Työelämän kuuminta hottia eli työikäisten valtaenemmistö ovat milleniaalit. Nämä 1980-1999 välisenä aikana syntyneet työntekijät korvaavat aikaisemman sukupolven tekijöitä. Heidän mukanaan tulee myös uudenlainen työnteon, työn arvojen ja työntekijöiden kulttuuri. Suurin ero vanhaan on asenne siihen, mikä työssä on tärkeintä: työn mielekkyys.
Fast Companyn artikkelin mukaan yli 50 prosenttia milleniaaleista ottaisi vastaan mieleisen työn, vaikka sen palkka olisi huonompi (kuin nykyisen työn palkkaus). 90 prosenttia puolestaan haluaisi käyttää töissä osaamistaan yleiseen hyvään. Toisin sanoen raha on huono motivaattori nykyiselle työikäisten sukupolvelle, jota motivoivat eniten merkityksellisyys ja oikeat arvot.
Osa suurempaa hyvinvointia
Milleniaaleille on tärkeää olla osa organisaatiota, joka tekee maailmasta jollakin tavalla paremman paikan olla ja elää. Tämä näkyy myös milleniaalien kulutustottumuksissa: Jos yrityksestä kantautuu ulos huonoja uutisia, kuten työntekijöiden kaltoinkohtelua tai huonolaatuisten tuotteiden myyntiä, milleniaalit vievät rahansa jollekin eettisemmin ja moraalisemmin toimivan yrityksen kassaan. Olen itsekin tietoisesti lakannut käyttämästä palveluita ja tuotteita, joiden takaa on paljastunut mätä yritys tai huonoa henkilöstöpolitiikkaa.
Tämän sukupolven työntekijät haluavat, että heidän henkilökohtaiset arvonsa menevät yksiin työnantajan arvojen kanssa. Jos välissä on paljon eroavaisuuksia, milleniaalityöntekijät siirtyvät muualle tai eivät edes hae avointa työpaikkaa yrityksestä, joka ei vastaa heidän omia arvojaan. He myös haluavat työskennellä tietyn hyvän päämäärän eteen; mikä on ongelma, ja mitä minä voin tehdä sille, jotta kaikilla olisi sen ratkettua parempi olla? Tämä voi olla mitä tahansa hyvinvoivan työyhteisön edesauttamisesta puhtaiden vesistöjen ylläpitoon, muiden inspiroinnista eläinten hyvinvointiin ja kodittomuuden ongelmien setvimisestä ihmiskaupan uhrien auttamiseen.
Haasta oikein
Milleniaalien sukupolvelle ei riitä pelkkä helppo työ 8-16 välisenä aikana eläkeikään saakka. Meidän sukupolvemme on tottunut vaihtamaan työpaikkoja, ihan jo siitäkin syystä, että nuoruudesta eläkeikään kestävät työpaikat ovat käytännössä kadonneet kokonaan. Tämä työntekijäsukupolvi kaipaa työelämäänsä haastetta ja merkityksellisyyttä. He haluavat, että heidän osaamisensa ja tietonsa otetaan käyttöön yrityksissä ihan tosissaan ja aikuisten oikeasti. Heille sopii erinomaisesti itsenäinen työskentely, jossa esimies tai pomo ei leiju helikopterina vieressä kyttäämässä, että mitä tulee tehdyksi ja miten, kunhan lopputulos on toivotunlainen. Diktaattoripomo saa jäädä toimistoonsa äyskimään, sillä milleniaalityöntekijä nostaa kytkintä ja siirtyy paikkaan, jossa pomo toimii viisaana oppaana eikä jumalasta seuraavana olevana pomottajana.
- SuperAssari Maarit
_______________________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari