Viime kädessä johtajien tärkein asia tulisi olla työntekijät asiakkaiden sijaan. Asiakkaat ovat työntekijöiden vastuulla. Silti johtajat mainitsevat usein asiakkaat kysyttäessä, mikä heille on tärkeintä työssä.
Näin kertoo ruotsalainen liikkeenjohdon konsultti ja tietokirjailija Thomas Erikson Taloussanomien haastattelussa. Erikson oli nuorena hyvä myyjä, ja hän sai myytyä itsensä johtajan pestiin jo 24-vuotiaana. Valitettavasti nuori Erikson ei ymmärtänyt johtamisesta mitään, vaikka kantoikin ylpeänä johtajan titteliä – ja myöhemmin hän tajusi, että moni johtaja ja esimies oli samassa tilanteessa. Eriksonin kokemuksista syntyi kirja "Kehnot pomot ympärilläni" (Atena, 2019). Eriksonin oman näkemyksen mukaan 10 prosenttia johtajista on hyviä, 70 prosenttia on ihan OK ja loput 20 prosenttia joutaisivat saada potkut välittömästi.
Hyvä vanhemmuus mallina johtamiselle
Suomessa puhutaan paljon johtamisen kulttuurista ja siitä, kuinka se tuntuu edelleen jämähtäneen talvisodan aikaiseen mentaliteettiin. Käskyttämällä, kyttäämällä ja hammasta purren uskotaan saatavan alaisissa hyviä tuloksia aikaan, koska alaiset nähdään kaitsettavana sakkina, jolle ei voi antaa omaa valtaa.
Erikson muistuttaakin, että hyvän johtamisen tulisi toimia samoin kuin hyvän vanhemmuuden. Jos kohtelet yhtä lasta huonosti, hän kohtelee huonosti sisaruksiaan ja ystäviään. Samalla tavalla huonosti kohdeltu työntekijä lähtee purkamaan pahaa oloaan ja negatiivista kokemustaan kollegoihinsa ja esimies alaisiinsa.
Hyvä johtaja myös tietää, miksi hän on johtaja. Miksi hän on halunnut johtajuuden mukanaan tuoman vastuun ja vieläpä vapaaehtoisesti? Motivoiko johtajaa valta vai päämäärät, raha vai ihmiset? Onko vastuu hänelle inspiraatio vai taakka?
Johtaja: tiedä, miksi halusit johtajaksi
Hyvä johtaja ymmärtää, ettei hän pääse haluamiinsa päämääriin ilman apua, joten hänelle työntekijät ovat siunaus. Hän tietää, että kun työntekijät voivat hyvin ja saavat tarvitsemansa tuen, he kasvavat, pysyvät hyvinvoivina ja ovat onnellisia sekä motivoituneita. Hyvä johtaja on motivoitunut olemaan hyvä johtaja ja tekemään parhaansa saamallaan vastuulla.
Siksi onkin surullista ajatella, että Eriksonin kokemuksen mukaan 90 % johtajista ei ole hyviä johtajia; ainoastaan ihan OK tai potkujen tarpeessa.
Jos olet johtaja ja tarvitset apua, käänny Wannadon puoleen. Me autamme sinua mielellämme selviytymään johtajuudestasi paremmin.
-SuperAssari Maarit
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari