Työelämässä empatian avulla voidaan näyttää työtovereille, että välitän sinusta ja kohtaan sinut aidosti toisena ihmisenä, sellaisena kuin olet. Empaattinen johtamistyyli saa kaikki tuntemaan olonsa osaksi yhteisöä ja se lisää tuotteliaisuutta, moraalia, uskollisuutta ja työhyvinvointia. Empatia on voimakas johtamisen työkalu, kun halutaan johtaa pidetyllä ja kunnioitettavalla tavalla.
Kuule avoimesti ja ymmärtäen
Empatia vaatii kolmea asiaa: taitoa kuunnella, avoimuutta ja kykyä ymmärtää toisia.
Jotkut ovat luontaisesti empaattisia ja imevät sienen lailla muiden huolet, tunnetilat – jopa fyysiset kivut – itseensä. He eivät voi jättää ketään pulaan, koska ajatus toisen ahdingosta tuntuu samalla kuin heidän oma ahdinkonsa. Ääripäähän viety empatia on kuluttavaa ja erityisen kuluttavaa se on työelämässä. Hyvät empatiataidot ovat tasapaino osallistumisen ja rajojen vetämisen välillä.
Empaattiset ihmiset kuuntelevat keskittyneesti muiden puhuessa heille. He käyttävät aikaa enemmän kuuntelemiseen kuin puhumiseen, sillä he haluavat ymmärtää syvästi mistä puhutaan ja mitä haasteita muut ovat parhaillaan käymässä läpi. Tämä tarkkaavaisuus toisia kohtaan saa muut empaattisen henkilön ympärillä tuntemaan itsensä kuulluksi ja huomatuksi. Se lisää arvostuksen ja kunnioituksen kokemusta, erityisesti, jos esimies tai pomo kuuntelee meitä aidosti ja ottaa tunteemme huomioon.
Empatia on tiekartta onnistumiseen kaikille
Kun ymmärrämme työtovereitamme, pystymme arvioimaan etukäteen mahdolliset haasteet ja mutkat matkassa. Tämä on erityisen tärkeää esimiehille ja pomoille. Kaikissa työpaikoissa mokaillaan joskus ja törmätään yllättäviin seiniin. Empaattinen työyhteisö ja johtamistyyli sallii inhimilliset virheet, eikä vaadi niistä päitä vadeille syyllistä etsien. Empaattinen esimies pyrkii ymmärtämään, miksi asiat menivät pieleen ja jos työyhteisössä joku suoriutuu normaalia heikommin säännöllisesti, ottamaan asian käsittelyyn niin, että esimies voisi olla avuksi ongelman selvittämisessä. Hyvän johtajan päämääränä on aina rakentaa vahva tiimi ja tuotteliaampi organisaatio inhimillisen keinoin.
Empaattiset johtajat ovat minkä tahansa yrityksen ässä hihassa. He ylläpitävät ja luovat orgaanisesti toimivia ihmissuhteita ja tiimejä, joissa kaikki haluavat antaa parastaan ja onnistua. He pystyvät luomaan hyviä suhteita myös kansainvälisesti osoittamalla luontaista empatiaa kaikkia kulttuureja, taustoja, ihmisiä ja ihmiskohtaloita kohtaan.
Empatiaa voi opetella
Empathy in a Workplace – A Tool For Effective Leadership-tutkimus (William A. Gentry, Todd J. Weber, and Golnaz Sadri Society of Industrial Organizational Psychology Conference, New York, New York, April 2007) paljasti, että empatian kyky korreloi positiivisesti työsuorituksen kanssa. Esimiehet, jotka osoittivat empatiaa työntekijöitä kohtaan, olivat yritysten johtajien mielestä parempia esimiehiä ja työntekijöitä kuin ei-empaattiset esimiehet. Vaikka tutkimuksen mukaan suurin osa johtajista on vain ajoittain empaattisia, hyvä uutinen on se, että empatiaa voi opetella samoin kuin muitakin sosiaalisia ihmissuhde- ja tunnetaitoja. Työyhteisöjen kannattaakin panostaa empatiakoulutukseen ja ymmärtää sen valtava merkitys osana työhyvinvointia, työssä paremmin suoriutumista ja inhimillisempää johtamiskulttuuria.
- SuperAssari Maarit
-----
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari