"Ilman ihmisiä yritys on vain kasa rakennuksia, tavaraa ja informaatiota. Ilman kulttuuria henkilöstö on vain joukko ihmisiä. Ilman sitoutunutta henkilöstöä kulttuuri on vain kaunis ajatus".
Näin listaa Deloitten Eva Tuominen blogissaan ”Vahva yrityskulttuuri ei synny sattumalta”. Deloitten vuonna 2016 tekemän tutkimuksen mukaan organisaatio- ja johtamistavan muutokset ovat maailmanlaajuisesti Kova Sana, mutta Suomessa tästä jäädään jälkeen yrityskulttuurin saralta. Siinä, missä muu maailma pohtii kuumeisesti, kuinka hyvät työntekijät houkutellaan firmaan ja saadaan pysymään siinä tahkoten mahdollisimman hyvää tulosta, motivoituneena työhönsä, Suomessa henkilöstön sitouttamista ei kuitenkaan nähdä tärkeänä asiana – ei, vaikka Suomessakin henkilöstöjohtaminen tunnistetaan paperilla nykypäivän keskeiseksi trendiksi. Paperilla näyttää siis hyvälle, käytännössä ei.
Vaikka Suomessa ollaan aina oltu osa yrityskulttuuria, jossa hierarkkinen järjestelmä on matala, elää meillä edelleen vahvana Herrat ja Narrit-asenne. Pomo pomottaa ja työläinen hyppii Iso-Herran mukaan päättömänä mutisten ”En tiiä, mä oon vaan töissä täällä”.
Ei kuulosta erityisen sitoutuneelta, asiaansa omistautuneelta toiminnalta, ei kummassakaan päässä.
Fakta kuitenkin on, että työhönsä sitoutunut henkilöstö takoo tulosta, ja se tulos tulee nimenomaan suorittavasta portaasta; olipa kyseessä koodari tai kaupankassa. Työhönsä sitoutumaton työntekijä ei myöskään anna hyvää kuvaa firmasta, ei palveluntarjoajana eikä firmana itsenään. Kauniit yrityskulttuuritavoitteet jäävät vain sanahelinäksi, joka on olemassa, koska tällainen pitää olla olemassa. Naama mutrulla asiakastasi palveleva työntekijäsi, jota sinä ja firmasi eivät voisi kiinnostaa vähempää, koska hän ei kiinnosta sinua ja firmaasi, välittää suoran negatiivisen kuvan firmastasi asiakastasolle.
Tuominen väittääkin, että Suomessa keskitytään edelleen liikaa järjestelmien ja prosessien kehittämiseen, kun puhutaan organisaatiomuutoksista, vaikka oikea, tuottava ratkaisu on puhtaasti ihmisvetoinen. Jokainen haluaa olla haluttu ja tarvittu, kunnioitettu omana itsenään, myös työssä työntekijänä. Työ vie kuitenkin valtavan palan rajallisesta elämästämme, joten työn halutaankin olevan mieleistä, jossa voit edetä ja oppia uutta, ja joka myös palkitsee. Hyvä ja vahva yrityskulttuuri perustuu tähän ymmärrykseen.
”Vahva yrityskulttuuri syntyy yrityksen strategian ja arvojen kanssa linjassa olevista tavoista palkata, palkita, johtaa ja kehittää ihmisiä. Kun nämä ovat linjassa, lopputuloksena on sitoutunut ja motivoitunut henkilöstö.” – Eva Tuominen
- Superassari Maarit
-------------------------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 20 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerityöhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit