Kommunikaatio- ja neuvottelutaidot ovat tärkeitä monille nykyisessä työelämässä. Ne auttavat myynnissä, projektien hallinnassa, tiimien johtamisessa, esimiestyössä, asiakaspalvelussa ja tiimityöskentelyssä – eikä niistä ole haittaa siviilissäkään puolison ja lasten kanssa. Hyvä kommunikaatio luo yhteyden keskustelijoiden välille vähentäen eripuraa, myös tilanteissa, joissa tunteet melkein jo keittävät yli.
Kun tunteet kuumenevat ja vastapuolet kaivautuvat syvemmälle poteroihinsa – tai kun keskustelussa on tarkoitus saada vastapuolelta jotakin, esimerkiksi myöntävä vastaus tarjoukseen – tahdomme unohtaa, että keskustelukumppani on ihminen. Hänellä on tunteet, mielipiteet, arvot ja oma henkilökohtainen taustansa, jotka vaikuttavat kommunikaatioon. Me keskustelemme aina omasta itsestämme käsin ja se, mitä ja miten viestimme, on suora katsaus siihen, keitä me olemme.
Ota toinen huomioon
Ongelmatilanteissa kommunikaatiossa ei päästä eteenpäin, jos vain hakkaamme päitämme vastakkain. Keskustelun tulisikin soljua ihmisten, ei asioiden kautta. Ihmiset keskustelevat, ihmiset tuntevat, ihmiset ilmaisevat itseään. Asiat soljuvat siinä sivussa. Hyvässä kommunikaatiossa pyritään katsomaan tilannetta aina toisen keskustelijan näkökulmasta. Miksi hän ajattelee, puhuu ja viestii näin? Asian voi ottaa kohteliaasti puheeksi esimerkiksi kysymällä, miten tämä tilanne pitäisi hänen mielestään mennä/ratkaista/sujua? Mitä hän tekisi? Kun asioita voidaan tarkastella kiukustumatta ja kaikkien kannalta, vältytään turhalta syyttelyltä. Ihmiset myös tekevät mielellään yhteistyötä ja yrittävät löytää kultaisen keskitien, jos he tuntevat tulleensa kuulluiksi, nähdyiksi ja arvostetuiksi sellaisina kuin he ovat.
Keskustelua voidaan jouduttaa ja avata myös pyrkimällä tutustumaan vastapuolen motiiveihin. Miksi tämä asia on hänelle tärkeä? Miksi tämä lopputulos on hänelle tärkeä tavoite? Miksi hän arvostaa tätä? Mikä syy siellä taustalla motivoi häntä kohti sitä, mihin hän on pyrkimässä – vaikka se olisikin vain oman poteron kaivaminen syvemmäksi ja jääräpäinen vastustaminen? Kun motiiveja voidaan avata ja nostaa esiin, meille tarjoutuu mahdollisuuksia löytää se kuuluisa kultainen keskitie, jossa molemmat keskustelijat saavat tilanteesta jotakin hyvää itselleen.
Kuorruta makeasti
Sokeri maistuu paremmalle kuin kitkeryys, vai mitä? Sama sääntö pätee hyvään kommunikaatioon. Kaikkein vaikeimmatkin asiat voi ilmaista positiivisesti. Syyttelevät lauseet saavat meidät kaikki heti vastustuskannalle. Kuulisitko mieluummin lauseen ”Et ole tehnyt töitäsi tarpeeksi hyvin” vai ”Olet hyvä työntekijä, mutta työtehosi on laskenut jostakin syystä viime aikoina. Haittaako jokin työntekoasi?” Positiivinen keskustelutyyli ottaa toisen huomioon ja antaa hänelle mahdollisuuden tulla kuulluksi omana itsenään.
Positiivista kommunikaatiota voi käyttää missä tahansa, joten jos koet tarvetta harjoittelulle, voit aloittaa vaikka heti tänään kotonasi.
-SuperAssari Maarit
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari