Kaikki rakastavat menestystarinoita. Niitä, joissa sankari nousee vastoinkäymisten yläpuolelle ja saa puolet valtakuntaa ja ihanan puolison. Yrittäjien päivän kunniaksi tsemppaamme kanssayrittäjiämme ja lukijoitamme tarinoilla tunnetuista yrittäjistä, jotka floppasivat surkeasti ennen suurta menestystään.
Evan Williams – Twitter
Ennen kuin Twitter sai alkunsa, Evan Williams – toinen Twitterin perustajista – kehitti podcast-alustan nimeltä Odeo. Valitettavasti Odeo ei ottanut tuulta siipiensä alle. Apple ilmoitti omasta iTunesin podcast-osiostaan heti Odeon jälkeen, ja näin Odeo hävisi kuin pieru Saharaan.
Reid Hoffman – LinkedIn
Herra Hoffmanilla oli ennen LinkedInin menestystä hyppysissään SocialNet. SocialNetin tarkoituksena oli toimia sekä deitti- että somealustana, mutta surkeastihan sille kävi. Onneksi Hoffmanille tuli uusi ajatus Linkkarista, ja siellä me kaikki ammattilaiset nyt olemme. Minäkin.
Sir James Dyson – Dysonin imuri
Dyson on yksi kodinkoneiden ja julkisten vessojen kuivausratkaisujen tunnetuimpia brändejä. Todennäköisesti se käsikuivainpuhallin, jolla viimeksi kuivasit julkisessa tai toimiston vessassa kätesi, on Dysonin. Pussittoman ja aidosti toimivan Dysonin imurin kehittelemiseen upposi Sir James Dysonilta 15 vuotta ja kaikki elämän aikana kerätyt säästöt. Hän kehitti 5 126 prototyyppiä, ennen kuin viimeinkin tärppäsi.
Momofuku Ando – Kuppinuudeli
Momofuku Andon nimi ei soita kelloja länsimaalaisten mielissä, mutta hänen tuotteitaan on syönyt todennäköisesti jokainen meistä. Ando kehitteli pitkään nuudelia, jonka saisi kypsäksi liottamalla kuumassa vedessä. Vuonna 1948 hänet oli tuomittu veropetoksesta ja heitetty kahdeksi vuodeksi vankeuteen. Ando menetti pienen yrityksensä siinä jupakassa, mutta nuudelit jäivät.
Arianna Huffington – The Huffington Post -verkkolehti
Arianna Huffington aloitti viestinnällisen urahaaveensa toteuttamisen kirjailijana. Hänen toinen kirjansa torpattiin kuin seinään 36 julkaisijan toimesta. Kyllä, 36 julkaisijaa sanoi, ettei tällaista kuraa lue kukaan. Huffington ei jäänyt surkuttelemaan asiaa, vaan perusti oman verkkolehden yhdessä Kenneth Lererin ja Jonah Perettin kanssa.
Jeff Bezos – Amazon Marketplace
Amazon Marketplacen esi-isänä voidaan pitää Amazonin nettihuutokauppasivustoa zShops. Tämä kuitenkin epäonnistui surkeasti, eikä se kuuleman mukaan ollut ainoa Bezosin epäonnisista ideoista. Bezos ei kuitenkaan luovuttanut zShops-ideansa suhteen, vaan jalosti sitä pidemmälle, luoden Amazon Marketplacen.
Tim Ferris – 4 tunnin työviikko -kirja
Bestselleriksi noussut ”4 tunnin työviikko” (The 4-Hour Workweek) ei saanut hääviä vastaanottoa lähtiessään etsimään julkaisijaa. Ferris ehti saada pakit 25 julkaisijalta ennen kuin yksi suostui julkaisemaan hänen teoksensa. Kirja on nyt käännetty 35 kielelle ja sitä on myyty 1 350 000 kappaletta.
- SuperAssari Maarit
-----------------------
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 40 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssarit