Lähestymme hiljalleen vuoden loppupuolta, ja näinä aikoina tapanamme on aina kurkata vähän seuraavan vuoden tuuliin. Tällä kertaa katsotaan, millaisia verkkosivujen suunnitteluun liittyviä globaaleja trendejä voidaan odottaa vuonna 2020. Jos olet suunnittelemassa itsellesi verkkosivua tai päivittämässä verkkosivusi ulko-asua, ehkä näistä vinkeistä on sinulle iloa.
Mikroanimaatiot
Mikroanimaatiot ovat pieniä, yksinkertaisia animaatioita, jotka pyörivät erityisesti etu- ja laskeutumissivuilla. Mikroanimaatioilla on mahdollista ohjata verkkosivuilla vierailijaa käyttämään sivua paremmin ja löytämään etsimänsä helposti. Pienillä animaatioilla on mahdollista antaa brändille ja verkkosivujen ilmeelle leikkisyyttä, keveyttä ja orgaanisuutta. Animaatiot voivat olla visuaaliselta toteutukseltaan mitä tahansa käsin piirretystä animaatiosta lyhyeen filmatisointiin. Esimerkiksi Alo Yoga -verkkokauppa käyttää tuote-esittelyissään lyhyitä videonpätkiä, joista näkee, miltä vaate näyttää päällä ja liikkeessä.
Orgaanisuus
Vihreiden arvojen ja maanläheisyyden korostuessa myös verkkosivujen organisuus nousee esiin vuonna 2020. Orgaaniset muodot ovat sulavia ja kaarevia, eikä niissä ole suoria viivoja tai teräviä kulmia. Ajattele aaltoja, vuorijonoja, mutkittelevia muurahaispolkuja, järvien rantoja sekä pyöreitä veden hiomia kiviä. Näillä muodoilla voidaan jäsentää verkkosivujen eri osioita pehmeästi. Orgaaniset muodot sopivat myös taustakuvien elementeiksi.
Minimalismi
Konmaritus iski koteihin, mutta verkkosivujen designissa motto ”Vähemmän on enemmän” ei ole uutta. Vuoden 2020 minimalismissa esille nousevat kuitenkin värit – minimalismin ei tarvitse tarkoittaa valkoisuutta tai tylsyyttä. Värikäskin voi olla minimalistista ja hillittyä sekä samaan aikaan mielenkiintoista.
Rohkeat värit
Rohkelikoille iloisia uutisia, sillä suurimmaksi trendiksi vuodelle 2020 odotetaan rohkeita ja puhuttelevia värejä. Viime vuosina valtavirtatrendi on suosinut rauhallisia ja murrettuja värejä, joten nyt odotettavissa on kelkan kääntyminen toiseen suuntaan. Voimakkaat värit nousevat helposti esiin viime vuosia hallinneiden sammutettujen värien maailmassa. Oikein toteutettuina rohkeat ja voimakkaat värit ovat harmonisia sekä ilo silmälle.
Tunnetiloja väreillä
Jokaisella värillä on oma tunnetilansa ja vaikutuksensa meihin ihmisinä, mihin värien käytön psykologia perustuu. Värien herättämät tunnereaktiot tulevat osaksi verkkosivujen designia vuonna 2020, mikä sopii hyvin yhteen minimalismin ja rohkeiden värien kanssa. Punainen herättää intohimoa ja voimaa (vertaa Ferrari), sininen puolestaan luottamusta ja asiantuntijuutta (vertaa Finnair). Mitä tunnetiloja sinun verkkosivusi tulisi herättää katsojassa?
Peukaloystävällisyys mobiilissa
Kännykkää räplätään, mutta yleensä vain yhdellä kädellä. Mobiililaitteen käyttöön ja selaamiseen peukalolla vaikuttaa se, onko käyttäjä oikea- vai vasenkätinen. Kummassakin tapauksessa puhelimen näytöllä on kohtia, joihin pitää kurottaa sekä kohtia, jotka ovat haastavia yllettäväksi vain peukalolla. Peukaloystävällinen mobiilidesign pyrkii keskittämään kaiken tärkeän puhelimen näytön keskiosaan, noin 2/3 puhelimen ruudun pituudesta alareunasta ylöspäin, ja keskitetysti. Tämä alue on yhteinen sekä oikea- että vasenkätisille.
-SuperAssari Maarit
______________________
SuperAssarit ovat Wannadon aikaan ja paikkaan sitoutumattomia työelämän vapaustaistelijoita ja ongelmien ratkaisijoita. Multityötä tekevä Wannado Oy on Irina Viitalan ja Anna Degerholmin yhdessä, vuonna 2011 perustama SuperAssariyhteisö, johon kuuluu yli 50 markkinointiviestintään, tehtävien digitalisointiin, tapahtumatuotantoon ja sihteerin työhön erikoistunutta ketterää tekijää. www.wannado.fi #SuperAssari
2 kommenttia
jakkeri78
2.11.2019 15:07
Jee tagit!
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
5.12.2021 10:27
Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me
Vastaa kommenttiin