Meidän firmassa kuhistaan ahkerasti LinkedInissä. Käytännössä LinkedIn onkin välttämättömyys tämän päivän työelämässä, erityisesti asiantuntijatehtävissä.
Kaikille profiilin luominen LinkedIniin ei onnistu ihan helposti. Ehkä sinäkin saatat pohtia, miten se kannattaisi tehdä. Vai voisiko omaa, jo olemassa olevaa profiilia jotenkin parantaa?
Meillä on sinulle muutama vinkki, joilla pääset hyvin alkuun.
Ammatti, valokuva ja hyvä kansikuva
Nämä kolme on ehdottomasti oltava mukana: ammatti, valokuva ja hyvä kansikuva.
Linkedin uraekspertti Blair Decembrelen mukaan käyttäjät, jotka kertovat ammatin profiilissa, näkyvät hauissa 17 kertaa useammin kuin profiilit ilman ammattia. Jos täytät tähän kohtaan toiveen siitä, missä haluaisit työskennellä, profiilisi pomppaa hakuihin 23 kertaa useammin kuin muilla.
Ammattimainen kuva on ehdoton must eli mikä tahansa räpsäisy kuntosalilta ei sovi – paitsi jos, olet kuntosaliyrittäjä. Kuvalliset profiilit saavat 21 kertaa enemmän katseluita ja jopa 36 kertaa enemmän viestejä kuin kuvattomat.
Kun tähän lisätään alkuun lyhyt hissipuhe, joka sisältää vähintään 40 sanaa ammatillisesta osaamisesta, motivaatiostasi ja kiinnostuksen kohteistasi, profiilisi huomataan entistä paremmin.
Myöskään otsikkokuvaa ei kannata laiminlyödä. Se erityisen tärkeää, jos etsit töitä, uusia asiakkaita tai yhteistyökumppaneita. Sanalla ”Marketing Director” löytyy LinkedInistä miljoona osumaa, joten miksipä et erottuisi joukosta ja kertoisi otsikossa olevasi tai firmasi olevan ”Master of Digital Pharmaceutical Marketing”.
Suomen kielen sijaan profiili kannattaa tehdä englanniksi, jos etsit asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ulkomailta tai sinulla on maailmalla paljon kontakteja. Asiantuntija-alojen yhteinen kieli on englanti.
LinkedIn on sosiaalinen media. Ole siis sosiaalinen!
LinkedInin kautta on mahdollista verkostoitua tehokkaasti, nopeasti ja laajasti, jos teet oman osasi asiassa. Sen sijaan, että keräilisit LinkedIniin ainoastaan kollegoita ja jo tuntemiasi henkilöitä, etsi aktiivisesti kontakteja, jotka jakavat kanssasi jotain samaa ja joiden kanssa on yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Kommentoi, tykkää ja jaa heidän päivityksiään.
LinkedInissä on aivan sallittua verkostoitua myös tuntemattomien ihmisten kanssa, mutta jos haluat verkottua tehokkaasti, lähetä haluamallesi kontaktille yksilöity viesti. Kirjoita vaikkapa ”Hei Mikko! Emme tunne toisiamme, mutta työskentelemme molemmat B2B:n parissa. Sinulla on hyviä näkemyksiä ja ajatuksia työhön liittyen”. Näin todennäköiseesti saat uuden yhteyshenkilön helpommin. Ja onhan se kohteliastakin, vai mitä?
Suomalainen kursailu ”Mitähän se minusta ajattelee, jos laitan viestin?” ei ole LinkedInissä tarpeen.
Anna itsesi näkyä ja kuulua
Profiilin kirjoittamisessa oma persoona ja osaaminen saa ja pitääkin näkyä, joten kerro itsestäsi tai yrityksestäsi mielenkiintoisella tavalla. Jos työskentelet markkinoinnissa, hyvä viestisi voisi kuulua vaikka ”Jos haluat tietää, kuinka pystymme yhdessä tekemään positiivisen muutoksen, ota yhteyttä tai vieraile verkkosivuillamme”.
Jos sinulla on paljon saavutuksia ja muita meriittejä, esittelyn voi kirjoittaa kolmannessa persoonassa muotoon ”Maarit Hyvärinen on menestynyt bloggaaja ja kuvittaja”.
Hyvässä profiilissa työhistoria on ajan tasalla ja muokattu vastaamaan haluamasi kontaktien tarpeita. Haluatko verkostoitua yhteistyökumppaneiden, alan muiden tekijöiden tai potentiaalisten asiakkaiden kanssa? Profiilissa näkyvän työhistorian pitää sopia persoonallisen kuvaukseesi ja vastata kohdeyleisösi tarpeita.
Pidä profiili aktiivisena
Jotta erottuisit paremmin LinkedInin virrasta, sinun tulee päivittää profiilisia usein työhösi liittyvillä asioilla. Koulutukset, tapahtumat, saavutukset, näkemykset, mielipiteet, palkinnot ja alaasi liittyvät uutiset ovat erinomaista sisältöä Linkediniin.
Jaa, kommentoi ja tykkää muiden päivityksistä. Ole aktiivinen!
- SuperAssari Maarit
----------------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit