Vietin viime viikolla syntymäpäivääni. Ostan yleensä aina itselleni lahjan – tavallisesti kirjan tai pelin, mutta nyt huomasin kaipaavani lahjaksi jotakin muuta:
Elämyksen.
Selasin läpi eri joogahuoneita, kamppailulajitunteja, ratsastustalleja ja hierontoja. Kävin läpi aromaterapiat ja reikihoidot, akupunktiot ja värianalyysit.
En ole ainoa. Viime vuosien aikana kuluttajien halu ostaa elämyksiä tuotteiden sijaan on kasvanut. Tämä on erityisen tyypillistä milleniaalien sukupolvelle, jota globaalisti kiinnostaa tavaran omistaminen edellisiä sukupolvia vähemmän. Harris Polls-tutkimus vuodelta 2014 (Yhdysvallat) selvitti, että 78% milleniaaleista käytti rahansa mieluummin elämykseen kuin esineisiin. Vuosien 1999 ja 2010 välillä yhdysvaltalaiset kuluttajat ostivat lippuja livetapahtumiin tuplasti aikaisempaa enemmän. Tuolla aikavälillä milleniaalien sukupolvi täytti 30 vuotta.
Hyvinvointi on uusin luksus
Monet yritykset ovat onnistuneet luomaan omista tiloistaan paikkoja, joissa kuluttajat haluavat viettää aikaansa ja kokea elämyksiä. Pakohuonepelit ovat olleet jo parin vuoden ajan kuuminta hottia. San Franciscon värikkäillä elämyshuoneilla varustettu Color Factory -tila on niin suosittu, että sinne on varattava liput kuukausia etukäteen.
Ihmiset haluavat voida hyvin ja jaksaa paremmin. Kun informaatiotulva on kasvanut ja elämän vauhti kiihtynyt teknologian kehityksen myötä lähes hillittömiin mittoihin, ihmiset haluavat saada sille vastapainoa. Hiljaisuutta, terveyttä ja pysähtymistä.
Konmaritus on syystäkin pyyhkinyt myös Suomen yli.
- SuperAssari Maarit
----------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari