neuvotella.
- SuperAssari Maarit
----------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit